Drummer Bram de Wijs van Only Seven Left: 'Goed nieuws: ons tweede album 'Anywhere From Here' komt 13 april uit bij EMI.
De afgelopen jaren werken we naar volle tevredenheid op eigen kracht. Langzaam maar zeker zochten en vonden we partners voor boekingen, distributie en management (of die boden zich spontaan aan), maar ons uitgangspunt bleef DIY: zoveel mogelijk zelf doen. Niet uit koppigheid of wantrouwen, maar simpelweg omdat niemand zo hard voor onze muziek werkt als wijzelf. Dat gaat goed: we deden uitverkochte tours, speelden bij DWDD, haalden de hitlijsten, creëerden een trouwe fanbase, maakten muziek bij een commercial en wonnen onlangs de Interactive Award.
Ik durf te stellen dat we er met toewijding, keihard werken en de slimme inzet van internet en social media (vooral YouTube, eerst Hyves, inmiddels Twitter en Facebook) het maximale uitgehaald hebben. En daar zijn we superblij mee!
Waarom dan EMI ?
'Op het gebied van meer traditionele media, airplay bijvoorbeeld, valt voor ons nog veel te winnen. We hebben allemaal het gevoel dat op onze nieuwe plaat een paar potentiële singles en radiohits staan, voor een breder publiek geschikt dan ons debuut. Muzikaal zijn we mede dankzij nieuwe zanger Bjørgen flink gegroeid en hebben in de studio de extremen opgezocht: van akoestische gitaren met een rauw randje naar bombastische synthesizers met grootse koren. En wat minder punk en emo. De vraag is: hoe overtuigen we de juiste mensen dat Only Seven Left de radio op kan? Daarvoor heb je een geschikte radiopromotor [plugger] nodig. Die lopen in Hilversum e.o. vrij rond (maar zijn niet goedkoop), of werken in dienst van een platenmaatschappij. Met de radio als ons volgende doel besloten we daarom rond te kijken en na te denken over de beste, meest passende oplossing voor OSL. Zoals altijd.30 Seconds to Mars, Katy Perry, Coldplay
'''Anywhere From Here' is inmiddels opgenomen, gemixt, gemasterd en door onszelf betaald. We waren dus niet op zoek naar een ingewikkeld artiestencontract met een voorschot en hadden al helemaal geen zin in en tijd voor maandenlange onderhandelingen. Na het winnen van de Interactive Award (wat EMI ook niet was ontgaan…), deden we ze een voorstel voor een eenvoudige overeenkomst waarin zij een aantal zaken als distributie en radiopromotie op zich nemen en wij vrij blijven om onze oorspronkelijke aanpak te handhaven. En mastereigenaar blijven. EMI was enthousiast over de liedjes en vond het tof dat we alles zo goed voor elkaar hebben. Wij op onze beurt zijn heel enthousiast over het team dat aan onze plaat werkt; dat voelt heel goed! Binnen een week was het geregeld en afgelopen vrijdag hebben we getekend. Zo snel kan het gaan. En dus komt 13 april a.s. ons album uit bij EMI, het label van 30 Seconds to Mars, Katy Perry en Coldplay… Toevallig allemaal referenties bij het opnemen ervan!'
Een spannende nieuwe stap voor Only Seven Left, die ontzettend goed voelt. Voorafgaand aan het album verschijnt een nieuwe single en gebeurt nog veel meer. Daarover later.
Dit artikel verscheen afgelopen week in The Guardian: What do record labels actually do? You'd be surprised! Ed Sheeran's manager zegt daarin o.a.: "What Ed and I had done without a record company had proven to the label that we could do it on our own, that all we needed was help and support and finance, getting us to more people and being able to pull the strings when needed to get us on a TV show – those moves are harder to do when you're a bit more independent." Sluit mooi aan bij Brams verhaal en 17 eerdere afleveringen van Only Seven Left doet het zo in de afgelopen 3 jaar. De aanhouder wint.
8 opmerkingen:
En wat houd EMI er aan over?
Een prima distributiefee, zoals dat hoort in een distributiedeal. Everybody wins.
Een distributiedeal met een major? Hé.. dat is best uniek, naar wij dachten? Gefeliciteerd!
Niet uniek, maar ook niet gebruikelijk. Prima deal in dit geval (eigenlijk een soort distributie+), voor alle betrokkenen. Iedereen is erg gelukkig!
Hoe werkt zo'n distributiefee? Is het een vast bedrag? Of x% over de verkochte albums? Of ook nog iets over airtime/optredens?
Een deal kan op allerlei manieren ingekleed worden. De meest eenvoudige is een standaard distributiedeal met een % over gerealiseerde verkopen. Niks meer, niks minder. Afhankelijk van wat je daarvoor krijgt (alleen distributie of ook stuk marketing, promotie of product management) schommelen de percentages tussen 18-25%.
Meer weten? Dit boek is echt verplichte kost; staat ALLES in. Ook veel in deze serie.
Niels, heb je al eens een stukje geschreven over het wel of niet zelf houden van de masterrechten en waar dat goed of fout is gegaan?
Lijkt me wel interessant.
(Gefeliciteerd trouwens)
Dank!
Dat onderwerp heb ik nog niet behandeld. Lastig ook om daar een eenduidig antwoord op te geven in een blogpost... Persoonlijk vind ik het behouden van je masterrechten een (heel) belangrijk punt in een overeenkomst, maar hoe sterk je eraan vasthoudt danwel het loslaat hangt heel erg af van de rest van het contract, de betrokken (tegen-)partijen, doelstellingen en omstandigheden. Moeilijk om daar genuanceerd over te bloggen en écht iets zinnigs te zeggen; sterk situatie-afhankelijk wat mij betreft. Precies ook waarom we het nu wel met OSL doen, maar eerder niet. De tijd zal laten zien of dit een wijs besluit is...
Een reactie posten