10 januari 2011

Eurosonic/Noorderslag 2011: de panel- en seminarroute (2)

Naast Un-Convention heeft Eurosonic/Noorderslag een bomvol programma vol leerzame en interessante panels en seminars. Hier het complete blokkenschema, hier 3VOOR12's Top 12 tips. Deze week mijn selectie van de leukste en boeiendste panels, in chronologische volgorde, te beginnen op donderdag 13 januari:

Young Professionals Speed Bubble (12 - 15u)
Jongeren zijn de toekomst. Kent die toekomst elkaar? Ben je onder de dertig en professional in de muzieksector (geen full-time student) zorg dan dat je bij dit speeddaten bent om elkaar beter te leren kennen, te netwerken en ideeën op te doen. Aansluitend een borrel.

Un-Convention: Sounds Like Manchester (12.30 - 14u, engelstalig panel)
Simpelweg omdat de allerbeste muziek uit Manchester komt (en ik kan er zo nog 30 opnoemen). Verschillende Mancunians vertellen hun verhalen en ervaringen met de muziekindustrie. Engelstalig panel met John Robb (schrijver van The Stone Roses And The Resurrection Of British Pop), Fiona Daniel (The Whip), Ruth Daniel (Fat Northener Records), Peter Parker (Fingathing) en de legendarische Graham Massey (producer van o.a. Björk, 808 State).

Transparantie van de muziekindustrie (13 - 14u)
Hoe werkt de muziekindustrie eigenlijk en waaraan verdient die haar geld? Het rendement op de verkoop van digitale tracks is laag, terwijl de verkoop van fysieke dragers verder afneemt. Een afname die niet wordt vervangen door de verkoop van downloads. Hierdoor komen de verhoudingen tussen verdienmodel en investeringen onder druk te staan. Welke vernieuwingen vinden er plaats binnen de verschillende businessmodellen om deze trends bij te houden of zelfs voor te blijven? Een panel met een stevige bezetting: Arda Gerkens (voorheen SP), Jan-Willem Brüggenwirth (directeur Radio 538 en RTL Nederland), Nico Rijkhoff (Director Brand & Communications Ziggo), Norbert Plantinga (general manager Universal Music, NL), Jan Smeets (Pinkpop) en Eddy Tjon Fo (manager Hind).

The Caro Emerald Case (13 - 14u)
In 2009 was Kyteman de grote verrassing en deed ik samen met Rob Kramer en Gijs Kerbosch e.e.a. uit de doeken. Zonder enige twijfel is Caro dit jaar verantwoordelijk voor de grootste Nederlandse doorbraak van afgelopen jaar. Journalist Gijsbert Kamer (Volkskrant, blog) interviewt leden van het team achter Caro: David Schreurs (songwriter/producer en oprichter van Caro's label Grand Mono) en Bert Meyer (consultant, eerder Zomba Records en Sony Music).

De hitlijst is dood, lang leve de hitlijst! (14.30 - 15.30u)
Afgelopen jaar zag Dries Roelvink een lang gekoesterde droom in vervulling gaan: zijn eerste nummer 1-hit. Eerder deden Jurk! en Gerard Joling hetzelfde met behulp van Twitter of slimme marketing- en promotietrucs. Hoe betrouwbaar zijn hitlijsten als muziekverkopen verder blijven dalen en je als artiest of label in staat bent je eigen hit te kopen? Zijn er inmiddels andere graadmeters voor de populariteit van songs en artiesten, bijvoorbeeld via online platforms? Heeft een op social media gebaseerde hitlijst als 3FM's Serious Talent Chart de toekomst? Voorzitter: Sieb Kroeske (Perfect & More), panelleden: Ard Boer (New Music Labs), Basyl de Groot (music director 3FM), Menno Visser (3VOOR12) en Erik de Zwart (ovb, voorzitter Stichting Nederlandse Top 40).

Flexibel beheer van rechten (14.30 - 15.30u)
Vorig jaar sloeg ik met mijn vuist op tafel en deed het beruchte Lakemannetje. Onder het mom put your money where your mouth is overlegde ik afgelopen jaar met BUMA/STEMRA over beheer en flexibiliteit van rechten. Als vervolg op het panel van vorig jaar presenteert BUMA de keuzemogelijkheden die auteurs hebben in hun exploitatieovereenkomsten. Voorzitter: Hans Kosterman (BUMA/STEMRA). Panelleden zijn de mensen die samen met mij overleg voerden met BUMA/STEMRA: Hans Bousie (Bousie advocaten), Martijn Crama (Music United), Wim van Limpt (BUMA/STEMRA), Pim van de Werken (Silence is Sexy, Eins, Zwei Orchestra, producer, muzikant) en ik-zei-de-gek.

Muziekwinkels: zijn ze er nog? (16 - 17u)
Afgelopen jaar gingen Avalon Wholesale, eigenaar van de winkelformule Music Store, en de Entertainment Retail Group failliet. Ook menig zelfstandig winkelier hield het voor gezien en sloot zijn winkeldeur. Tegelijkertijd laat Bol.com elk jaar mooiere cijfers zien en is succesvol met de verkopen van CD’s en DVD’s. Wat is de stand van zaken in het winkellandschap? Hoe belangrijk is de muziekwinkel nog voor de muziekmaatschappij of de artiest? Voorgezeten door Frank Janssen (uitgever en hoofdredacteur Entertainment Business) en met Dick van Dijk (Plato/Concerto), Gerrit Miedema (Music Store Emmen), Paul Solleveld (NVPI) en een introductie van Maikel Verhaaren (GfK Retail and Technology) met actuele marktcijfers.

Video Killed The Radio Star (16 - 17u, engelstalig panel)
And YouTube killed the video star. Hardly any music videos are aired. Is MTV replaced by YouTube? And does this mean that it gets even more important to create an exiting music video? What defines a good music video? Met: Henk Kanning (KinkFM), Erik Kross (Head of Music MTV Networks, NL), Victor Ponten (Habbekrats) en Wouter Stoter (Comrad).

Morgen: de leukste en meest interessante panels van vrijdag 14 januari, overmorgen die van zaterdag 15 januari. Hier het complete blokkenschema van alle optredende bands en artiesten op woensdag-, donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond in Groningen. Daaruit maakte Atze de selectie voor Perfect Eurosonic en Perfect Noorderslag, vanmiddag om 13u op dit blog.

Geen opmerkingen: