9 april 2009

Inspiratie (3)

Ook Schrijver-voorheen-Platenbaas-en-Muzikant Ivo Victoria liet zich inspireren (duh!) door deze serie. Ivo heeft nog niet zo lang geleden zijn debuutroman ingeleverd bij zijn uitgever; hij verveelt zich nu. Zijn boek verschijnt na de zomer. Ik kijk er naar uit!

Over inspiratie zegt hij: "Of het nu om schrijven of muziek maken gaat, doet er niet zo heel erg veel toe bij het bekijken van onderstaande video – hij is universeel, en dat is mooi. Zelf heb ik het als een bevrijdende gedachte ervaren te accepteren dat je beste werk niet alleen jouw verdienste is, maar ook de verdienste van 'something out there’. Want in dat geval kan je weliswaar niet de totale eer claimen voor topwerk, maar net zomin de totale schuld voor al je missers ;-) Het enige wat je als artiest kan doen, is opdagen voor jouw deel van het werk. Over de rest, die ongrijpbare ‘spark’ die jouw hard labour naar een ander niveau tilt, heb je toch geen controle.

Dit verhaal deed me ook denken aan die keer dat ik Salman Rushdie geïnterviewd zag worden door de Vlaamse rockzanger Frank Vander Linden. Frank vroeg hem “Meneer Rushdie, wat is het allermoeilijkste aan schrijven?” Rushdie antwoordde: “Blijven zitten.” En zo is het maar net. Blijven zitten. Niet wachten op inspiratie, maar gewoon beginnen tikken en blijven zitten. En sinds ik deze video gezien heb: altijd een tweede kop koffie in je werkkamer neerzetten."

Toetje: lees hier wat Ivo over ontwikkelingen in de muziek- én de uitgeverswereld zegt. En hij kan het weten.

Deze serie over inspiratie heeft een open einde, om maar 'ns een fraaie boeken-term te gebruiken. Nieuwe bijdragen zijn meer dan welkom! Hoeft niet lang te zijn: 1 concreet uitgewerkt voorbeeld met wat links is al zeer, uh, inspirerend. Mail me. Zou leuk zijn als er, naast al de blanke-jongens-gitaarbandjes, ook 'ns een DJ, producer, hiphopper, schrijver of andere kunstenaar reageert. Hoe je ramt op 6 snaren en lekker alternatief bezig bent lezen we hier immers vaak genoeg.

1 opmerking:

Niek zei

Nogmaals, late reactie...
Maar dat filmpje is echt geniaal en ik heb het meteen doorgestuurd naar wat bekenden die er net als ikzelf veel aan zullen hebben. dankjewel.