Op 15 juni jl. bracht TenTemPiés debuut Canto Para Gritar uit. Het plan was aanvankelijk om dit in eigen beheer te doen en daarna op zoek te gaan naar labels, distributeurs, boekers en andere partijen die de band naar een hoger plan kunnen tillen. 'De omgekeerde volgorde inderdaad’, aldus Stefan. 'We deden radio-optredens, flyerden, blogten, namen een clip op, verstuurden promopakketen naar journalisten etc., met als resultaat een CD-presentatie in een uitverkochte bovenzaal van Paradiso en een hoop positieve albumrecensies. De boekingen liepen vanaf dat moment ook beter: zo’n 15 optredens in de zomer, waaronder festivals als Amsterdam Roots, Totaalfestival, Haarlem Jazz Stad en de Uitmarkt, gevolgd door een albumtourtje langs kleine zalen deze herfst.'
Tenminste, dat laatste was het plan, tot TenTemPiés werd geselecteerd voor de Popronde. Stefans eerste gedachte: 'Lekker veel spelen buiten de regio, voor nieuw publiek!' En dat kwam uit: '10 Popronde gigs in de agenda, vaak in steden waar we nooit eerder kwamen. Onze tweede en derde gedachte: 'veel media exposure' en 'kans op een doorbraak'. We kennen natuurlijk de succesverhalen van Krach, Go Back To The Zoo, De Staat, Lucky Fonz III en Blaudzun: allemaal Popronde-deelnemers voordat ze doorbraken. Bovendien wordt de Popronde door veel mensen in de 'biz' aangeraden als platform voor opkomend talent. Doen dus!'
Lichte tegenvaller: 'Vooraf hadden we de verwachting dat Popronde locaties ruim en goed uitgerust waren qua techniek voor bands als de onze. Popronde podia die technisch geschikter zijn voor grotere bands selecteren liefst 3VOOR12's Hollandse Nieuwe acts [dat moet je dus worden en daar mail je Erik voor]. En door de beperkte budgetten van de meeste locaties konden we slechts de helft of soms maar een derde van ons normale gage vragen. Ach, dat betekent 10 weken iets minder bier drinken...'
Stefan en de heren van TenTemPiés zijn realistische dromers: 'We zijn ons bewust van onze huidige positie, maar gaan voor het maximale. De Popronde is de volgende stap: onze kwaliteiten niet alleen aan het publiek en potentiële fans laten zien, maar ook aan mensen in de muziekindustrie. We willen écht op Noorderslag staan. En op Lowlands. Dat zijn onze 2 grote doelstellingen voor 2012. Daarnaast willen we via de Popronde meer tourervaring opdoen en in 2012 over de grens kijken: Duitsland, België, Frankrijk, Spanje. Met een busje de weg op en spelen, dat lijkt ons echt een avontuur. We sparen sinds kort voor een tourbus, al is het met de Popronde eventjes onmogelijk om geld opzij te leggen.'
Stefan laat niets over aan het toeval: 'Ik heb een contactlijst met programmeurs, journalisten, etc. Voorafgaand aan elke Popronde-show sturen we uitnodigingen naar mensen uit die regio. Verder vragen we aan de verschillende coördinatoren en locaties waar we spelen wat zij zelf aan promotie doen, en of we ergens bij kunnen helpen. Zo krijgen sommigen programmeurs je muziek op de lokale radio of regelen een interviewtje voor je op basis van een promo-CD'tje. Alles helpt.'
En social media? 'Mwao, zijn we niet zo heel actief mee. Niet meer dan de basis. Wel hebben we toffe stickers waarmee we de hele Popronde route onderplakken. Lekker old school. In onze ogen is het allerbelangrijkste knallen: rocken alsof je in een volle Melkweg staat!'
Dat lijkt me een prima strategie. Na de laatste Popronde blikt Stefan terug op de resultaten, positieve gevolgen en misschien een enkele teleurstelling van TenTemPiés' deelname aan de Popronde 2011. Tot dan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten