29 augustus 2012

Water uit m'n mond

Kijk, daar *smul* ik van: achter de mengtafel, naast de producer(s) en maker(s), kijken in de keuken van klassieke albums en monsterhits. Of met je neus vooraan staan als muzikale geschiedenis wordt geschreven, zoals bij Prince' Purple Rain. Ongelofelijk. Vandaar mijn liefde voor Classic Albums, een documentairereeks over het vangen van Het Moment, het moeilijkste dat er is.

Gisteren liep ik tegen The Doors' Break On Through aan, waarna Arjan mij een nog grotere hit tipte. Helaas volledig stuk gedraaid (doe mij Break On Through maar...), maar muzikaal en productioneel een uniek hoogstandje waar ik met open mond naar kijk:


Na afloop met een doekje m'n bureau afnemen, voor het kwijl.

Het mooiste? Horen hoe Queen de complete backing track live superstrak opnam (kom daar maar 'ns om tegenwoordig!) en wanneer Brian May vertelt over Queens zangopnamen, vanaf 7.41 min., 13.04 min. en vooral 16.14 min. En misschien nog wel mooier, over het GROOTS opnemen van drums op 25.41 min.: 'It has to sound right on the night or else it's never gonna sound right.' Zo is het.

Prachtig!

1 opmerking:

Unknown zei

ik heb de multitracks, incl. partijen die de eindmix niet gehaald hebben. dat is een middag lang genieten en bewonderen.