23 augustus 2010

@CaroEmerald doet het zo (2)

Vanochtend vertelde songschrijver/producer David Schreurs over de aanloop naar het overweldigende succes van Caro Emerald, wiens Deleted Scenes from the Cutting Room Floor deze week langer op #1 in de albumlijst staat dan Michael Jackson's Thriller. Daar lagen wat David en zijn partners Vincent Degiorgio en Jan van Wieringen betreft 6 ideeën aan ten grondslag:
Idee 1 – Het gaat om de liedjes
"A&R is de eerste en absoluut meest essentiële stap op weg naar een sterke, potentieel succesvolle plaat. De liedjes moeten goed zijn en goed passen bij de artiest. Melodie, akkoorden en tekst moeten, ook zonder toeters en bellen, in staat zijn om mensen te boeien. Er zijn boeken vol geschreven over songwriting, er zijn wetmatigheden, en je moet er ook een beetje oor voor hebben. Een goed liedje brengt een sterk gevoel teweeg bij de luisteraar. Ik denk dat de vliegende start en het succes van Caro Emerald voor een groot deel samenhangen met onze liedjes. Ze weten je in het hart te raken en ze nestelen zich direct in je brein. Zoiets merk je al tijdens het schrijven, wie zelf liedjes schrijft zal dit gevoel herkennen. Een goeie songwriter, producer, artiest of A&R moet het lef hebben om, tijdens het schrijven en samenstellen van een album, puur en alleen af te gaan op dat gevoel. En dus niet op randvoorwaarden zoals wie het liedje heeft geschreven, waar het is opgenomen, wie het gemixed heeft enz."

Iedereen die mij kent en EHPO regelmatig bezoekt weet dat ik opveerde bij het lezen van dit eerste idee van David. Het is inderdaad het fundament van ieder muzikaal succes en daarmee ogenschijnlijk een open deur. Echter, vaak stappen zowel artiesten, muzikanten, songschrijvers, managers als hun omgeving en begeleiders gemakkelijk en te snel over die basisvoorwaarde heen. Kwaliteit van je songs gaat vóór alles. Be excellent! Niemand schrijft 15 hits in 1 sessie of repetitie, Rick Rubin stuurt één van de grootste hitmakers allertijden doodleuk terug naar het oefenhok als hij tussen 15 demo's maar 1 écht goede song hoort. En jij bent niet beter dan Neil Diamond of hebt iets geschreven dat ook maar in buurt komt van I'm A Believer:



David vervolgt met een anekdote: "Al tijdens de totstandkoming van Back It Up wisten Vince en ik dat het een te gek liedje was. We zagen alles voor ons: een diva die in een oude nachtclub stond, DJ erbij. Vince en ik werken tijdens het schrijven heel erg met beelden. We schetsen met woorden een wereld of scene, die tot in de kleinste details tot leven komt. Toen ik eind november 2008 in Toronto was met 7 instrumentals deden we dat precies zo. Het was een manier van schrijven die geweldig werkte. Het werkt heel imaginitief, het is niet zo dat we elkaar als een stel bookish filmfreaks vertellen wat voor kleur broek de barman in het tentje vol Franse officieren aan heeft (bijv. Just One Dance), maar we roepen wel beelden op die heel bepalend zijn voor de sfeer. Vince is een meester in wilde ideeën spuien, ik ben er goed in om het af te kaderen en te structureren tot een kant-en-klaar liedje. Het is wat lastig te omschrijven, maar het werkt enorm goed. Het mooie was dat we, nadat Caro "Back It Up" had ingezongen, een actrice hadden voor onze filmscènes. Haar stem en uitstraling werkten als een sterke inspiratiebron. We zagen Caro voor ons in de setting die we bedachten en zo hadden we in een paar dagen 7 sterke liedjes af (Riviera Life, The Other Woman, That Man, "Just One Dance", "Lipstick", Absolutely Me en Dr. Wanna Do). Bij "Riviera Life" ging het bijvoorbeeld als volgt: ik had de muziek thuis gemaakt en speelde het aan Vince voor. Ik vertelde erbij dat ik een vrouw voor me zag die in een jaren '50 convertible door de bergen van Monaco reed, op een dagtripje. Vince koppelde dit meteen aan een scène uit Hitchcock’s To Catch A Thief (Grace Kelly in een convertible in de bergen, een bekende achtervolgingsscene), maar maakte er het verhaal van dat het meisje in haar auto de stad ontvlucht en onderweg is naar een weekendje “riviera life”. Deze filmische manier van werken wilde ik graag subtiel doorgeven aan iedereen die het album zou luisteren, vandaar dat ik ook aan Vince heb gevraagd om mini-verhaaltjes te schrijven bij elk liedje – een soort introductie van de scène die je te zien/horen krijgt. Zo heeft ieder liedje een eigen verhaal."

Morgen Davids tweede idee. Wat een topserie! Alle delen zijn lees- en doorstuurbaar via http://bit.ly/Caro_Emerald.

Geen opmerkingen: