15 maart 2012

@RickFranssens doet het zo (2)

Last time, on Rick Franssens doet het zo: hoe hij in Toronto zijn eigen verhaal vond. Vandaag zet hij dat verhaal voort in Londen.

'Daar vloog ik dan, met mijn gitaar en wat kleren in mijn handbagage. De eerste reis van deze serie werd een feit, met Londen als bestemming. Natuurlijk had ik dit tot in de puntjes voorbereid aangezien ik maar 3 avonden had om alles uit het Londense muziekcircuit te halen wat er maar in zat. Elke avond had ik een optreden gepland en elke avond ontmoette ik allemaal toffe mensen...

Nou, niet dus! Ik moest het doen met 1 geplande gig op zondagavond en een photoshoot op een regenachtige zondagmiddag. Nadat ik mijn ticket had geboekt, kwam ik er pas achter dat onbekende singer-songwriters alleen doordeweeks welkom zijn in het Londense muziekwereldje. In het weekend wordt er plaats gemaakt voor bands en hebben alle open podia een paar dagen verlof. Auw! Na mijzelf minstens 30 keer voor de kop te hebben geslagen (voor iedere gemiste kans 1 keer) besloot ik er toch maar het beste van te maken. De dag dat ik aankwam heb ik mijn Facebook followers gevraagd welk nummer ik moest gaan coveren. Uit alle reacties heb ik de verrassendste gekozen en ben die gaan voorbereiden voor mijn optreden op zondag. Dit proces heb ik gefilmd en is uiteindelijk de rode draad in mijn videodagboek geworden:






Wat heb je hier van geleerd?
Rick: 'In mijn vorige blog schreef ik: 'Doordenk elke stap en zet er veel. Deze zin zou ik graag willen veranderen in: 'Doordenk elke stap, bereid deze goed voor (!) en zet er veel.' Hoe goed een idee ook is, de uitvoering is minstens zo belangrijk. Had ik deze reis beter voorbereid, dan was mijn videodagboek veel interessanter en had ik nu een netwerkje van Londense muzikanten in de pocket. Helaas, we zullen het nog een keer moeten proberen, over 3 maanden in Lissabon.'

Hoe heb je social media gebruikt?
'Door mijn followers op Facebook mee te laten beslissen over de cover die ik ging spelen heb ik hen geprobeerd het gevoel te geven dat ze deel uitmaakten van mijn reis. Dit is volgens mij een goede stap geweest en op mijn volgende reizen probeer ik dit nog beter toe te passen. Belangrijk punt wat ik ten onrechte negeerde is mijn website. Ik richtte mij zoveel op Facebook dat ik mijn site helemaal vergat! Weer een punt om volgende keer anders te doen. Ach, het was een leuk weekend en een goede generale repetitie!'

Terecht kritische terugblik, Rick. Zoals ik in deze Top 12 tips zeg: je eigen site is je hoofdkwartier, daar moet altijd het nieuwste en beste het eerst te vinden zijn. Facebook, YouTube en Twitter zijn slechts 'vooruitgeschoven posten' om fans en belangstellenden op je eigen honk te verzamelen. Niet de hoofdzaak dus.

Meer concrete tips in Een eenvoudige rekensom - 2.0 marketing for dummies, Bepaal het speelveld, win de wedstrijd en uiteraard mijn boek. Volgende keer: Rick Franssens' avonturen in Lissabon.

Geen opmerkingen: