12 januari 2011

Yesterday's Men doen het zo

De Utrechts/Nijmeegse Yesterday’s Men (2009) timmeren hard aan de weg om steeds meer publiek te vinden voor hun muziek. Geïnspireerd door schilderkunst en literatuur uit de lang vervlogen tijden van de Romantiek creëert de band een eigen sound. EP Our Dreary Crafts was voor het eerste optreden een feit en verkocht goed tijdens optredens, debuutalbum The Awesome Grandeur of the Cosmic Cycle, het resultaat van anderhalf jaar zelfstandig opnemen en mixen, kwam gisteren uit. De grote vraag: hoe bereik je met muziek die in poptermen weinig toegankelijk is het 'grotere publiek'?

Gitarist Stanley: 'De tijdelijke verhuizing van onze zanger/pianist Dolf Smolenaers naar Schotland dwong ons om op een andere manier om te gaan met ons eerste album. We hebben tot nu toe alles zelf gedaan, van opnemen tot mixen, en ondanks enkele geïnteresseerde partijen besloten we ook de release zelf te doen.' Dus: album gratis aanbieden op een prachtig vormgegeven site met alle relevante (en minder relevante) sociale media geïntegreerd, want betrokkenheid en aandacht zijn in dit stadium belangrijker dan inkomsten.
Stanley: 'Yesterday’s Men is een band met een verhaal, waar vorm en sfeer heel belangrijk zijn. Digitaal weggeven moet op zijn minst evenveel en liever nog meer sfeer hebben dan een fysiek schijfje. We vonden een goede vriend en illustrator bereid om ook het downloaden, over het algemeen een nogal ‘sfeerloze’ actie, tot een beleving te maken. Mensen zijn bereid je te helpen als ze in je geloven. Een band met fans creëren is daarom heel belangrijk. Met het weggeven van previews bouwden we op naar de release en kweekten goodwill bij fans en nieuwsgierigen. Die betrokkenheid geeft extra waarde aan je werk en inzet.'

De keuze om muziek via een centrale website te verspreiden is bewust gemaakt om overzicht te houden hoeveel mensen het album downloaden, e-mail gegevens te verzamelen en het album gemakkelijk te laten delen door fans en luisteraars. Downloaders die contactgegevens achterlaten maken kans op het zelfgebrouwen Yesterday’s Men bier, posters van bandillustraties en kaartjes voor optredens. En hoe zit het met promotie? Stanley: 'Media schrijven pas over je als je iets interessants, waardevols of opvallends te melden hebt. In ons geval de finaleplek in de Grote Prijs en mastering van het album door Ryan Morey (o.a. Arcade Fire, Patrick Watson). Daar kregen we slechts enkele reacties op, maar deze waren wel zeer enthousiast. Kwantiteit is belangrijk, maar een goedgeschreven stuk uit een enthousiaste bron heeft soms meer effect.' Eens!Een fysiek album komt er zeker, hoe en wanneer bekijken de-mannen-van-gisteren nog: 'Voor echte fans moet een fysiek album iets extra’s bieden: een mooi boekwerk, bonustracks of andere content. Hier werken we nog aan. Het liefste zouden we samenwerken met kunstenaars en andere creatieven om deze extra content rondom de band te realiseren.' Wie biedt zich aan?

Dank voor jullie verhaal, Stanley, en succes met de plaat en komende optredens!

Geen opmerkingen: