17 augustus 2010

Perfect Wilco (door @gasolinebrother Leon Geuyen)

Gasoline Brother Leon Geuyen komt hier regelmatig voorbij als uiterst succesvol topmarketeer, ongeëvenaarde Eigenbeheer-held en gôh-leuke-dingen-voor-de-mensengoeroe. Altijd in voor een gebbetje. Wat schetste onze verbazing dat hij naast drummer en wielerfanaat ook groot muziekliefhebber bleek? Hij houdt gewoon van muziek! Wie had dat gedacht?! En wat voor muziek: pretentieuze, experimentele alt. country van mannen-met-baarden (The Gasoline Brothers dragen zelf liever een bril)! Perfect Wilco dus. Wat een band. Onder het artwork legt Leon uit waarom.

HIER de Perfect download, HIER de Perfect op Spotify. Enjoy!

"Ik ontdekte de alt. countryband Uncle Tupelo toen ze net twee weken uit elkaar waren, in 1994. Een goede vriend van me had ze eerder gezien als voorprogramma van Bob Mould’s Sugar en wist zeker dat het wat voor mij zou zijn: “R.E.M. meets punk meets toffe country-instrumenten”. Maar eigenwijs als ik was negeerde ik ze. En toen ik zijn mixtape eindelijk ging luisteren (en van mijn stoel viel), bleek de band dus niet meer te bestaan. De beide voormannen van Uncle Tupelo, gitarist Jay Farrar en bassist (!) Jeff Tweedy, bleven allebei actief. De eerste richtte Son Volt op, terwijl Tweedy met de overgebleven leden van de laatste Tupelo-bezetting de band Wilco vormde.

Aanvankelijk sprak Farrar’s werk met Son Volt me meer aan dan Wilco. Son Volt bleef dichter bij de stijl van Uncle Tupelo en de karakteristieke stem van Farrar behield een tijdlang zijn aantrekkingskracht. Gaandeweg werd echter duidelijk dat Wilco de interessantere band van de twee was. Jeff Tweedy ontwikkelde zich razendknap als songschrijver. Had de dubbelaar Being There (1996) nog wat last van onevenwichtigheid, op Summerteeth (1999) en vooral Yankee Hotel Foxtrot (2001) vond Tweedy zijn vorm en idioom. Dat idioom is breed: van bijna-traditionele country via pure pop naar Krautrock. Tel daarbij op dat Wilco niet vies is van experimenten (samples, soundscapes, complexe arrangementen) en je kunt je voorstellen dat Wilco wordt vergeleken met een band als Radiohead.

Zanger/gitarist Jeff Tweedy en bassist John Stirratt zijn de enige constanten in 15 jaar Wilco. Toch weet de band in elke samenstelling moeiteloos te overtuigen. De huidige samenstelling -met o.a. meestergitarist Nels Cline (luister bijvoorbeeld eens naar Impossible Germany) en de onnavolgbare drummer Glenn Kotche - houdt al enkele jaren stand en is in mijn ogen een meesterlijke mix van avontuurlijkheid, talent, subtiliteit en zichtbaar spelplezier.

Overigens is Wilco geen hapslikweg-band. Het kan even duren voor het kwartje valt. Bij veel mensen gebeurt dat pas als ze de band live zien (zie ook de reacties na hun optreden op Lowlands 2009). Sommige Wilco-liedjes lijken op de plaat grijze muizen, maar komen live verwoestend over je heen. Wie de band live heeft gezien, denkt nu als vanzelf aan Via Chicago of A Shot in the Arm.

Dan een vervelende mededeling: eigenlijk is het maken van een Perfect Wilco volstrekt overbodig. De band bracht in 2005 het livealbum Kicking Television uit en die plaat somt Wilco nagenoeg perfect op. Maar ik ben eigenwijs, en daarom doe ik ook een poging met deze Perfect Wilco.

Laat hem goed op je inwerken, deze Perfect Wilco. En dan spreken we elkaar na tien luisterbeurten weer…"
- Leon

33 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk maar wat vinden Wilco en zijn platenmaatschappij hier van? Vinden die het oke dat jij hun muziek gratis weggeeft?

Anoniem zei

Ah joh, die Wilco is een toffe peer en zijn platenmaatschappij ook. Die vinden alles best.

Harm Noppers zei

Gave lijst van de beste live band die ik tot nu toe heb gezien. Ik mis Spiders (Kidsmoke), maar das persoonlijk natuurlijk. Aanrader is ook de documentaire: Ashes of American Flags. Top! Zie er nu al naar uit om ze weer te gaan zien op Takeroot op 18 september.

Unknown zei

Ja, Spiders had er zeker op gemoeten! Ik heb het nog zo gezegd! (Verder fijn hoor.)

Leon zei

Harm: Spiders stond zeker op de longlist, net als bv Red-eyed and Blue. Spiders viel af vanwege de lengte: zo'n Perfect moet natuurlijk wel op een cd'tje te branden zijn. Lekker ouderwets...

Unknown zei

Haha, we moeten die Wilco inderdaad 'ns bellen. Kijken wat hij ervan vindt :-))

Kees Wennekendonk zei

Kun je ook iets niet gratis weggeven?

Unknown zei

@Kees: ik zal 'ns kijken of me dat volgende keer lukt ;-)

Unknown zei

@Leon, dat cd-argument is natuurlijk grote onzin. Het hoeft toch ook niet op een bandje te passen (met Spiders er wèl bij kon het trouwens waarschijnlijk net op een SA-90)? Ouwe lul! ;-)

Joep zei

Een beetje over krautrock beginnen en dan Spiders weglaten, dat kan natuurlijk niet. Kan die alsnog worden toegevoegd? Verder zeker een mooie compilatie.

Tom de Roos zei

Prima Wilco overzicht! Voor de liefhebbers twee echte aanraders: de film "I am trying to break your heart" en de bio die Greg Kott over de band schreef: "Learning how to die" (en nee, ik werk niet voor bol.com ;-)

Leon zei

Voor alle zemelaars: de longlist met bonustracks (w.o. Spiders (Kidsmoke)) vind je op Spotify: http://open.spotify.com/user/leongeuyen030/playlist/2fQhVEvpcwc2Udc0h17ijI

stw zei

Bij mij is het Wilco-kwartje ook nog niet gevallen, tot verdriet van een maat van me. Misschien dat deze verzameling helpt :)

Ik luister nu Impossible Germany.. doet me ergens denken aan Bettie Serveert. En de gitaarsolo aan Television. Kan ik hebben!

Joep zei

Ik wou niet al te veel zemelen, dus had maar achterwege gelaten dat er volgens ook 1 Billy Bragg lied bij had gemoeten, maar met bonus tracks is ie perfect.

Anoniem zei

Heb je nu wel of niet toestemmming van Wilco, platenmaatschappij etc?

Of is dit als 'gratis' 'kadootje' getagde topic eigenlijk een sigaar uit andermans doos en worden iemand anders' spullen gratis weggeven ter promotie van EHPO? Chique hoor.

Unknown zei

@Anoniem, twee punten:

1. Ik vermoed dat je hier niet vaker komt, anders had je het idee achter deze Perfect-serie en dit blog beter begrepen en deze upload in het juiste perspectief gezien. De header en disclaimer onderaan de rechterkolom vatten het min of meer samen, maar regelmatig hier komen of de samenvatting doorvlooien geven een idee van mijn intenties, beweegredenen en doelen.

2. Daar hoort ook bij: niemand post hier anoniem. EHPO = niet GeenStijl. Iedereen mag vinden wat hij vindt, maar achtergrond en beweegredenen voor iedereen, inclusief ikzelf, moeten helder of gemakkelijk zijn te achterhalen. Dus graag je naam en liefst ook een link naar een site, Facebook-, Hyves-, Last.fm- of Twitter-account. Zo weten we met wie we van gedachten wisselen.

