27 februari 2012

@RickFranssens doet het zo (1)

'Als Rick Franssens [ook op Facebook, Twitter, Bandcamp en YouTube] ga ik sinds juli 2011 door het muzikale leven. Mijn eigen naam, mijn eigen muziek en mijn eigen avonturen. Na 10 jaar in verschillende bands te hebben gespeeld was ik het bandleven zat. In de zomer van 2011 stapte ik uit mijn laatste band en boekte een vlucht naar Toronto, Canada. Met slechts een akoestische gitaar en een tas vol kleren dook ik voor 1 maand het singer/songwriter-circuit in. Onbevangen en zonder enig idee wat ik na mijn reis in de muziek wilde doen, struinde ik per week 4 à 5 open podia af, om muziek te maken zoals ik het eigenlijk al 10 jaar wilde... Helemaal alleen! Het duurde 3 weken voordat ik besefte dat ik goud in handen had. 7 Dagen vóór mijn vertrek naar huis bedacht ik een compleet plan in de trein naar mijn zoveelste optreden: opnames, een photoshoot en de titelsong voor mijn eerste solo EP Toronto Stories. Vol inspiratie en ideeën ging ik terug in het vliegtuig, 3 maanden later stond mijn EP op iTunes, had ik een site die volledig in het teken stond van mijn Toronto-avontuur, begon ik aan mijn “Toronto Stories Tour”, maar het belangrijkste... Ik had een verhaal!Wat heb je hier nu van geleerd?
Rick: 'Ik licht alles uit dat ik heb. Speelde ik in Canada in een vieze bar voor 5 man, poste ik op Twitter: “Weer een heerlijk optreden gehad, iedereen vond het tof!” Geen leugens, maar het kleine wat ik had uitlichten op een toffe manier, mijn volgers mee laten beleven. Ik probeer vooral veel foto’s en video’s te posten, iets wat ik te weinig deed in Canada. Daar had ik perfect een videodagboek kunnen bijhouden om mijn followers echt het gevoel te geven dat ze erbij waren. Helaas bedacht ik me dit pas in de laatste week en moeten jullie het nu doen met een paar minuten beeld van mijn telefoon:'



Meer tips en plannen?
'Doordenk elke stap en zet er veel! Leuk zo’n Toronto-verhaal, maar na een paar maanden heeft iedereen het wel gehoord. Ik denk terwijl ik een stap zet al na over mijn volgende, om zo de spanning vast te houden. Zo kwam ik met het idee om iedere 3 maanden voor een week af te reizen naar een grote stad in Europa om muziek te maken. Uiteraard dit keer wél met een mooi videodagboek. Daarnaast ben ik druk aan het schrijven voor mijn volgende EP. Nog even geen album, eerst maar eens een fanbase opbouwen.'

Hoe nu verder?
'In de eerste week van maart vlieg ik naar London om daar op te treden en een photoshoot te doen, zodat ik mijn site kan ombouwen naar een Londense sfeer. Ik verwacht dat ik de spanning van dat verhaal tot een maand na mijn reis volhoud, dus heb mijn tweede EP gepland in april, gevolgd door een promo tour van een maand. In juni vlieg ik naar Lissabon, voor een nieuw avontuur. Constant de spanning vasthouden en verhalen verzamelen, dat is mijn strategie op dit moment.

Mijn doel voor 2012 is het uitbreiden van mijn fanbase door steeds met goede nieuwe ideeën te komen en de focus vooral te leggen op 'Rick Franssens' als persoon en me niet te verkopen als de zoveelste singer/songwriter. Of dit gaat lukken? Gelukkig heb ik geen idee! Anders was het leven een stuk minder spannend geweest.'


Benieuwd naar je Londen- en Lissabon-ervaringen en -verslagen, Rick. Keep us posted.

Woensdag alhier: The Sidekicks doen het zo, over stemmen werven.

Geen opmerkingen: