14 december 2009

Two Days Left doet het zo (1)

In de zomer van 2008 kwamen de heren van Two Days Left bij elkaar om iets nieuws te beginnen. Niet een willekeurig bandje dat leuke muziek maakte, met hier een daar een optreden tussendoor. Nee, deze keer wilden ze het góed aanpakken. De 5 heren doen hun verhaal op EHPO: hoe ze in 1 jaar tijd enige naam & faam maakten en met welke middelen ze dat deden.

Bassist René: "In die eerste meeting besloten we vrij snel dat we niet het zoveelste bandje uit de regio wilden zijn. Iedereen wilde zowel muzikaal als voor de promotie van de band hard en professioneel aan de bak. In de eerste 2 maanden hebben we ons op de muziek gefocussed. Wat willen we het liefste maken en valt dit in de smaak van het publiek? Al snel schreven we onze eerste 3 nummers en probeerden deze uit bij een optreden. De reacties waren goed, waarna we nog harder zijn gaan schrijven."

Niet alleen aan nummers werkte Two Days Left hard, ook aan wat de band wilde uitstralen met huisstijl, website en op diverse profielen en social media websites. De eerste concerten volgden, reacties waren goed, maar met alleen mond-tot-mond reclame kom je niet veel verder: "Begin dit jaar hebben we daarom bij elkaar gezeten om een marketingplan te schrijven. Dat begint natuurlijk met muziek: we zijn de studio ingedoken om 2 tracks op te nemen en hebben die gratis ter download aangeboden. Stap 2: fanbase opbouwen. Met een kijkje op diverse platforms kwamen we al snel tot de conclusie dat ons publiek vooral op Hyves zit [ik ken er nog 1]. We zijn daar op zoek gegaan naar bands in hetzelfde muzikale straatje, van bekend tot meer underground. We hebben letterlijk dagenlang invites gestuurd met de vraag of ze onze muziek wilden luisteren. Wat we daarna deden was veel belangrijker: iedereen die de vriendschap accepteerde hebben we een persoonlijk bericht gestuurd met de mededeling dat 2 nummers gratis te downloaden waren op onze site. Let wel: geen copy-paste, maar een persoonlijk bericht!" Heel slim, René. Je bouwt een band op met mogelijke fans en muziekliefhebbers. Onderscheid je door persoonlijk te zijn, geen automatische e-mail generator (THANKS FOR THE ADD!!!!!!).

De vriendenstroom kwam langzaam op gang en de 2 tracks werden beluisterd: “Sinds de release in juni zijn ze ruim 2.000 keer afgespeeld op Hyves en dik 800 keer gedownload vanaf onze website. Cijfers waar ik in het eerste jaar van het bestaan van onze band heel vrolijk van word!”

Morgenmiddag vertelt René verder.

3 opmerkingen:

Martijn zei

Ben benieuwd naar het vervolg van dit verhaal, want in bovenstaande stuk staat toch gewoon wat ieder bandje tegenwoordig doet? Je gooit een paar nummers online en gaat vervolgens massa's potentiële fans uitnodigen op Hyves, MySpace etc. Ik gun de band alle succes van de wereld, maar de bijdragen op dit blog zijn meestal wel van een iets inspirerender niveau.

Unknown zei

We beginnen pas, Martijn. En soms moeten we ook weer even naar instap-niveau :-)

Niek zei

Poe, vind de biografie op hun website echt tenenkrommend, maar misschien is het wat precies bij hun doelgroep aansluit? Misschien kunnen ze daar wat over vertellen?