Uit mijn boek:
'In die maanden krijgen we scherp voor ogen wat we belangrijk vinden, waar, wanneer en hoe we het Hiphop Orkest willen introduceren. Die weg is echter niet zonder hobbels. De eerste hobbel die we nemen is Donica [Buisman] en de organisatie van de Culturele Zondagen ervan overtuigen dat Kyteman’s Hiphop Orkest niet moet debuteren in Vredenburg Leidsche Rijn. [...] ‘De Rode Doos’, zoals het gebouw in Utrecht wordt genoemd, biedt ruimte aan zestienhonderd toeschouwers en Donica en de rest van de organisatie vinden het bij uitstek de locatie voor een knallende finale van de Culturele Zondag. Ik heb er geen lekker gevoel bij. Niet zozeer vanwege de bereikbaarheid en de afstand tot het centrum van de stad, maar vanwege het aantal stoelen. Vierhonderdvijftig betalende bezoekers voor het debuutoptreden van een onbekende Utrechtse act is een doorslaand succes in Tivoli’s dependance De Helling (want uitverkocht), maar in Vredenburg Leidsche Rijn praat men in dat geval slechts na over twaalfhonderd lege stoelen, niet over de kwaliteit van het optreden. Een kwestie van perceptie.
Het duurt al met al enkele maanden en diverse gesprekken voordat Donica, de directeur van Vredenburg Leidsche Rijn en de organisatie van Culturele Zondagen instemmen met de verhuizing: het debuutoptreden van Kyteman’s Hiphop Orkest zal op zondag 26 oktober 2008 plaatsvinden in Tivoli De Helling. Het blijkt achteraf strategisch, publicitair en commercieel een cruciale beslissing, elke minuut vergadertijd dubbel en dwars waard.
[...]
De kaartverkoop loopt al wekenlang onverwacht goed, want hiphopfans weigeren doorgaans kaarten in de voorverkoop te kopen, maar Colins fans, vrienden en bekenden blijken daarop een uitzondering. Met tekst, uitleg en een aantrekkelijk gepresenteerd plaatje in twee landelijke kranten willen meer mensen dit absoluut niet missen. Op de dinsdagavond van de generale repetitie zijn nog slechts drieëndertig kaarten beschikbaar en manen we alle Orkest-leden zes euro uit te geven voor hun vaders, moeders, vrienden en bekenden. Woensdagochtend blijkt iedereen te laat. Na een zeer intensieve aanloop en voorbereiding van bijna een jaar, bescheiden maar effectieve persaandacht en een overdonderende generale repetitie debuteert Kyteman’s Hiphop Orkest in een uitverkochte Tivoli De Helling. We kunnen het nauwelijks geloven.
Zondag rond lunchtijd start Maike [Fleuren] de opbouw en soundcheck van het Orkest. ’s Middags neem ik een laatste kijkje, maar ik maak me gek genoeg nauwelijks ongerust over het optreden van die avond. Maike heeft alles uitstekend voorbereid en strak georganiseerd, iedereen is uiterst relaxed, programmeur Johan terecht trots op een uitverkocht huis en ook de organisatie van de Culturele Zondag is dik tevreden met zo’n aansprekende en blijkbaar populaire afsluiter. [...] De Orkest-leden dineren backstage, ik eet thuis nog wat en spring daarna met mijn vriendin op de fiets naar Tivoli De Helling. Het regent pijpenstelen, maar dat weerhoudt zo’n honderdvijftig mensen niet van een wandeling naar De Helling om tevergeefs te proberen nog een kaartje te bemachtigen. Zoveel enthousiaste bezoekers die tot hun eigen en onze spijt buiten moeten blijven staan heeft één groot voordeel: het zijn wandelende reclamezuilen voor meer optredens in de toekomst.'
En daar sta ik nog steeds 100% achter. Overspeel je hand niet, kies zorgvuldig waar je staat, speelt en wat je doet. Always leave 'em beggin' for more!
HIER de complete serie A&R-tegels.
2 opmerkingen:
Dit vond ik wel het raarste boekingsverhaal van het jaar:
Traumahelikopter in het Klokgebouw in Eindhoven.
Dat vonden meer mensen volgens mij...
Een reactie posten