7 maart 2012

@Vanderbuyst doet het zo (3) - bier voor, tijdens en na de show?

Willem Verbuyst, oprichter, gitarist en naamgever van Vanderbuyst (site, Facebook, YouTube, Twitter, Last.fm en MySpace), vertelde eergisteren over de verhoudingen binnen zijn hardrockband, gisteren over verdeling van taken. Vandaag over opwarmen, drinken voor, tijdens en na shows.

Bierrrrtje?
Willem: 'Je ziet wel eens bands die compleet doorgezopen op het podium een nummer staan te verkrachten. Ik vraag me af: wie zit daar op te wachten? Eerlijk gezegd vind ik dat een belediging voor de mensen die een kaartje hebben gekocht en de moeite hebben genomen om naar je band te komen kijken.''Met Vanderbuyst drinken we geen alcohol voor de show. Muziek maken is topsport. Als gitarist maak je met je vingers minuscule bewegingen. Een snaar opdrukken kan op velerlei manieren en elk klein detail hierin is bepalend voor hetgeen wat je tot uitdrukking brengt. Alcohol beïnvloedt je motoriek. Wordt het niet beter van, simpel. Ga maar eens een uurtje rennen met 3 biertjes op. Ben je snel buiten adem omdat je minder controle hebt over wat je aan het doen bent. Eerst muziek, daarna het feestje. In begin hadden we de afspraak hooguit 2 à 3 biertjes voor de show. Dat ging eigenlijk prima totdat we een paar keer pech hadden; een kabelbreuk of een stok die doormidden ging. Deze dingen hou je niet tegen. Waar je wel wat aan kan doen is je reactie hierop. Die reactie, vonden wij, was met bier op te traag. Het gaat hier om seconden en de mensen hebben het vaak niet eens door dat een drumstok is gebroken en ondertussen alweer is vervangen. Maar als je gedronken hebt, duurt het net wat langer en zit je vaak tot een minuut na hier nog over te malen: heeft iemand het gemerkt? Ben ik wel weer goed ingevallen? Blah blah blah. Daar wordt je spel niet beter van. Geen bier voor de show. We moesten na een poos tegenover elkaar ook bekennen dat we nu veel meer van de show kunnen genieten.'

Opwarmen
'Wat we wel doen voor de show is opwarmen. Jochem neemt wat zangoefeningen door en Barry zit wat te roffelen. Ook ik zit vaak al een uur van te voren te pingelen. Wanneer we een nummer niet helemaal lekker hebben gespeeld de dag ervoor, proberen we die in de soundcheck te doen. Mocht dat niet lukken, nemen we het unplugged door in de kleedkamer. Ook hebben we een poos de eerste 3 nummers van de set met zijn drieën doorgespeeld kort voor de show. Zelf speel ik nog steeds de eerste stukjes van de set door. Werkt erg goed. Ben je meteen gefocust. Barry wil ook wel eens wat fitness doen voor de show. Hij krijgt er energie van. Bij mij werkt dit averechts. De energie die ik in 10 opdrukjes steek wil ik liever bewaren voor op het podium. Ik merk dat ik ook wel eens behoefte heb om me af te sluiten. Vaak deel je met meerdere bands de kleedkamer en zijn de muzikanten die voor je hebben gespeeld al flink aan de pils en is het lekker druk. In de gang is het dan vaak te koud: je gitaar ontstemt als een gek en je spieren komen vast te zitten. Als ik die rust nog heb doe ik mijn oordoppen in, capuchon op en ga gewoon in de hoek staan. Ziet er misschien een beetje psychotisch uit maar werkt prima.''Wat we sinds kort net voor het betreden van het podium doen is een soort “group yell” of “group hug”. We zijn er nog niet helemaal uit hoe of wat, en dit klinkt waarschijnlijk behoorlijk gay, maar je moet denken aan zoiets als bij rugby: voor je het veld opgaat brul je elkaar ook even wakker en benadruk je dat je met het team de hele wereld aan kan. Het geeft een extra rush net voor je opmoet. Ook hebben we de afspraak dat als iemand niet bezweet van het podium afkomt die een groot probleem heeft. Ik ben zelf vaak helemaal buiten adem. Onze instelling is: spelen alsof het de laatste show van je leven is.'

Feestje
'Na de show kunnen we dan eindelijk aan het bier en is er ruimte voor een feestje. Maar meestal wacht de volgende dag weer een show. Ook hier: mensen hebben een kaartje gekocht en verdienen een net zo gave show als de dag ervoor. Een slechte show door een katerhoofd is not done. Als jij helemaal klem kan gaan zonder de volgende show te verneuken heb je mijn zegen.'

Morgen, in het slot van deze serie, Willem over fans, complimenten, repetities en muziekles. Prachtserie!

2 opmerkingen:

Rene Sebastian zei

"Wat we sinds kort net voor het betreden van het podium doen is een soort “group yell” of “group hug”."

Heel herkenbaar hoor! Werkt top om even de koppen allemaal dezelfde kant op te richten en een bonk aan energie op te wekken voor op het podium! Zelfde geld voor de voorbereiding; zou geen enkele show willen spelen zonder m'n spieren flink los te maken en op te warmen.

*Rene - Two Days Left

Unknown zei

In 2009 gebruikte Kyteman's Hiphop Orkest met exact hetzelfde doel Blow The Whistle On 'Em als opwarmer voor iedere show: acapella track die voor een vlekkeloze uitvoering 200% concentratie vergde van het complete Orkest en daarmee de ideale opwarmer. Ging iedereen 100% gefocust het podium op.