En om antwoord te geven op je vraag: Ja, in zekere zin geef ik hier een sigaar uit andermans doos weg, samen met Leon. Los van het feit dat ik vermoed dat uit Wilco's gebruik van en omgang met internet blijkt dat ze daar een genuanceerd oordeel over hebben, gaat deze omschrijving voorbij aan doelstelling en intenties van dit blog. Maar goed, daarvoor moet je hier vaker komen en genoemde samenvatting lezen. Dat pleit mij niet vrij van illegal filesharing, excuses daarvoor, maar ik voel me er verder niet schuldig onder.

Leon zei

Hallo Anoniem,

Alle juridische puntjes laat ik even links liggen. Belangrijker vind ik het om na te gaan wat de consequenties kunnen zijn voor de band in kwestie. Dat is een lollig exercitie die ik met plezier op me neem.

Vergeef me als ik vooraf eerst iets vertel over mijn beweegredenen (en naar ik veronderstel ook die van Niels). Muziek is niet alleen noten achter elkaar zetten of die beluisteren, muziek is meer. Muziek is passie. Dus als ik bepaalde muziek geweldig vind, word ik een evangelist. Ik wil die muziek aan anderen laten horen (ik wil mijn enthousiasme delen), zodat ook zij de grootsheid ervan zullen gaan inzien. Ik probeer medestanders te vinden. Die wellicht zelfs ooit samen met mij het evangelie willen verspreiden. Want zoiets fantastisch mag je niet voor jezelf houden. Al moeten er natuurlijk niet al te veel mensen fan worden van mijn favoriete band ;-)

Hoe dan ook, de Perfect-serie op dit blog en op Het Zesde Vlak vervult die evangelisatietaak met verve. Door überfans van een bepaalde band of artiest een platform te geven hun passie te delen met anderen (die ook een passie voor muziek hebben, anders kwamen ze niet op deze site). Hee, ik gebruikte in de vorige zin alweer het woord ‘delen’. De essentie van internet anno 2010.

Goed, genoeg over de beweegredenen en de functie van de Perfect-serie. Ik ga nu een paar scenario’s schetsen die opsommen hoe lezers van dit blog om kunnen gaan met - in dit geval - de compilatie Perfect Wilco.

1: Mensen denken bij het lezen van de begeleidende tekst Laat maar zitten. Dat Wilco is niks voor mij.’ Fair enough. Loopt de band inkomsten mis? Welnee, deze mensen hadden ook anders nooit een cd of dvd van Wilco gekocht.

2. Mensen raken enthousiast over het begeleidende verhaaltje en denken: ‘Hm, zou een leuk bandje voor mij kunnen zijn!’ Zij downloaden de compilatie en vervolgens kunnen er een paar dingen gebeuren:
- Op de eerste plaats kunnen zij concluderen dat de muziek toch niet aansluit bij hun smaak. Verkoopt Wilco minder platen? Nee, want als ze deze cd elders op internet of in de platenzaak hadden gehoord, hadden ze dezelfde conclusie getrokken.
- Op de tweede plaats kunnen ze concluderen dat het een aardige band is. Leuk om deze compilatie te hebben en af en toe te kunnen draaien, maar een album kopen is (nog) een brug te ver. Is dat erg voor Wilco? Vermoedelijk niet. Deze mensen hebben blijkbaar een basic belangstelling voor de band – ze nemen immers genoegen met deze compilatie. De kans dat zij ooit een reguliere cd van Wilco aanschaffen is wel aanwezig. We hebben een potentiële platenkoper, maar eentje die nog niet heel enthousiast is.

3. Mensen kennen Wilco al een beetje en zijn benieuwd naar de liedjes op de compilatie. Zij downloaden het bestand en leren nieuwe liedjes kennen. Als ze enthousiast worden, kopen ze wellicht een (of meer) albums. Verkoopt Wilco er minder platen door? Zeker niet, we doen
hier juist aan warme acquisitie; de kans dat Wilco meer platen gaat verkopen is significant.

(Lees verder in deel 2)

Leon zei

Het vervolg (ofwel deel 2):

4 Mensen kennen Wilco al behoorlijk goed en hebben al een of meer albums van de band in huis. Ook zij zullen nieuwsgierig zijn. Wat zet die gast allemaal op die Perfect Wilco? Zitten er nog nummers tussen die ik niet ken? Ze downloaden het bestand en wellicht ontdekken ze nog toffe nummers van albums die nog niet in hun kast staan. Behoorlijke kans dus dat ze op een bepaald moment (weer/nog) een album van de band kopen. Schitterende promotie voor Wilco, met grote kans op verkoopsucces.

5 Mensen zijn al fan van Wilco. Uiteraard kennen ze de liedjes al (want ze hebben alle albums in huis), maar ze willen wel eens weten welke selectie hier wordt gemaakt. Bovendien vinden ze dit een leuke kennismaking voor hun vrienden die Wilco nog niet kennen. Ze delen (daar is-ie weer!) de link met hun vrienden en voor je het weet raken die ook enthousiast over deze band. Met als gevolg dat zij wellicht ook ooit nog eens een Wilco-cd of –dvd kopen.

Ik ben vast nog wat scenario’s vergeten, maar ik durf best te stellen dat Wilco er per saldo beter van wordt. Via verkoop van vinyl, cd’s en dvd’s, maar ook omdat mensen wellicht eerder naar een liveshow van de band gaan. En daar misschien zelfs wel een shirt kopen. Wandelende reclamezuilen!

Tenslotte: het zou leuk zijn als je je bekendmaakt. Posten als ‘Anoniem’ vind ik meer iets voor lezers van ‘Lieve Mona’ uit Story.

Leon zei

Ik vergeet nog het allerbelangrijkste scenario (ad 2.): mensen die Wilco nog niet kennen en enthousiast raken na beluistering van deze Perfect Wilco. Juist voor die mensen is de Perfect-serie in de eerste plaats bestemd. Zij gaan naar alle waarschijnlijkheid binnen niet al te lange tijd naar de (virtuele) platenwinkel om cd's aan te schaffen...

Beursmans zei

De afgelopen weken overkwam het me weer, hét bewijs dat het gratis weggeven van muziek wel degelijk iets oplevert voor de band in kwestie.

Via een of andere wazige internetsite stuitte ik op een live-opname van ene Joseph Plunket & The Weight. Nooit van gehoord, maar nieuwsgierig geworden door de op de site geplaatste foto (lelijke kerels, baarden ook) besloot ik toch eens te luisteren. Ik vond het goed, meer dan goed zelfs en wat gebeurt er dan met mij? Ik ren naar de dichtsbijzijnde platenzaak om als het even kan meteen het hele oeuvre van de betreffende band aan te schaffen. In het geval van The Weight kon ik net zo hard weer naar huis rennen, want mijn lokale platenleverancier had er nog nooit van gehoord.
De volgende stap is dan net zolang speuren op internet (nee, als het even kan niet meer Amazon) tot ik gevonden heb waar ik de cd's kan bestellen. Zo gezegd zo gedaan en enkele weken geleden belandde 'Are Men' van The Weight al op mijn deurmat. Gisteren kwam daar nog eens het iets lastiger verkrijgbare, maar imho veel mooiere 'Ten Mile Grace' overheen.

En zo gaat het bij mij zo vaak. Of het nou via internet, radio, tv of een ouderwets cassettebandje tot me komt, wanneer ik geraakt wordt door muziek wil ik het origineel hebben. Delen doet kopen!

Beursmans zei

PS: ik zal niet over de inhoud van Perfect Wilco zemelen, smaken verschillen (gelukkig), maar het is best knap om dat in 18 tracks voor elkaar te krijgen.

Anoniem zei

Mooi en begrijpelijk verhaal over passie voor muziek en evangeliseren, maar je zou m.i. meer recht doen aan de muzikant in kwestie door een link naar bijvoorbeeld iTunes en bol te plaatsen, niet naar een rip op zshare.

Bas

Unknown zei

Ja maar dan moet je het dus meteen kopen, en luister je het niet als je het nog niet kent. Nu kunnen mensen die het niet zouden kopen wel luisteren en daarna als ze het vet vinden misschien toch kopen.

Caspar zei

Inderdaad! Vergeet verder ook niet, dat het ook heel gebruikelijk was en nog altijd is om, als je naar de platenzaak gaat om een CD'tje te kopen, eerst goed te luisteren. Soms zelfs de hele CD, hoewel dat in deze tijd van consumentisme minder gebeurt. En soms viel het tegen en kocht je het niet. En zeg nou zelf, is er een significant verschil voor de band tussen iemand die in de winkel naar het album luistert en besluit om het niet dan wel wel te kopen en iemand die hier de compilatie download en vanaf zijn luie stoel besluit om het album te kopen of niet? Mensen kopen ook geen stoel zonder er eerst op te zitten, of een auto zonder een proefrit te maken.

Groeten, Caspar
Beautiful Freaks | Hoofdredacteur

Anoniem zei

voorluisteren kan ook via link naar spotify of andere legale strream. Een link naar mp3s op zshare, inclusief tags en hoes is gewoon voor de heb (weggeef).
Verder doen de hierboven aangehaalde redenen waarom het niet zou uitmaken er niet toe, het gaat erom dat er geen toestemming van Wilco is. Het is aan hem om te besluiten of hij een rip gratis wil weggeven, niet aan EHPO.

Gr.,
Bas

Leon zei

Bas, we begrijpen je punt. Maar is het niet juist die starre houding die de platenindustrie nogal heeft vervreemd van haar klanten? Alles is 'magge nie', 'eerst toestemming vragen', 'afblijven met je fikken'. Faciliteer je klant in godsnaam: maak het hem makkelijk! Drempels weg!

Voor een platenmaatschappij en een band is er één hele belangrijke schakel, degene met de meeste economische waarde: de (potentiële) fan/luisteraar/muziekkoper. Mijn punt: doe er dus als band en platenmaatschappij alles aan om het die fan zo gemakkelijk mogelijk te maken zijn enthousiasme om te zetten in klinkende munt! Want we zijn GVD ergens razendenthousiast over; we willen geen verboden en regeltjes van horen, we willen nou juist ons enthousiasme DELEN en de wereld MEESLEPEN! Excusez de hoofdletters.

Op kleine schaal hebben wij (The Gasoline Brothers) als band die taktiek met succes toegepast. Onder het motto: 'mensen zullen je album pas kopen als ze je uberhaupt kennen', hebben we onze albums gratis weggegeven. Het is niet heel moeilijk te becijferen dat daardoor veel meer mensen onze muziek hebben leren kennen en dat we daardoor meer cd's hebben verkocht dan wanneer de cd alleen via 'traditionele' kanalen(platenzaak/iTunes) verkrijgbaar was geweest. Bovendien was het daardoor aantoonbaar drukker in de zalen waar we speelden (dus was onze marktwaarde groter) en was de kans vele malen groter dat een enthousiast geworden luisteraar zijn vrienden inlichtte over 'die toffe band'. Gevolg: weer meer potentiële fans.

Spotify vind ik overigens een heel mooi initiatief, waarvoor ik al een paar maanden met plezier een tientje neertel. Dertig seconden durende fragmentjes in lage geluidskwaliteit op bol.com of iTunes (wat een verschrikkelijk programma overigens) zijn in de verste verte geen alternatief voor een plaat luisteren in Spotify of als verzameling mp3's.

Maar Bas, als je zelf enthousiast bent over muziek, herken je dat helemaal niets in de redenering dat een band en zijn fans uiteindelijk meer hebben aan faciliteren dan aan verbieden?

Anoniem zei

Beste Leon, Bas (anoniem) heeft natuurlijk gelijk. Al die mooie woorden, lulkoek IMHO (met alle respect!), missen het punt: toestemming van de band Wilco, die is er niet. Toch? Linken naar Spotify is prima.

grt, JCB de G

Unknown zei

Beste JCB de G. Waarom heeft Bas "natuurlijk" gelijk? Juridisch gezien is het misschien niet ok maar daar gaat het niet om. Laat ik het eens omdraaien. Als jij Wilco was zou jij het erg vinden als er op zo'n manier fantastische reclame werd gemaakt voor je muziek?

Digimuziek zei

Misschien een idee voor de Spotify versie. Start de playlist met een dummy file met de URL voor download van ontbrekende tracks. Zie dit voorbeeld: http://open.spotify.com/user/digimuziek/playlist/5XRho9NxL1ObqFW8lzGypW

Verzacht de pijn een beetje voor degenen die moeite hebben met aanbieden van tracks zonder toestemming ;)

Anoniem zei

Hoi Hans,

Daar gaat het JUIST om. Het 'denken' voor een ander (in dit geval Wilco). Als ik de manager van Wilco was dan zou ik het niet OK vinden dat iemand op zijn site, mp3's van mijn band in redelijk goede kwaliteit aanbiedt. Zonder mij daar van te berichten. Ook al is het nog zo'n toffe site, zoals deze.
Wat is dat toch, een rare kronkel bij veel mensen. Kunst kost geld!
Grt, JCB

Unknown zei

@JCB: Maar is dat niet juist wat de muziekindustrie 60 jaar heeft gedaan, 'denken' voor een ander? Begrijp me niet verkeerd: ik onderschrijf dat een maker/kunstenaar een vergoeding hoort te krijgen voor zijn werk, maar stel op deze site ter discussie dat dat de komende jaren moet zoals het altijd ging: 'hier is een CD met 12 tracks, daar betaal jij mij €15 voor, andere smaakjes hebben we niet. Een gratis proefritje? Ben je mal!' Tikje gechargeerd, maar in grote lijnen wijkt het niet af van muziekmarketing en -verkoop tussen 1950 en 2005.

Ik denk dat 'gratis' een enorm belangrijke rol kan spelen voor m.n. startende muzikanten (maar ook anderen), dat het delen van (liefde voor) muziek een enorm aanjaag-effect heeft en uiteindelijk de basis is voor zowel muzikant als muziekliefhebber/fan. Het betaalmodel waarnaar jij verwijst en ik aan refereer is in z'n huidige vorm een kleine eeuw oud. Onder invloed van de huidige ontwikkelingen zou het zo maar kunnen dat daar iets heel anders voor in de plaats komt of moet komen...

Unknown zei

Hoi JCB,

Misschien maar goed dat je niet de manager bent ;) maar even zonder dollen.

Door deze Perfect Wilco heb ik Wilco veel beter leren kennen en bij hun eerstvolgende optreden in Nederland sta ik in de zaal kan ik je verzekeren. De stelling van Niels klopt, 100% gratis kan een enorm aanjagend effect hebben.

Niet dat ik nu meteen CD's van Wilco ga kopen, dat is weer een ander verhaal. Daar heb ik Spotify voor. Jammer dat op Spotify weer niet alles staat. Misschien moet Spotify maar eens een optie inbouwen om ontbrekende albums voor een prikkie te kopen? Een tientje per album is me nu net weer even te gortig.

Voor mij persoonlijk blijkt $5 de sweet spot, Voor de EP van Sufjan Stevens heb ik dat zonder aarzelen neergeteld.

Fop zei

Je kunt natuurlijk ook gewoon even het Kicking Television Live In Chicago album kopen.. daar staan al 11 van deze "perfect 18" nummers op..

Fop