18 december 2012

@Engelland2012 en @RobbertReus deden het zo - de Reiskostentour

In een kroeg in Hoorn discussieerden Robbert Reus (STW) en Steven Engel over de staat van hiphop: 'Wat ons opviel, was het gebrek aan optredens. Robbert heeft in 2010 een mooi jaar gehad met The Q4 (DWDD en Lowlands), maar uiteindelijk bleek dat door verschillende factoren niet helemaal te werken en veel optredens volgden er niet. Zelf maak ik een jaartje of 10 muziek, pak hier en daar wat voorprogramma’s mee, maar daar blijft het vaak bij...'

Tegen sluitingstijd ontstond het idee van de Reiskostentour: 'Overal spelen in Nederland voor €100, oftewel onze reiskosten. Nu maken muzikanten wel vaker (slechte) plannen in de kroeg, maar dit bleef hangen en ik wilde wel het organisatorische voortouw nemen om te kijken of wij zo’n tourtje konden opzetten.'
De act zou Engel & STW heten, waarbij STW semi-live beats speelde met een drum/sample-pad, laptop en keys en Steven de raps verzorgde [ja, ja, denk daar maar 'ns over na voor je een band start met een 'echte' drummer...]: 'Lekker kleinschalig zodat, bij gebrek aan vervoer, zelfs de trein genomen kon worden. Voordat ik de erkende poppodia benaderde, contacteerde ik een aantal zalen/kroegen in de buurt waarvan ik wist dat die wel oren naar zo'n show zouden hebben. Dit deed ik eigenlijk uit zelfbescherming — voor het geval het zou floppen en we zelfs voor reiskosten niet geboekt zouden worden, stonden er op deze manier in elk geval 4 optredens.
Iets later dan gepland ging het eerste persbericht eruit richting de mailadressen van muziekpodia en jongerencentra die ik in de loop der jaren verzameld heb. Binnen 24 uur kregen we een aantal positieve reacties, waardoor de tour ook echt op een tour begon te lijken. 28 November nam ik het besluit om ook via (social) media partijen te benaderen voor ons concept. Op deze manier probeerde ik mensen te bereiken die zelf feesten organiseren en niet per se werkzaam zijn bij een poppodium. De reacties waren overwegend positief, waardoor wij nog een aantal data konden noteren in onze agenda.'

Het is natuurlijk een risico om onze act zo goedkoop aan te bieden en dit ook nog eens openbaar te maken. Een nadeel kan zijn dat geen podium ons hierna wil boeken voor een hoger bedrag, maar voor mij wogen de voordelen zwaarder: 'Er is weinig plaats voor kleinere acts en hierdoor konden we veel spelen en nieuwe zieltjes winnen.'
Er werd een Reiskosten promo geschoten door bevriende clipmaker Freelens Visuals en zo waren Robbert en Steven op 2 januari klaar voor het eerste optreden in Hoorn. Wat volgde waren 2 maanden met in totaal 20 optredens, fastfood en een hoop lol: 'De act bestond in principe uit Engel en STW, maar al snel gingen er meerdere muzikanten mee op tour. Zo waren Mr. Buddha (MC), Just (MC), Timmie Chezko (MC), Wouter Hakhoff (trompettist), dj Native, dj DNS, fotograaf Axel en geluidsman Peter veelvuldig van de partij als ze zelf niet hoefden te werken. Omdat wij door onze lage gage niet echt een risico waren, werden wij ook geboekt op plekken waar normaal nauwelijks hiphop geprogrammeerd wordt. De opkomst was hierdoor een aantal keer niet groot, maar gelukkig bleef de groep zeer positief, zelfs na autopech, verkeersboetes, benzineloos langs de snelweg staan en een overnachting in de cel wegens openstaande boetes...

We kijken terug op een zeer geslaagde tour, waarover STW en ik nog graag napraten in onze kroeg in Hoorn!'


Dank voor het delen, Steven. Goed idee, leuk verhaal, mooi resultaat!

Geen opmerkingen: