29 januari 2009

Daniel Alexander doet het zo

Bloggen is een leuke maar eenzame hobby. Je tikt een lekker eindje voor je uit, maar de respons is uiteindelijk beperkt, zelfs als je er expliciet om vraagt. Ja, dit mag jij je ook aantrekken! Is het verlegenheid? Blijven sommige lezers liever anoniem? Of schrikt de hoeveelheid tips op dit blog af? Zien lezers door de bomen het bos niet meer? Geen idee. Des te leuker als iemand vertelt dat-ie echt iets aan bepaalde tips en trucs heeft gehad. Vooral wanneer hij, heel praktisch, 1 tip uitprobeert en een mailtje stuurt over de concrete resultaten. Dat deed Daniel Alexander:

"Sinds ik mijn liefde voor muziek vorig jaar opnieuw ontdekte, ben ik op zoek gegaan naar manieren om mijn muziek onder de aandacht te brengen. Al snel jouw blog gevonden (Godzijdank!) en gebruik gemaakt van de tips. MySpace was redelijk snel gebouwd, waarna ik gericht heb gezocht naar gelijkgestemden met dezelfde muzikale smaak en zo een aantal Friends verzamelde. Helaas communiceert MySpace vrij lastig [herkenbaar!], maar evengoed een must-have wat mij betreft. Via dit blog gewezen op Last.fm en daar in september 2008 een account aangemaakt. Bio geschreven, muziek en foto’s geüpload en afgewacht...

Overbodig te zeggen dat er weinig gebeurde. Begin deze maand toch maar je tips over Last.fm nog eens goed doorgelezen en ook je aanwijzingen over de hokjespolitiek [onderaan beginnen met lezen]. Ik koos voor Wet Wet Wet, Jason Mraz, George Michael, Seal en Simply Red. Verder hing ik een aantal tags aan mijn account die op dat moment in me opkwamen: Ballad, Love Song, Chillout en Easy Listening, voor het geval luisteraars in een bepaalde stemming zijn en overeenkomstige muziek zoeken.

Ze kennen People Change natuurlijk nog niet dus dat leek me de beste manier om mensen met dit nummer kennis te laten maken".
Tip voor je, Daniel: upload complete versies van je songs bij Last.fm. Hoeft niet per se als download, mag ook streaming, maar zo zorg je dat de hele track en niet slechts 30 irritante seconden voorbij komt in Last.fm-players met dezelfde tags en vergelijkbare artiesten. "Verder heb ik Cover, Coversong en Europe als tags aan mijn akoestische versie van 'The Final Countdown' gehangen. Pop, Rock en RnB toegevoegd om het genre aan te geven en Singer-Songwriter omdat ik dat nu eenmaal ben. Resultaat: weinig respons op Last.fm, op YouTube doet-ie het beter."

Daarna vergat Daniel om regelmatig op Last.fm te kijken. Tot vandaag: "Tot mijn grote verbazing 93 listeners en 192 plays. Fantastisch! Het is ontzettend leuk om een van je listeners aan te klikken en jezelf terug te zien tussen allerlei grote namen:

Dat zou dan ook iets moeten zeggen of je eigen idee over je 'hokje' klopt. Ik was verrast: naast mijn zelfbedachte hokje blijkt dat mijn luisteraars artiesten als Coldplay, Sting, Phil Collins, John Mayer en Gavin DeGraw bovenaan hun lijstje hebben staan. Misschien liggen er kansen bij die doelgroep? In ieder geval proberen de boel vast te houden natuurlijk. Ik denk een kleine shout aan mijn listeners om ze te bedanken voor het luisteren. Verder de tags wellicht uitbreiden. Ik heb een nieuw nummer gemaakt en daar horen toch weer wat andere tags bij. In beweging blijven, met hulp van EHPO."


Dank voor je complimenten en het delen van je ervaringen met Last.fm, Daniel. Ik denk dat je Last.fm-account, tags en muzikale referenties iets scherper zouden kunnen. Heb je bijvoorbeeld wel 'ns stil gestaan bij het feit dat er tig schrijfwijzes zijn voor RnB, R&B, R'n'B en Arrenbie? De ene muziekliefhebber vindt jou nu wel op Last.fm, de ander niet... Ook zie ik geen bio of meer informatie over jezelf op je account. Kwestie van eenvoudig copy-pasten van MySpace. Ik denk ook dat je een beetje moet oppassen met het shouten naar je listeners: wees relevant en voorkom intimiderende Hyves- en MySpace-toestanden ('Je hebt een Krabbel!', 'THANKS FOR THE ADD!!!'). Bedenk wat je zélf als muziekliefhebber op prijs stelt: muzikale kadootjes, gratis downloads van nieuwe tracks of desnoods streams, maar zeker geen pesterige fragmenten van 30 seconden.

Meer info over en songs van Daniel Alexander vind je bij Reverb Nation. Ik kende het nog niet. Boeiend? En inderdaad, dat is een expliciete vraag om reacties!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Cool om te lezen.
(Btw, eerste link is dood)

Jim Offerman zei

Ik vraag me altijd erg af hoe zinnig het is om tig van die profielen te hebben. Het is toch vaak 6 vriendjes hier, 7 daar en als je pech hebt zijn er 4 dubbel. Is het niet beter om 1 a 2 sites te kiezen en je daar op te focusen?

Klein wereldje trouwens. Ik zie in die video van Daniel zo maar ineens de producer van mijn laatste plaatje (Leo Sienot) zitten!

Peter zei

Hey Niels,

Als je er dan zo explicitiet om vraagt ;-): ook ik heb met mijn bandje (Barbarella) de nodige tips in praktijk gebracht. Dit heeft tot op heden geresulteerd in een redelijk bereik van publiek dat zonder de online mogelijkheden nooit gelukt zou zijn.

Bijvoorbeeld Bandcamp: 579 plays sinds 12/12/08 en 16 complete downloads.
Maar leuker is Mininova. Daar staat onze EP sinds twee dagen op (via hun Content Distribution service) en deze EP is in die korte tijd al ruim 3000 keer gedownload.
Ongetwijfeld zitten daar de nodige mensen tussen die dachten iets te downloaden dat met de film of met het danceproject van Sven Vath te maken had, maar hoe je het went of keert; toch weer 3000 mensen die ons hebben leren kennen.

Erg leuk!
Dank!

gr. Peter

Unknown zei

Thanks for sharing, Peter.

@Jim: net als jij erger ik me kapot aan het onderhouden van al die profielen. Kost bergen tijd. Gelukkig zijn daar handige sites voor waarmee je dat in 1 moeite tegelijk doet.

Het ding is dat het (helaas) niet zo relevant is wat jij en ik van al die platforms, profielen, communities en sites vinden. Feit is dat een aantal heel populair is en intensief gebruikt wordt door muziekliefhebbers en, wie weet, jouw potentiële fans. Zoals ik hier met enige regelmaat betoog weet je niet waar je fans zitten of vandaan komen en maak je de 'pakkans' zo hoog mogelijk door overal aanwezig te zijn. Wees echter wel slim en leidt alle verkeer uiteindelijk terug naar je hoofdkwartier: je eigen site. Zorg dat daar altijd het meeste, nieuwste en leukste als eerste te halen valt. Zo concentreer je de aandacht en kom je achter belangrijke informatie om je fanbase te onderhouden en uit te breiden: e-mail adres, woonplaats, bezochte optredens, overige interesses en misschien 06-nummers en veelgedraaide andere artiesten. Daarmee kun je aan de slag, zolang je het relevant houdt!

Peter zei

@Niels:

"Gelukkig zijn daar handige sites voor waarmee je dat in 1 moeite tegelijk doet."

Waar kan ik die vinden dan?

Thanks, Peter

Jim Offerman zei

@Peter: www.atomkeep.com en www.artistdata.com

(Hier worden er nog meer genoemd:
http://newmusicstrategies.com/2008/10/06/how-many-social-media-platforms/)

@Niels Het onderhouden vind ik dankzij die sites niet eens zo probleem meer, maar dat is dus niet genoeg. Je moet ook "actief" zijn op al die plekken, want alleen aanwezig zijn is meestal niet genoeg. 10 minuten per site per dag is niets... ik heb naast werk, eten, slapen, opnemen en optreden net genoeg tijd voor 3 van die sites. In ieder geval tot ik me kan permiteren om een of andere laveloze student het allemaal voor me te laten doen.

Unknown zei

HIER noem ik er ook nog 1, Peter.

Anoniem zei

Niels, het aantal meelezers is vele vele malen groter dan mensen die reageren. Maar goed dat zal je in je statistieken ook wel terugzien. Maar hierbij een reactie, dat ik ongelofelijk veel respect heb voor je werk. Het is denk ik voor mensen te veel moeite om zich er echt in te verdiepen, maar reken maar dat de professionals er gebruik van maken en je de muziek in Nederland naar een hoger niveau tilt :D

Arjen

P.S. Daniel veel succes, ik kwam hier via je blog op MusicFromNL. Ik zal later je muziek wellicht nog eens luisteren, maar dan idd wel full tracks. Maar ik zit nu even de Liedjes van Annie MG Schmidt te uppen naar mijn zoontjes all-in-one camera/mp3speler/video/gamingstation en wat niet nog meer ;)