8 april 2009

Inspiratie (2)

Every artist is a cannibal, every poet is a thief
All kill their inspiration and sing about their grief


Zanger en songschrijver Marinus de Goederen van a balladeer vond bovenstaand citaat uit U2's The Fly van toepassing op deze serie, die onverwacht veel reacties oproept en plots wat regelmatiger zal verschijnen dan gedacht. Des te beter. Voor Marinus duurde het JAREN voordat hij doorhad hoe inspiratie bij hem werkte: "Een liedje schrijven is deels inspiratie, maar voor het grootste gedeelte ‘gewone’ arbeid. Het stukje inspiratie is duidelijk leuker dan de arbeid :-) De eerste paar zinnen komen soms uit de lucht vallen of knallen uit de speakers van je TV, maar ik heb mezelf vaak genoeg een weekend lang opgesloten om er – zonder succes – 2 laatste ontbrekende zinnen uit te poepen. Heel frustrerend.

Qua inspiratie is
Swim with Sam mijn bekendste voorbeeld. Adriaan Jaeggi † beschrijft in zijn roman Held van Beroep niet alleen het leven van Sam, maar ook zijn liefde voor water. Prachtig. In zijn held Jacques-Yves Cousteau waardeert Sam dat hij "van de hele oceaan een overzichtelijke badkuip maakte, waar je veilig in kon rondzwemmen zolang je de aanwijzingen van Jacques maar opvolgde."

Sam here says he lost his call
on the day Cousteau had died
the ocean was a tub of sharks
with Jacques-Yves as a guide

Zo staat het boek vol mooie zinnen. Zoals deze (door mij) ongebruikte: "Sproeten zijn de geroeste uiteinden van je stalen zenuwen". En als we het dan toch over dit soort wijsheden hebben: een paar jaar geleden viel ik middenin een aflevering van Over Vaders En Zonen, een TV-programma van Hugo Borst met Maurice en Marc de Hond. Na de nodige familiedrama's (concentratiekampen, kanker en een medische blunder die verlamming bij Marc veroorzaakte) blijven vader en zoon ‘koelbloedig’, tot verbazing van Hugo Borst en de kijker. Wanneer de interviewer op het einde naar het levensmotto van Maurice de Hond vraagt zegt hij die van zijn vader te hebben overgenomen: “Wie bang is krijgt ook klappen.” Bij zo’n zin gaan bij mij de alarmbellen gelijk af. En het zette me gelijk aan het denken, over (levens-)wijsheden in het algemeen en die van ouders in het bijzonder. Mijn moeder zegt wel eens “Je moet er boven staan”. En ik heb mijn vader vaak horen zeggen “de beste verdediging is de aanval.” Alles bij elkaar inspireerde me dat tot de volgende coupletten:

save your drama for your mama
mine says: “learn to rise above”
men who fear get hit as well
but I’m too scared of love

what doesn’t kill you makes you stronger
father says:
“the best defense is a good offense”
so pacifists like me don’t stand a chance

no chance

Prachtig voorbeeld waar inspiratie vandaan komt en hoe je het concreet omzet in een songtekst, Marinus. Tof! Morgen een inspirerend filmpje van Ivo Victoria, over geïnspireerd schrijven in plaats van musiceren. Teken ondertussen even de petitie om Sesamstraat weer naar half 7 te krijgen. Schandalig!

Geen opmerkingen: