28 juni 2010

Bepaal het speelveld, win de wedstrijd

Voor de medewerkers van 3VOOR12Utrecht hield ik vorige week zondag een korte spreekbeurt, op het ROC Rijn IJssel gaf ik een dag later een gastcollege, waarna ik de volgende ochtend met Fridolijn en Alexander van aanstormend talent Finn Silver koffie dronk. Geen enkele ROC-student was ooit op EHPO geweest, de meeste 3VOOR12Utrecht-medewerkers kenden mijn blog wel, Fridolijn en Alexander zijn trouwe bezoekers.

Dezelfde vraag kwam alle dagen voorbij: hoe onderscheiden we ons, steken boven het maaiveld uit, vallen op? Muzikanten stellen die vraag met een album, platencontract, DWDD, Pinkpop, een hit of hun doorbraak voor ogen, 3VOOR12Utrecht wil inhoud en kwaliteit vergroten en zoveel mogelijk mensen bereiken. Mijn antwoord: bepaal zelf het speelveld om de wedstrijd te winnen.

Enkele voorbeelden:
  • Zo'n anderhalve week geleden legde ik uit dat je anno 2010 als muzikant om verschillende massamedia heen kunt werken om zo direct contact te leggen met je fans en andere muziekliefhebbers: "Waar gok jij op: een quick fix door je lot in handen te leggen van 15 poortwachters of langzaam maar gestaag samen bouwen aan een publiek dat open staat voor jouw muziek?" Zo bepaal je het speelveld en vergroot de kans op succes. Hilke liet daarna zien dat massamedia alsnog het verschil (kunnen) maken. Maar jij trapt af!
  • Apple [Wiki] werd lange tijd overvleugeld door Microsoft. Steve Jobs c.s. overleefden door het speelveld in eerste instantie te beperken tot de beste hard- en software voor m.n de grafische sector en hun marketing en producten specifiek op ontwerpers en designers te richten: maximale waarde creëren voor een specifieke niche. Later verlegden ze het speelveld naar muziek (een wedstrijd die ze met de iPod en iTunes wonnen van de slapende muziekindustrie) en weer later naar mobiele telefonie. Apple bepaalde de spelregels: innovatie, geduld en radically overdeliver op gebruiksgemak en design.
  • Cock's Textiel is de textielgroothandel van mijn vader en mijn broer. Hebben het speelveld verkleind op product (ondergoed en nachtkleding) en daarna vastgesteld op klantenbestand (marktlui door geheel Nederland) maar vooral service: wanneer een klant op zaterdagochtend belt voor 1 doosje onderbroeken rijden ze desnoods naar Meppel. Die wedstrijd spelen de grote jongens niet.
  • Met louter vrijwilligers die daarnaast studeren of werken is het voor 3VOOR12Utrecht lastig spelen tegen professionele internationale muziekplatforms als Pitchfork en zelfs het moederbedrijf. De wedstrijd beste, snelste, origineelste en meest actuele website rond alles wat te maken heeft met muziek in en om Utrecht valt echter wél te winnen. Verklein het speelveld en focus op je kracht. Tijd, inzet, passie en doorzettingsvermogen zijn gratis, stilzitten duur.
  • www.kruisbes.nl: Okke bouwt websites, ook zijn eigen. Daarmee gaat hij niet de concurrentie aan met de grootste groenteboer of fruithandel van Nederland, maar kiest volstrekt zijn eigen niche. Wél met de ambitie en inzet om het onbetwiste kruisbessenhoofdkwartier te worden. Of dat van de kweepeer.
  • Over EHPO heb ik zo'n 6 maanden nagedacht: 4 maanden om aan het idee te wennen dat ik mijn kennis en ervaring ging delen zonder een factuur te sturen, daarna 2 maanden over de aanpak. Voor me zag ik de 20-jarige gitarist die ambities met z'n band heeft, maar niet weet waar hij moet beginnen. Doordat ik zelf veel blogs las ken ik de belangrijkste succesfactor: regelmatig updaten. Stelregel is daarom: ieder dag posten, out-blog everyone. Verder wijd ik min. 80% van de posts aan concrete tips met een optimistische toon ('Zo kan het ook!') en besteed zo min mogelijk aandacht aan negatieve uitwassen van de muziekindustrie. En ondanks dat wat ik vertel ook interessant is voor buitenlandse producers, DJ's, bands en muzikanten, blog ik in het Nederlands. Van Engelstalige blogs win ik het niet, maar in Nederland wil ik het beste dagelijkse blog op het snijvlak van muziek, marketing en internet zijn. Het staat inmiddels 1-0.
  • Caro Emerald shopte met haar album langs alle labels en platenmaatschappijen. Er was nauwelijks een referentiekader, laat staan een bewezen succes in haar muzikale straatje. Niemand hoorde 100.000+ albums binnen 4 maanden, maar nu bel je als eerste Caro voor een mix van (cocktail) jazz, electro-popliedjes en een mooie jurk. Caro wint.
Colin bepaalde het speelveld op achtereenvolgens een 21-, 24- en uiteindelijk een 42-koppig Hiphop Orkest. Die wedstrijd wonnen we gemakkelijk: we waren de enige deelnemer.

Prettige wedstrijd vanmiddag!

UPDATE: Seth en ik zijn het roerend eens.

7 opmerkingen:

Smoky zei

Leuke post! Je toeleggen op een specifieke doelgroep is inderdaad wat makkelijker dan iedereen te "targetten" ... Bovendien heb ik de indruk dat bands zonder echte eigenheid, het vaak aan geloofwaardigheid ontbreekt ...

Arno zei

Een vraag; het lijkt erop dat de meeste speelvelden in een "minor league" zijn.

"Houd het klein, dan win je wel" is te makkelijk toch? Snap dat dat niet de strekking is, maar hoe bepaal je hoe groot het speelveld moet worden?

Unknown zei

In het huidige muzieklandschap zou ik 100.000+ albums (Caro Emerald) en 50.000 albums, 10.000 DVD's, 150.000 tickets en 5 miljoen TV-kijkers en uitverkochte HMH's niet als "minor league" willen omschrijven. Apple lijkt me met de iPhone, iPod en de iPad ook geen eerste-divisieclub...

Strekking: heel strak en gefocused beginnen en daarna snel doorpakken als blijkt dat het speelveld te vergroten valt.

Arno zei

Ok, geen minor league, hoewel de eredivisie ook geen internationale top is. ;P
wat betreft iphone en ipod denk ik niet dat Apple het speelveld bepaalde, dat was er al, wel een winnende tactiek heeft gekozen.

Arno zei

Terwijl ik bovenstaande nalees bedenk ik dat ik me niet in de metafoor moet verliezen, dat is dom, want dan ga ik voorbij aan de echte inhoud, die absoluut steekhoudend is. :)

Tof blog dit, zet aan tot nadenken over interessante materie, ga zeker meer lezen.

ruud zei

Leuke blog en erg waar. Refereert sterk aan de verschillende strategieën die Porter al beschreef. Kies je focusstrategie en ga ervoor. Alleen een scherpe focusstrategie opstellen kunnen maar weinigen zelf. Kijk maar hoe je beschrijft hoe lastig dit voor jezelf was. Ik zou iedereen aanraden daar mensen bij te halen die de focus snel kunnen helpen aanbrengen. Dat is de investering altijd waard.

Unknown zei

Eens: een blik van buitenaf helpt *enorm* bij dit proces. Had in mijn geval zomaar 3-4 maanden gescheeld om de knoop door te (durven) hakken.