4 augustus 2012

Schatgraven in #Spotify (24) - Happy Mondays (cc @erwblo)

Het is vakantie, ook op EHPO. Daarom een serie korte muzikale blogposts om de zomer te vieren. Dagelijks, stipt om half 10, trek ik een oud, nieuw, bekend of onbekend maar niet minder goed album uit Spotify naar boven, vertel er kort iets over en wijs je tot slot op de beste nummers (al gaat het doorgaans om platen die wat mij betreft voor het grootste deel uit AAA-materiaal bestaan). Zo start je je dag fris en vrolijk, met goede muziek. Deze week een extraatje in de middag, stipt om 12.30u. Niet leuk, niet je smaak, hoor ik het verkeerd? Morgen dus 2 nieuwe! De gehele serie klik je aan met tag schatgraven in Spotify.

In mijn studententijd telde alleen MaDchester. Nog steeds is Manchester wat mij betreft Londen muzikaal de baas. The Stone Roses is het onbetwiste MaDchester-hoogtepunt, dit die andere klassieker (met veel dank aan Paul Oakenfold en Steve Osborne, die alles in rechte banen leidden):
Wie? Happy Mondays (Wiki)
Welke? Pills 'n' Thrills & Bellyaches (Wiki)
Wanneer? 1990
Wat? Baggy.
Waarom? In 1991 kwamen de Happy Mondays naar Tivoli. Buiten verkochten Britse kaalkopjes, vrienden van de band, kaartjes op straat, strak van de speed en pillen: 'Tickets, mate?' Helaas liep de illegale handel in Nederland niet half zo hard als in het thuisland... Binnen werden de Mondays 'ondersteund' door een muur aan computers, sequencers, samplers en de strot van de achtergrondzangeres, de enige die kon zingen. De band paste nauwelijks op het podium - in MaDchester wordt niet zo moeilijk gedaan over optreden (nog steeds niet trouwens ;-) Achterin de zaal kon ik de aders in Bez' ogen tellen. Er werd zelfs gefluisterd dat er geen rijst in zijn sambaballen zat... Kortom, fan-tas-tisch optreden, een topavond!
Woogtepunten? 10 tracks, 10 hits. De beste: God's Cop, Step On ('You're twistin' my melon, man!'), Loose Fit, Bob's Yer Uncle en Kinky Afro.
HIER op Spotify. Vanmiddag om 12.30u graaf ik nog dieper in MaDchester. Enjoy!

Geen opmerkingen: