Vorige week was zeer magertjes, als goedmaker vandaag VOLLE BAK:
- We mogen weer stemmen! Mijn Top 5: Gotye, Lana, Ryan, The Weeknd en The Vaccines. In die volgorde. Ongeveer. Denk ik. Jammer dat de verkeerde Kensington-track erbij staat (HIER de juiste, en zó ga je voor slechts €1,29 naar een exclusieve show) en ik had ook graag op Case, Palio Superspeed Donkey, M83, Spinvis, The Gaslight Anthem, James Blake, The Horrors, The Crookes of Miles Kane gestemd. De complete lijst van 100 tracks staat op Spotify. Keuzes, keuzes, keuzes...
- En BAM!, daar is dan eindelijk Google Music (= alle relevante details op een rij bij 3VOOR12, Erwin somt op wat zo interessant is voor muzikanten, o.a. over de Artist Hub):
- Flink leesstuk van Pim van Tol: Cracks in the wall that separates us, How to sell your music in the age of the internet. Seth zegt ook weer zinnigs (lees 'fan' waar 'customer' staat): 'Dates, not singles bars. Subscriptions, not vegomatics'. En nog zinniger van zijn hand: 'In a world where everything is a click away, and in a world where everyone can have their own YouTube channel, ten blogs and a thousand email accounts... the only thing that's scarce is attention'. En mooie, veelzeggende dus leerzame anekdote in How To Reach Out To Industry Execs: 'Lyor Cohen flew out to New York to meet with Russell Simmons. During the meeting, a situation came up where the tour manager of a hip-hop group went awol, completely missing. And the group was supposed to leave that day for a European tour. Lyor, without hesitation, volunteered to do it since he could. He didn’t worry or care about being paid, didn’t even ask. Just volunteered. Russell agreed. Lyor, with his unpacked bags, immediately went to meet the group and took them on tour. He did such a phenomenal job that Russell had no other logical conclusion but to bring Lyor on as part of his team. Working with Russell Simmons led to the executive rise of Lyor Cohen to one of the most important posts in music today.'
- Andrew Dubber gaat een interessant boek schrijven, een soort 'best of' van zijn blog New Music Strategies. Lijkt me een must-read. Laat HIER weten dat je interesse hebt én downloadt de eerste hoofdstukken gratis. De HEMA boekenwinkel is ook geopend.
- Over boeken gesproken, Ivo had al een pracht-app, Sidney nu ook:
- *Nieuw*: deadmau5 covert het beste nummer van Radioheads 'King of Limbs', single The Earphone Heads, clips van hit van The Black Lips en Sigur Rós, singer/songwriter Rick Franssens op iTunes + Bandcamp en het complete Lorrainville-album komt track-voor-track online. Tof!
- Muzikant Ben Walker deelt al het interessants over muziek en de industrie dat hij de afgelopen weken op internet tegenkwam. Handig zo'n selectie, dus lees mee (via Lykle).
- De CEO van Amazon aan het woord, een partij die maar groter en belangrijker lijkt te worden op het web (via Wiebe): 'We are culturally pioneers. We like to disrupt even our own business.' Dat Amazon belangrijk is bevestigt ook deze zeer lezenswaardige column: over recensies van en reacties op Lulu van Lou Reed & Metallica, over kracht van fans en (online) aanbevelingen, ook als die niet per se (of totaal niet!) positief zijn (via Mischa). En hoe belangrijk was Steve Jobs? Hij was in elk geval een Tweaker (via Joost). Boeiend stuk van Malcolm Gladwell.
- Mooie afsluitende lijstjes, 100 Greatest Dance Records (via Jan), 10 Albums that would make great films en een nog mooier leerzaam speeltje, How Music Travels, een 'interactive music map' via Martijn. Prachtig (zelfs al klopt het niet helemaal)!
1 opmerking:
Volgens John Gruber was Steve Jobs helemaal geen tweaker: http://daringfireball.net/2011/11/getting_steve_jobs_wrong
Een reactie posten