28 augustus 2008

Lowlands 2008

Voor het leukste hoefde ik op zaterdag de Bravo-tent niet uit:
  1. Diplo
  2. Booka Shade
  3. Digitalism
  4. Nuno dos Santos
  5. stukje Modeselektor
NOTE: moest zondagochtend naar huis dus heb MGMT, Elbow, Yeasayer en vooral Sigur Rós gemist. Gelukkig kunnen we in de herkansing: MGMT in De Melkweg, Elbow bij de buren en Sigur Rós in de Bijlmer Bierhal. Bij die laatste 2 ziet U mij zeker.

27 augustus 2008

Mona toetjes

De afgelopen jaren moet ik op verjaardagen dringend naar de WC als mensen vragen wat ik doe. Iets in de muziek lokt namelijk 2 soorten reacties uit: 'Ach, wat zielig voor je' of 'Jullie doen het helemaal verkeerd!'

Dit blog jankt niet mee met de wolven, dus ga ik graag in op die laatste opmerking. Die wordt meestal gemaakt door marketeers wiens functie-omschrijving niet op hun visitekaartje past. Hun voornaamste kritiek geldt de wijze waarop platenmaatschappijen consumenten keer op keer belazeren (treffend verwoord door The Smiths, zie het 3e couplet), niet in staat bleken de mogelijkheden van internet te gebruiken om de wensen van muziekliefhebbers te vervullen en zo hun eigen leven te redden.

Ik spreek deze verwijten niet tegen. Blender zag waar het misging en heeft gelijk (scroll naar #1, maar #2 is ook een klassieker). De wijsneuzen op die verjaardag maken echter een cruciale fout: hun Mona-toetjes bevatten stuk voor stuk 4 aardbeien, 1,6 gram suiker, E407 en bètacaroteen. Zij marketen een product met een gigantische omloopsnelheid dat al jarenlang hetzelfde is, waar en wanneer je het ook koopt. Daar kun je op televisie heel wat spotjes voor volblaffen...
Eminem heeft echter nooit 2 keer dezelfde plaat gemaakt. Om nog maar te zwijgen van Moby, die even vaak van stijl als van sokken wisselt: rock na een house classic, rave en reclamedeuntjes. En loop voor de aardigheid je lokale platenboer eens binnen (al red je dat tegenwoordig niet meer lopend) en vraag naar zijn omloopsnelheid...

Ieder nieuw album van een artiest verschilt van het vorige en het volgende. Zelfs 2 singles van hetzelfde album kun je niet op dezelfde manier onder de aandacht brengen. Marketing van muziek, artiesten en festivals vraagt om een unieke strategie die niet is te vergelijken met het slijten van identieke bakjes pudding. Sleutelbegrippen zijn creativiteit (voor het domweg inzetten van een TV-campagne heb je het geld niet) en op-maat-gemaakt (je marketing moet in 1 oogopslag iets fundamenteels zeggen over je evenement, je artiest, zijn album of de nieuwe single).

Kijk bijvoorbeeld naar het briljante kwartet waarmee Tivoli het 10-jarig bestaan van hun wekelijkse dansavond viert. Deze week krijgt iedere bezoeker van het Pop-O-Matic lustrum het gratis mee. Gastheer DJ St. Paul vertelt bovendien op ieder kaartje iets persoonlijks over de genoemde artiest of plaat. Daarmee vertaalt Tivoli de sfeer van Pop-O-Matic in een uniek en origineel kadootje dat de doelgroep enorm waardeert en ongetwijfeld laat zien aan vrienden en bekenden. Dat is nog eens old school virale marketing!Wat maakt jouw festival, band of muziek bijzonder? Denk daar goed over na, vergroot dat element en vertaal het in marketing, publiciteit, je mails, website en vormgeving. Meer inspiratie nodig? Schaf Geen Guts Geen Glory aan en leer binnen een kwartier hoe je met minimaal budget maximale aandacht krijgt!

26 augustus 2008

Kyteman



Het verhaal. Gaat dat live zien: 26 oktober in Tivoli De Helling. Kaarten hier, meer muziek daar.

Credible

Het favoriete woord van de slechtste bands om hun gebrek aan fatsoenlijke songs te verhullen. Meest misbruikt door zure jongetjes die op Musicfrom.nl of 3VOOR12 commentaar leveren op andermans succes. Onder 'credible' verstaan deze jochies 'alleen mijn coole vrienden en ik hebben dit gehoord'.


Jammer, want dat leidt allemaal af van het ware belang van geloofwaardigheid. Door internet is iedereen in staat de beweegredenen van elke muzikant te achterhalen en zo zeepbellen razendsnel door te prikken. Dat merkt zelfs de grootste artiest van Nederland. Waar is de tijd dat het ene genie zich door 2 anderen liet inspireren en dat meesterwerk na meesterwerk na meesterwerk opleverde (Hans Schiffers vat het in 1 alinea mooi samen)? Drijfveer: de mooiste muziek ooit maken!

Daarmee zeg ik niet dat vroeger alles beter was. Integendeel. Internet is de punk of house van dit decennium: een revolutie die muzikanten dwingt de ogen weer op het balletje te richten. Meer dan ooit draait het om kwaliteit van je songs, optredens, je geloofwaardigheid en overtuigingskracht. En dat geldt niet alleen voor muzikanten. Het is ook de reden dat Studio Sport straks de kijkers terug heeft die Talpa was kwijt geraakt [zie deze aanvulling d.d. 01/09/08]. De liefde van voetbalsupporters win je niet met de jacht op marktaandeel. Net zo min als je de harten van fans wint met een single die werd geschreven omdat de 2 lettergrepen van je nieuwe film in het refrein pasten. Vergeet doortrapte marketingplannen, leg ziel en zaligheid in je songs en optredens, zorg dat muziekliefhebbers je weten te vinden, overtuig ze langzaam maar zeker van je kwaliteiten (bijv. door een briljant liedje nóg beter uit te voeren) en meer en meer fans zullen je in hun hart sluiten.

21 augustus 2008

Alle 13 Goed

Geen muziek zonder lijstjes. En laat dat nou een prima manier zijn om te weten waar je begint als muzikant, DJ of band. Want uiteindelijk is de meest gestelde vraag 'Wat vind je van onze liedjes?' Ik draai die vraag graag om: hoe goed wíl je worden? Er is niemand bij 3FM, Radio 538 of Pitchfork.com die over jouw song zal zeggen 'Ach, het komt uit Nederland en die jongens zijn nog geen 20 jaar oud. Dat mag best een beetje minder klinken dan [vul hier je favoriete single van dit moment in]'. Maar je blind staren op de playlists van radiostations of de smaak van 3VOOR12's muziekpolitie is zinloos. Tegen de tijd dat jouw plaat klinkt als [vul hier een andere favoriet in] is het muziekbeleid van 3FM gewijzigd en OOR een kooktijdschrift geworden. Maar belangrijker: het inspireert niet! Songs schrijf en neem je op voor jezelf. Omdat je er 100% in gelooft. Want als jij dat niet doet, doet niemand het. Daarbij moet je goed nadenken over de kwaliteit van je composities, je spel, opnamen en productie. En manieren zoeken om jezelf te inspireren en de lat hoog te leggen. Brand een CD'tje met je 10 favoriete tracks van je 10 favoriete albums & artiesten en draai dat thuis, op je iPod, in de auto, op je werk, je PC en in jullie oefenruimte. Hard, veel en vaak! En bedenk dat jouw song daar tussen moet staan.

Mijn 'Alle 13 Goed' zou vandaag zo klinken (en morgen compleet anders):
1. Runaway - Del Shannon
3. Northern Sky - Nick Drake
6. Everlasting Love - Love Affair
7. There She Goes - The La's
8. In 't Leven - Het Goede Doel
9. Where I'm From - Digable Planets
10. Love Will Tear Us Apart - Joy Division
11. Goin' Back - Dusty Springfield
12. Good Vibrations - The Beach Boys
13. Reel Around The Fountain - The Smiths
 
Vooruit, One More nog. Waar wacht je nog op?

20 augustus 2008

De Bedoeling

Bijna wekelijks mailen muzikanten of ik 'eens naar hun muziek wil luisteren en eerlijk wil zeggen wat ik ervan vind'. Als ik 'stuur maar op' antwoord is het volgende verzoek 'of we eens kunnen praten'. Onderwerp van gesprek: wat zouden de volgende stappen moeten zijn voor onze band? Hoe komen we verder met onze muziek? En hoe worden we succesvol(ler)? Zonder concessies te doen. Daarover gaat dit blog.

En om met die laatste wens van iedere muzikant te beginnen: vergeet het maar. Voor een fles wijn of etentje bij de Thai wind ik er geen doekjes om...

Met het ineen storten van de muziekindustrie-as-we-know-it is de behoefte aan dit soort informatie niet minder geworden. Reden genoeg om die kennis op dit blog te delen en antwoord te geven op vragen als:
  • Waar te beginnen als band?
  • Heeft het nog zin om te tekenen bij een platenmaatschappij?
  • Wat mogen we tegenwoordig verwachten van een platencontract?
  • Hebben wij een manager nodig? (vervang 'manager' waar nodig door 'publisher' of 'boeker')
  • Heeft het nog wel zin om een single uit te brengen? Met een dure clip?
  • Wie zijn onze fans? En hoe bereiken we die?
Veel informatie dus over wat je als band, producer of muzikant zélf kunt doen. En vooral wat je niet moet doen. Stop bijvoorbeeld met 'de meeste stemmen gelden' bij het nemen van creatieve beslissingen. In muziek is dictatuur de beste besturingsvorm, niet democratie. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Tot slot: reageer vooral veel en vaak. Ik ga graag in discussie. En in tegenstelling tot de meeste DJ's draai ik ook verzoekplaten. Wil je iets weten of heb je suggesties voor het onderwerp van een volgende blog: post-it.