Dit blog jankt niet mee met de wolven, dus ga ik graag in op die laatste opmerking. Die wordt meestal gemaakt door marketeers wiens functie-omschrijving niet op hun visitekaartje past. Hun voornaamste kritiek geldt de wijze waarop platenmaatschappijen consumenten keer op keer belazeren (treffend verwoord door The Smiths, zie het 3e couplet), niet in staat bleken de mogelijkheden van internet te gebruiken om de wensen van muziekliefhebbers te vervullen en zo hun eigen leven te redden.
Ik spreek deze verwijten niet tegen. Blender zag waar het misging en heeft gelijk (scroll naar #1, maar #2 is ook een klassieker). De wijsneuzen op die verjaardag maken echter een cruciale fout: hun Mona-toetjes bevatten stuk voor stuk 4 aardbeien, 1,6 gram suiker, E407 en bètacaroteen. Zij marketen een product met een gigantische omloopsnelheid dat al jarenlang hetzelfde is, waar en wanneer je het ook koopt. Daar kun je op televisie heel wat spotjes voor volblaffen...
Eminem heeft echter nooit 2 keer dezelfde plaat gemaakt. Om nog maar te zwijgen van Moby, die even vaak van stijl als van sokken wisselt: rock na een house classic, rave en reclamedeuntjes. En loop voor de aardigheid je lokale platenboer eens binnen (al red je dat tegenwoordig niet meer lopend) en vraag naar zijn omloopsnelheid...
Eminem heeft echter nooit 2 keer dezelfde plaat gemaakt. Om nog maar te zwijgen van Moby, die even vaak van stijl als van sokken wisselt: rock na een house classic, rave en reclamedeuntjes. En loop voor de aardigheid je lokale platenboer eens binnen (al red je dat tegenwoordig niet meer lopend) en vraag naar zijn omloopsnelheid...
Ieder nieuw album van een artiest verschilt van het vorige en het volgende. Zelfs 2 singles van hetzelfde album kun je niet op dezelfde manier onder de aandacht brengen. Marketing van muziek, artiesten en festivals vraagt om een unieke strategie die niet is te vergelijken met het slijten van identieke bakjes pudding. Sleutelbegrippen zijn creativiteit (voor het domweg inzetten van een TV-campagne heb je het geld niet) en op-maat-gemaakt (je marketing moet in 1 oogopslag iets fundamenteels zeggen over je evenement, je artiest, zijn album of de nieuwe single).
Kijk bijvoorbeeld naar het briljante kwartet waarmee Tivoli het 10-jarig bestaan van hun wekelijkse dansavond viert. Deze week krijgt iedere bezoeker van het Pop-O-Matic lustrum het gratis mee. Gastheer DJ St. Paul vertelt bovendien op ieder kaartje iets persoonlijks over de genoemde artiest of plaat. Daarmee vertaalt Tivoli de sfeer van Pop-O-Matic in een uniek en origineel kadootje dat de doelgroep enorm waardeert en ongetwijfeld laat zien aan vrienden en bekenden. Dat is nog eens old school virale marketing!Wat maakt jouw festival, band of muziek bijzonder? Denk daar goed over na, vergroot dat element en vertaal het in marketing, publiciteit, je mails, website en vormgeving. Meer inspiratie nodig? Schaf Geen Guts Geen Glory aan en leer binnen een kwartier hoe je met minimaal budget maximale aandacht krijgt!
1 opmerking:
Great post about Mona desserts! It's interesting how even food brands can create strong emotional connections. As a Digital Marketing Agency in Coimbatore, we understand the importance of building a brand story that resonates with customers, just like Mona has done!
Een reactie posten