29 september 2010

@KrachBand doet het zo (1)

Soms hoor ik dingen iets eerder dan een ander, zo ook het debuutalbum van Krach. IJzersterke plaat, al het goede van Queens of The Stone Age, Millionaire, De Staat en Soulwax, verenigt in hard rockende en dansbare songs. Niet voor niets en volkomen terecht geselecteerd door 3VOOR12. Toetsen- en knoppenman David Hoogerheide vertelt hoe het allemaal zo kwam:

"Hmmm, Krach doet 'het' zo. Voor muzikanten bestaat dat 'het' in de eerste plaats uit muziek maken. En in ons geval heeft dat jarenlang doorgemodderd. Goede muziek komt vanzelf bovendrijven was het motto. Leuke concepten bedenken, toffe liveshow-gimmicks bekokstoven en lekker raggen in het oefenhok. Maar daar bleef het eigenlijk wel bij. Totdat het succes maar uitbleef. Geen goeie demo, laat staan EP of plaat, dus nauwelijks gigs buiten de regio en een planning en werkhouding van lik-onze-vestjes. Tot we een jaar geleden besloten dat het echt niet meer langer zo kon. Die plaat moest er komen en hij moest verdomme ook goed zijn! En a year from now moesten we significant meer buiten de regio spelen, anders zouden we het bijltje erbij neergooien. Godzijdank hebben we dat niet hoeven doen, sterker nog, er is in 1 jaar zoveel vooruitgang geboekt en zoveel aandacht gegenereerd dat we alleen maar harder en harder zijn gaan werken.

Toen we aan ons debuut begonnen, hebben we een paar dingen goed doorgesproken. Een probleem waar we eigenlijk het hele bestaan van de band al tegenaan lopen is dat we verschrikkelijk vaak wisselen van sound. We kunnen er zelf niet tegen om 2 nummers in dezelfde stijl te spelen, maar dat is tegelijk iets waarmee je je publiek wegjaagt. Reacties na een optreden waren vaak
“Heel vet, maar ik weet echt niet wat ik nou allemaal heb gezien - het was een soort rush”. Mooi compliment, maar niet iets dat we met de plaat wilden bereiken. Dus hebben we 2 dingen gedaan: allereerst streng geweest in het concept “van rock naar dance”. Als er een nummer vet was maar niet in lijn van het album pastte werd het geschrapt. Daardoor lag de tracklisting vrij snel vast. Ten tweede hebben we een aantal muzikale referenties gezocht, hoe we wilden dat onze plaat zou klinken. Millionaire's Outside The Simian Flock [ook op Spotify] was daar één van. Eigenlijk ook een vrij onsamenhangend album, maar het voelt zeer coherent aan. Of dit ons ook gelukt is moet de luisteraar maar beoordelen, maar het heeft wel geholpen om een focuspunt te creëren waar je op terug kunt vallen gedurende de 5 maanden dat je met een album bezig bent. Ook voor een mixer, masteraar en andere mensen is zo’n referentieplaat uitermate handig."

Ik schreef het 2 jaar geleden: Krach's muzikale hokje. Bijzonder handig. En David Schreurs van Caro Emerald bevestigde het onlangs ook: duidelijke artistieke en muzikale keuzes maken is cruciaal, 'nee' zeggen belangrijker dan 'ja'.
De taakverdeling binnen Krach is glashelder: "Reinier bedenkt belachelijke nummers waarvan 80% direct de prullenbak in verdwijnt, Peter is de slager die vanuit vogelperspectief de belachelijke ideeën omvormt tot een degelijk nummer en ik ben de synthesizer-nerd die een degelijk nummer opsaust met een Krach-sound. Zo is denk ik 70% van ons album tot stand gekomen. Soms zijn hele nummers van Reinier bijna onveranderd blijven bestaan, soms hele nummers van mij en soms bleef het pingpongen tussen alle bandleden tot het goed genoeg was of richting de vuilverbranding gebonjoured. We hebben extreem lang de tijd genomen voor de opnames en pre-productie, maar niet zonder deadlines. Deadlines waren keihard en de mixdagen al geboekt. Dat was voor ons echt de belangrijkste drijfveer. En nog steeds: keiharde deadlines, anders had er nu weer niks gelegen, daar ben ik van overtuigd."

Ik verklap het vast: dit wordt een topserie. David zal morgen uitgebreid vertellen over selectief zijn ('nee' durven zeggen dus), geduld hebben, Krach's optredens en het opbouwen van een fanbase.

1 opmerking:

Kevin Moens zei

prettig verrast dat ik onlangs hun EP toegestuurd kreeg, briefje erbij met de openingszin 'Hey Kevin, we hebben begrepen dat jij fan van Soulwax bent en dus denken we dat jij ons wel leuk kan vinden' (of iets van die strekking).

Goed bezig, die gasten!