21 maart 2013

@RickFranssens doet het zo (3) - op naar IJsland!

'Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor EHPO schreef. Mijn laatste blog ging over muzikale trips naar Toronto, London en andere reisplannen die ik had. Inmiddels heb ik gespeeld in Australië en ben ik net terug uit Nepal, waar ik muziekles heb gegeven. Het is inmiddels wel duidelijk hoe ik mijzelf onderscheid van andere singer-songwriters: ik ben “die gozer die de hele wereld afreist met zijn gitaar.” Iets wat ik als persoon en als muzikant het liefste doe, maar ook heel bewust gebruik om op te vallen. Op mijn reis naar Nepal heb ik nagedacht over een volgende stap. Ik voelde dat het tijd werd voor iets groters, iets unieks.

The Iceland Recordings
'Mijn ticket naar Reykjavik zit al in mijn inbox en de plannen liggen klaar: 5 dagen lang ieder dag samenwerken met steeds een andere IJslandse singer-songwriter. Laptop mee, microfoons in de koffer en per singer-songwriter 1 liedje opnemen dat we samen zingen. Aan het eind van de week staan er 5 mooie opnames op mijn laptop, die ik thuis laat afmixen en als EP uitbreng. Om het hele avontuur af te maken laat ik de 5 singer-songwriters met wie ik heb gewerkt overvliegen naar Nederland om hier met elkaar 3 shows te geven. Iets wat in eerste instantie financieel onmogelijk lijkt, maar ik toch gewoon ga doen.'
Waarom doe je dit?
'Om weer een goed verhaal te hebben. Natuurlijk doe ik dit omdat ik dit het liefste doe met mijn muziek, de wereld over gaan en toffe muzikanten ontmoeten. Maar de manier waarop ik het doe is goed doordacht.'

Hoe financier je dit?
'Zoals Colin Benders ooit zei: “Ik maak geen muziek om geld te verdienen, ik verdien geld om muziek te maken” [de jongens van Antillectual blogden gisteren woorden van gelijke strekking]. Door hard werken heb ik een potje opgebouwd voor projecten die ik echt graag wil doen. Genoeg om zelf een week naar IJsland te gaan en in het najaar 5 singer-songwriters over te laten vliegen naar Amsterdam. Met een beetje geluk haal ik het geld van de vliegtickets eruit door de shows in september, maar ik reken er op dat ik het grootste deel zelf moet betalen.'

Welke stappen nu?
'Media, zoveel mogelijk media. Ik ben trots op mijn verhaal en wil dit dolgraag delen met Jan en alleman. Het avontuur zelf maak ik mij niet druk om, maar dat het genoeg aandacht krijgt is iets waar ik hard voor zal moeten werken. Sowieso zal ik natuurlijk druk aan het bloggen slaan op mijn website en op Facebook.'

Succes, Rick. En goede reis, maak veel moois!

Geen opmerkingen: