1 oktober 2010

@KrachBand doet het zo (slot)

In de eerste aflevering van deze serie vertelde toetsenist David over de lange aanlooptijd van Krach, in de tweede over keuzes maken en geduld hebben. Over hun optredens zegt hij: "We vinden concepten leuk. We houden van conceptalbums, driedubbelalbums, feesten met een thema en dat soort ongein. Dus vandaar dat we het zelf ook erg leuk vinden om concepten in onze show te verwerken. Van onze pakjes en hemden met bretels (toch een beetje ons handelsmerk geworden), het verkopen van door modestudenten verbouwde unieke hemden en bretels tot het concept van Krach vs. Die Lui. Onze show verloopt van rock naar dance, net als de plaat, maar we ergerden ons mateloos aan het einde van een band. De band is afgelopen, er staat ergens een DJ die zijn plaatjes aanslingert, al dan niet in de stijl van de avond, en iedereen gaat bier halen en met elkaar ouwehoeren. Niet echt een memorabel einde, zeker niet als je een dansband bent. Dus slepen we ons eigen DJ-duo mee, spelen 2-3 nummers in een remix van onszelf samen met de DJ’s en die pakken dan direct na onze set de muziek over en draaien verder de nacht in. Geef het publiek wat ze wil. Bijkomend voordeel is dat je jezelf veel meer als afsluiter van een festival kunt neerzetten, ook al ben je niet de grootste act. En zelf doordansen op snoeiharde electro na je eigen set is ook niet verkeerd..."
En hoe gaat Krach om met fans? En vooral: zorgt dat die groep groeit? "Omdat onze plaat al een tijdje op de plank ligt, vroegen we ons af hoe we mensen warm konden maken voor een release die verder in de toekomst ligt. Stiekem wilden we fans natuurlijk al ons album laten horen, dus hebben we vanaf mei onze nieuwsbrief zo ingezet dat er elke maand een track van het album wordt meegestuurd. Je geeft fans dus een reden om de nieuwsbrief te openen, want er zitten gratis tracks bij, en als ze zich vroeg inschrijven hebben ze een groot gedeelte van, of het volledige album al binnen voordat hij uitkomt. En het lijkt te werken, want mensen die het optreden tof vonden en nu al uitkijken naar het album schrijven zich gretig in, en iedere maand ontvangen ze een kleine preview die de aandacht vasthoudt."

Eén ding dat langzaam begint te dagen op Krach HQ is dat een band een full-time baan is, voor 5 personen + een manager: "Je verdient er geen klap mee, maar je bent er wel 40+ uur in de week mee bezig. Maar nu dit tot ons is doorgedrongen, maakt dat het wel extra leuk. Als je er zoveel tijd aan besteedt, kun je ontzettend vette dingen doen: tijd in toffe merchandise steken, andere bands remixen (we maken een stiekem beginnetje met een Krach Verkracht en Verkracht Krach album) en je helemaal de tyfus repeteren. Hoewel je daar eigenlijk nog veel meer tijd in wilt stoppen. Het geeft ontzettende voldoening om te zien dat je in 1 jaar van aanmodderend bandje naar hardwerkende club mensen met een duidelijk doel voor ogen bent gegaan. Wat de toekomst brengt is de vraag. We spelen in september en oktober 20 optredens om onze liveset op orde te krijgen en zoveel mogelijk mensen enthousiast te krijgen voor Krach. En dan maar hopen dat iedereen ons debuut fantastisch vindt!"

Mij hebben jullie om, David. Succes met die 20 shows, jullie debuutalbum en dank voor een mooi verhaal waar wat mij betreft de focus ligt op zaken waar iedere beginnende, ambitieuze band, muzikant of producer de nadruk op zou moeten leggen. Deze hele serie is te lezen en door te sturen via http://bit.ly/krachdoethetzo.

3 opmerkingen:

David zei

Graag gedaan Niels!

Ter uwer informatie: De handmade unieke Krach-hemden waren binnen no-time uitverkocht gister. Ook "pay what you want" bleek opnieuw als een trein te werken.

Dus bands, doe het gewoon.


Doooeeei!

Johan zei

Inspirerend verhaal, thanks! Goed idee om die remixen als album uit te brengen. Ben nu nog benieuwder naar de verKrachting van The Medics' nieuwe single City... :)

Anouschka Scholten zei

Heel herkenbaar, waar iedere band en muzikant mee te maken heeft, leerzaam dus (nu nog doen;-) en een fijn moppie muziek ook!
Kortom: inspirerende serie, thanx!