1 december 2011

@SetSailMusic doet het zo - met hulp van fan Djoey Bodenstaff

Eerder profiteerde Wakey!Wakey! van de inzet van enthousiaste Nederlandse fans Marlous en Tim. Hun verhaal krijgt nog dit jaar navolging van de 15-jarige Djoey Bodenstaff, die eigenhandig het Australische Set Sail de playlist van 3FM op kreeg. Het zijn mooie tijden.

Djoey: 'Het is juni 2011 als mijn vader en moeder een weekend naar Berlijn gaan. Zittend op een bankje bij de Brandenburger toren horen ze een bandje spelen. Energiek, vrolijk en origineel. Ze luisteren verder en worden steeds enthousiaster. Mijn moeder besluit een EP te kopen voor een slordige €5 en ze lopen weer verder. Die zondag komen ze thuis en na het bekijken van de vakantiefoto’s geeft mijn moeder de EP aan mij. Ik luister en raak gelijk erg enthousiast.Ondertussen zoek ik op mijn iPad meer informatie over de band. Ik kom terecht op hun Facebook en lees daar over hun bijzondere concept: Set Sail is bezig met een heuse ‘wereldtour’ langs alle continenten, zonder contract of ondersteunend platenlabel. Ze leven en reizen op de verkoop van EP’s en een paar sponsors omdat ze menen dat de traditionele manier (voor hun) niet meer werkt.

In mijn enthousiasme stuur ik een e-mail naar 3FM-muzieksamenstellers Basyl de Groot en Roosmarijn Reijmer met daarin het hele verhaal
[brutalen hebben de halve wereld!] en voordat ik het weet ben ik te horen tijdens Basyls wekelijkse programma op internet station KX Radio. Een paar dagen later krijg ik mail van 3VOOR12 Radio met de vraag of ik Plugplaat wil zijn met Set Sail. Tuurlijk! De gehele week is de plaat op 3FM te horen vlak voor 12 uur. Ik geef ook een interview en het gesprek levert me een mooi T- shirt op.

Basyl belt nog een keer met mij op KX Radio en zegt na afloop dat hij iemand kent die single Home graag wil uitbrengen in Nederland. Ondertussen heb ik de band ook op de hoogte gebracht; zij gaan akkoord. Een paar weken later komt de plaat in Nederland uit met een paar draaibeurten tot gevolg.




Een paar weken hoor ik niets. Het lijkt alsof Hilversum ligt te slapen. Tot ik op een zondag de radio aanzet en Set Sail voorbij hoor komen. Die week volgen er nog een paar draaibeurten bij verschillende programma’s en dj's raken enthousiast: Set Sail belandt met 'Home' op de playlist. Ze worden 3 weken lang iedere dag gedraaid op 3FM. Het wordt geen hit, maar het is een goede kennismaking voor Nederland met de band.'

In een artikel op 3VOOR12 over de kunst (?) van het radiopluggen noemt Basyl Djoey als 'vader' van deze radiohit en vertelt wat meespeelde om Set Sail op de playlist van 3FM te zetten: 'Die single is veel bij ons gedraaid, mede doordat hij goed paste in de vibe van Crystal Fighters-single Plage, die toen net uit was.' Zo zie je: 'lijkt op' werkt soms nog prima en het noodzakelijke zetje kan van vele kanten komen...

Ondertussen reist Set Sail nog steeds de wereld over. Op dit moment zijn ze in Amerika. Je volgt de reis via Facebook, Twitter of YouTube, muziek vind je op Bandcamp.

Geen opmerkingen: