- Direct terug kijken na mijn vakantie: De Komst van het Schijfje, korte docu over uitvinding en opkomst van de cd door het onvolprezen Andere Tijden. Fantastisch, alleen al vanwege de anekdote waarom op een cd precies 74:33 min. muziek past. Lang leve de publieke omroep!
- De cd was verantwoordelijk voor de laatste, gigantische omzetboost in de muziekindustrie. Het afgelopen decennium was het sappelen (vrij dramatisch zelfs), maar het tij keert. Dankzij digitaal en streaming, dat laatste kan inmiddels ook in je nieuwe Ford.
- Spotify wordt nóg socialer. Goed (maar lastig in de auto ;-) en nodig, want Google komt eraan... Mooie en o zo ware tussenkop in dat laatste stuk: 'YouTube, the world's biggest accidental music service'. Vergeet dat nooit.
- Ondertussen verkoopt Ace nog steeds cd's, vooral klassieke backcatalogus. Prachtige blogpost waarom je daarvoor betaalt en Ace geen troep uitbrengt (via kersverse platenzaakeigenaar Jeroen).
- Technicus Susan Rogers on the recording of Prince' Sign 'o' The Times (via Auxmaster). Smullen! Ik kreeg die dubbel-LP op mijn 16e verjaardag, nog steeds classic, classic, classic. Hoe Prince 'Purple Rain' opnam lees je hier en zag je daar. Minstens zo hard smullen!
- Nick boos, stukje rijden om af te koelen. Zou hij het verhuisbericht van de Pirate Bay ook hebben ontvangen? Ik zou sowieso een nieuwe Ford aanschaffen, Nick!
- Op deze geweldige kaart zie je hoe snel (of langzaam...) het copyright verloopt in alle landen van de wereld (via Peter).
- How Alex Day became the biggest unsigned singer in the world (via Tom): 'Nobody is gonna care about your art as much as you do so you might as well be your own head cheerleader.' Ook Nataly Dawn houdt haar eigen broek op (via Jean-Paul): 'Thinking an artist has money because they’re signed to a label is like calling someone rich because they have a credit card. Labels are fantastic, because they’re the only institutions crazy enough to lend artists money. But if you’re like me, you probably don’t treat your $10,000 credit limit like money in the bank.' Deze tijden vragen om verstandige zuunigheid: eerst verdienen, dan uitgeven. Dat weet Amanda Palmer als geen ander. Zij haalt razend slim en op een 3.0 manier al jarenlang haar inkomsten bij fans vandaan. Trust people to pay for music vertelde ze eergisteren op TED (via Evelyn). Tim McGraw haalt z'n geld van fans met Chirpify bij Facebook (via Paul). Boeiend, boeiend, boeiend...
- Beat Delete (goeie naam!) verzamelt interesse voor het opnieuw persen van oude albums op vinyl. Bij voldoende belangstelling (real time te volgen op de site) starten de persen. Een vergelijkbare dienst in Nederland is inmiddels uit de lucht...
- Prei zijn. Hihi, via Marinus.
2 opmerkingen:
Tesla model S heeft ook een muziekdienst in zijn waggie zitten. Kan niet zo snel vinden welke, maar het werkt. http://mobile.bloomberg.com/video/tesla-model-s-an-internet-jukebox-on-wheels-DJRC4sKFQ6e5MXbbURp73g.html
Had je Earbits al eens bekeken? http://www.earbits.com/
Leuk programma, dat 'andere tijden'. Wel opvallend: bij de komst van de CD werd (minstens) even stellig het einde van de LP voorspeld. Ben benieuwd.
Een reactie posten