Bijna een jaar geleden beschreven Sander en ik ieder onze (overwegend positieve) ervaringen met Spotify in deze 4-delige serie. Lange tijd las ik her en der jaloerse berichten van muziekliefhebbers die baalden dat Spotify nog niet geïntroduceerd werd in Nederland. Gelukkig was één van de nieuwtjes op Eurosonic/Noorderslag dat dat komend jaar gebeurt: "Nederland is voor ons een prioriteit en we hopen nog dit jaar online te gaan", aldus oprichter Niklas Ivarsson. Tot die tijd is er Grooveshark, een vergelijkbare online muziekdienst waar verschillende mensen me eerder op wezen.
Zo ook Isaac Diepenhorst, afgestudeerd Bedrijfskundige met een scriptie over The Long Tail en inmiddels werkzaam bij communicatie-adviesbureau N=5. Hij was zo enthousiast over Grooveshark dat ik hem vroeg dat enthousiasme met ons te delen:
"Toen de eerste nieuwsberichten over Spotify doorsijpelden, stortte ik mij zuchtend in de schimmige wereld van proxies om deze nieuwe dienst te kunnen testen. Maar net als bij eerdere pogingen om de BBC iPlayer vanuit mijn Nederlandse stoel te kunnen gebruiken, leverde ook dit Spotify-avontuur niet het gewenste resultaat op. Mijn kennis van dit Zweedse initiatief beperkt zich dus tot de (overigens uitstekende) review op EHPO. Gelukkig is daar Grooveshark, een muziekdienst die streaming content aanbiedt en in haar huidige vorm snel aan populariteit wint. De site is makkelijk in gebruik, snel, en, niet onbelangrijk, gewoon in Nederland te gebruiken. Tijd dus voor een review!
In een paar klikken maak je een gratis [!] account aan, waarna het echte werk kan beginnen: nummers toevoegen aan je eigen library en playlists maken. Albums of nummers sleep je naar je eigen library om zo je eigen online collectie op te bouwen. Playlists kun je delen met andere gebruikers, maar je kunt met de zoekfunctie ook andere users en playlists zoeken en die aan je eigen account toevoegen. Uiteraard biedt Grooveshark de mogelijkheid om zojuist ontdekte pareltjes en playlists te delen via Twitter, Facebook of StumbleUpon. Met een eenvoudige widget kun je makkelijk een nummer op je site embedden."
Het addertje van het gratis account: "Helaas zit er een limiet aan het aantal nummers dat je kunt toevoegen, hoewel dat nergens duidelijk wordt gecommuniceerd. Als je besluit VIP-lid te worden voor $3 per maand of $30 per jaar, krijg je “10x more music”, wat inhoudt dat je 5000 favorieten kunt toevoegen en 50.000 nummers aan je library. Niet onbeperkt dus, maar voorlopig genoeg.
Een goede streamingsite kan natuurlijk niet zonder Discovery-functie, die je helpt nieuwe muziek te ontdekken. In Grooveshark heet deze feature Radio, die op basis van je On-The-Go playlist nieuwe nummers toevoegt. Dit werkt aardig, maar niet optimaal. Bovendien mist de mogelijkheid om op basis van genres nieuwe muziek te ontdekken en toe te voegen, zoals dat bij Spotify wel kan. Daar wordt aan gewerkt."
Vanmiddag vertelt Isaac verder over mobiel gebruik, het businessmodel en hoe je je eigen muziek op Grooveshark krijgt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten