13 augustus 2012

3 X 5 #Lowlands 2012 tips (1) - de vrijdag, incl. #Spotify #LL12-playlist

Geleerd van vorig jaar deel ik vandaag, morgen en overmorgen steeds 5 tips voor achtereenvolgens de Lowlandsvrijdag, -zaterdag en -zondag. Ik kwam (kwam ja) op Lowlands louter en alleen voor de muziek, dus van mij geen filmtips, cabaret, moderne dans of andere randprogrammering. Mijn Lowlandstips voor 2012 staan in deze Perfect Lowlands 2012 Spotify-playlist (eenvoudig deel- en doorstuurbaar via bit.ly/PerfectLL12) en hieronder, in volgorde van het blokkenschema:
  1. Cloud Nothings (opent India om 13.30u). Eerder dit jaar kwamen vanaf SXSW en LeGuessWho May Day daverende berichten dat optredens van deze band Nirvana-achtig sensationeel en extreem adrenalineverhogend zijn. Dat maakt nieuwsgierig.
  2. The Gaslight Anthem (Alpha, 16.50u). Omdat iedere hardwerkende band die Springsteen als inspiratiebron én superpromotor heeft ook mijn support krijgt. Working class punkrock, in hagelwit T-shirt, met opgerolde mouwtjes en armen vol plaatjes. Prima! Op nieuwe album Handwritten ben ik nog aan het kauwen, single 45 is in elk geval ouderwets goed. Iedere song met 'radio' of 'record' in het refrein is sowieso +10. Of het niveau van The '59 Sound wordt gehaald weet ik nog niet.
  3. Dan een twijfelgeval: Django Django (Bravo, 17.45u) of The Antlers (India, 18.30u)? De eerste doen serieus mee voor single van het jaar, maar zie ik over een maand op Into The Great Wide Open. Dus zouden het The Antlers zijn geworden. Erg mooie, melancholische plaat uit 2011, nieuwe is net uit.
  4. Nicolas Jaar (Bravo, 21.30u, ook op YouTube). Voor liefhebbers van sfeervolle, minimale electronica (denk Four Tet, Kettel, de tragere tracks van Trentemøller), die live met band waarschijnlijk meer knalt. Hoe hou je de grote Bravo anders geboeid? Aansluitend doordansen bij de machtige line-up van Henrik Schwarz, DJ Dixon (wiens Body Language één van de betere mixalbums in mijn collectie blijft) en Âme. Het lijkt een willekeurige avond in 2009 van het ter ziele Club 11 (en da's een compliment!).
  5. Op El Camino ben ik eerlijk gezegd al een tijdje uitgeluisterd (iets te vaak gedraaid door dochter; het niveau van de eerste 4 tracks wordt nergens meer gehaald...), maar altijd leuk om 1 keer per Lowlandsdag de gehele Alpha compleet uit z'n dak te zien gaan. Dat gebeurt zonder enige twijfel bij The Black Keys (Alpha, 22u).
's Nachts afdansen bij Actress (X-Ray, 01.46u). Alleen ben ik er niet... Gezien de prima line-up kost me dat meer moeite dan vorig jaar.

Morgen 5 zaterdagtips, overmorgen de zondag. Veel plezier, Lbrdr gaat ook!

Geen opmerkingen: