30 augustus 2012

Aandacht krijgen? @theMAYDAYS doen het zo (2 heel praktische tips)

Naar aanleiding van mijn oproep van afgelopen maandag mailde zanger/gitarist Pieter Sneep van The MAYDAYS (prachtige site, ook op Facebook, Twitter, YouTube, Spotify en Soundcloud) mij gisteren:

'Leuk is dat, als je op de verjaardag van je tante wordt gevraagd: "Hoe gaat het met je bandje?" Ik hou m'n hoofd cool en antwoord: "Druk, maar wel prima." In mijn gedachten smijt ik allang de vers gezette koffie door de kamer en vervloek voor de honderdste keer het kleinerende 'bandje'. Vervolgens ontstaat er met de hele familie een onwijs behulpzame brainstorm: "En De Wereld Draait Door dan, heb je die al weleens gemaild?"

Woest word ik ervan. Oefenen en daadwerkelijk muziek maken? Per week zit ik nog langer op de plee dan die 4 uurtjes in de oefenruimte. Wat ik werkelijk doe is complete werkweken vullen met het afspeuren van social media, headhunten van programmeurs en stalken van hard-to-get spelende recensenten. Denk je echt dat je zo makkelijk bij De Wereld Draait Door terecht komt?

De nieuwste MAYDAYS plaat komt bijna uit (*gratis* download, betalen mag ook). Acht weken lang heb ik fulltime gebikkeld en ben van frontman in een detective veranderd. Het grootste verschil: ik krijg nu eindelijk shit gedaan. Tot onze bescheiden successen behoren een cd-presentatie in Rotown Rotterdam (komende zondag - komt allen!), een show in het Paard van Troje (7 september) en ons album op 3voor12's Luisterpaal. En dat komt grotendeels door deze 2 slinkse tactieken:
  1. Werkenden in de muziekindustrie vinden muziek geweldig, maar niet tijdens kantooruren. Ze haten het, net zoals jij je werk niet leuk vindt. Muziek luisteren doen ze in hun vrije tijd, privé. Skip dus het mailen naar info@zaalA.nl of programmeur@zaalB.nl - ze zitten er niet op te wachten. Ga headhunten, speur ze op. Zoek uit wat ze leuk vinden, Sherlock Holmes-style. Twitter, Facebook en LinkedIn in het bijzonder zijn goud waard. Link vervolgens jouw benadering, stijl of ambities aan hun persoonlijke interesses en al snel wordt jouw verzoek niet meer als 'werk' gezien, maar ontspanning. Dring door in dat privégebied, dan pak je de aandacht!
  2. Wil je het echt slinks aanpakken, zorg dan dat je personen op een goeie manier tegen elkaar uitspeelt. Programmeurs en promoters zijn ook mensen, zelfs zij hebben conversaties op de werkvloer. Niks is heerlijker dan even wat onrust stoken door beide personen een aparte tweet of Facebook message te sturen: 'Bekijk onze video. Of moet ik bij Persoon B zijn?' Hetzelfde stuur je naar Persoon B waarbij je Persoon A vermeldt. Het effect: onderling overleg. Je wordt meteen besproken, waardoor je gered wordt van de stapel en/of de delete-knop. Dat mag je natuurlijk vieren met een uitbundige 'Gna gna gna'-schurkenlach, jij sluwe vos!
Twee mooie, concrete tips, Pieter. Dank daarvoor. Ieder moet er zijn eigen vorm en toon in vinden natuurlijk, maar je praat geen poep. Meer tips vind je in de 6-delige serie Voorprogramma's scoor je zó (onderaan beginnen met lezen), o.a. van Rotown-programmeur Joey Ruchtie, Melkweg-programmeur Edwin van Andel en ervaringen van GEM-zanger Maurits Westerik en Marinus de Goederen van a balladeer. Ook nuttig in deze: Bands, don't contact me unless... Succes!

Geen opmerkingen: