24 december 2011

Drummen doe je zo (11)

Terwijl zijn band blogt over het opnemen van album #2, doet Bram de Wijs hetzelfde over drums, drummen, drumsounds, drumspullen, drums opnemen, toms, floors, kicks, snares, hi-hats en mics. Tot in de allerdiepste details: 'Vandaag track 9 [van 10], we zijn er dus bijna (nou ja, met de drums dan). Het liedje is het eerste dat we samen met Bjørgen schreven: lekker poppy, soort van funky en stevig. De preproductie klonk eigenlijk al te gek: heel erg die Eric Valentine-sound (All American Rejects, Taking Back Sunday, Good Charlotte). Alleen had ik het veel te zacht gespeeld, het miste wat power. We experimenteerden ook flink met het tempo, van 130 naar 133 naar 131,5 en tot slot 132. Zo'n klein verschil, zo'n grote impact op de feel van het liedje.

Kick
De grootste, holste en zwaarste: de 26" Ludwig Maple, zonder demping. Die is bovendien niet erg diep, dus alles wat je met je pedaal doet heeft veel effect op de klank en dynamiek. Zelfs nog een oude, vilten klopper erop.

Snare
We probeerden wederom de Black Beauty, omdat het wel lekker vuig mocht klinken. Best ok, maar ook vandaag geen winnaar. Vistalite? Zou wel werken, maar Arno wilde wel een toffe eigen sound voor dit liedje, dus we probeerden de Titanium Supraphonic, en dat paste perfect. Goeie metalen attack, maar wel vriendelijk, vooral doordat-ie op de roommics bijna als een handclap klinkt.

Cymbals
Lekker groot: de 22" Istanbul Dark Crash en links de 19" Heavy Crash, en de 16" Light Hihats. Wat is het heerlijk om op twee grote crashes te rammen!

Toms
De Sonor Phonic Plus tom en floor, lekker diep en laag, met een lange naklank. En zoals Arno zegt: als je er niet op slaat, zijn ze ook stil (wat belangrijk is omdat hij de toms en floormics gebruikt als een soort underheads).
Live
Gisteren speelden we voor 3FM Serious Request op station Leiden, en ik kon het natuurlijk niet laten om wat geleende spulletjes mee te nemen. De Istanbul bekkens en de Vistalite snare. De geluidstechnische omstandigheden waren helaas niet ideaal (wat zou het heerlijk zijn om weer eens in een záál te spelen!), maar de bekkens zijn te gek. De snare ook, maar door mijn in-ears hoorde ik niet veel verschil met mijn Classic Maple. Bovendien is-ie zo lelijk...'

Track 9, de samenvatting:
- 19″ Istanbul traditional heavy crash
- 22″ Istanbul traditional dark crash
- 16″ Istanbul traditional light hihat
- 14″ x 14″ Sonor Phonic Plus tom
- 16″ x 16″ Sonor Phonic Plus floor
- 26″ Ludwig Classic Maple Kick
- 14″ Ludwig Supraphonic snare

P.S. Iemand vroeg me of ik deze blog bijhoud om mijn endorser blij te maken, maar dat is echt niet zo! Is puur uit enthousiasme over de mooie spullen en onze liedjes en ik hou het vol dankzij de enthousiaste reacties. Als het allemaal nergens naar klinkt, schrijf ik het ook op.

Geen opmerkingen: