Er moet natuurlijk geld verdiend worden door Grooveshark. Op het eerste gezicht worden de inkomsten gegenereerd door advertenties. Isaac: "In de gratis versie is rechts op het scherm een balk met knipperende banners te zien, maar er spelen geen audio-advertenties tussen de nummers door. Zoals gezegd kun je voor slechts $3 per maand VIP-lid worden. Voor dat geld worden advertenties verwijderd en kun je meer nummers aan je library en favorieten toevoegen. Als je echter een simpele adblocker-extensie in FireFox gebruikt, worden de advertenties ook niet weergegeven. Voor incidenteel gebruik voldoet de gratis versie dus prima. VIP's kunnen wel de nieuwe (nog in bèta verkerende) desktop-applicatie uitproberen, maar het zal een kwestie van tijd zijn voor die ook voor het grote publiek beschikbaar komt. Bovendien is een van de voordelen van Grooveshark dat je juist geen aparte applicaties hoeft te installeren, hoewel zo’n desktop-app ongetwijfeld extra gebruiksgemak oplevert."
Op de site kun je dus, zonder eerst allerlei software te hoeven installeren, naar alle muziek luisteren die je je maar kunt bedenken. Alle? "Ja, want in tegenstelling tot andere streamingsites kun je je eigen muziek uploaden zodat vervolgens iedereen het kan afspelen. Bij mijn weten een unieke feature, die zowel voor- als nadelen heeft. Het grootste voordeel is natuurlijk dat je niet meer afhankelijk bent van Grooveshark en hun licensingdeals met platenmaatschappijen; als je iets niet kunt vinden upload je het gewoon zelf. Een nadeel is echter dat dit veel dubbele entries oplevert, wat het zoeken en toevoegen aan playlists er niet makkelijker op maakt (daarover later meer). Voorlopig is de upload-functie echter een zegen, omdat zo sneller veel muziek beschikbaar komt. In de toekomst valt te hopen dat door diverse deals die eraan komen de database overzichtelijker wordt.
Grooveshark biedt artiesten dus de mogelijkheid zichzelf in de kijker te spelen. De site herbergt diverse tools, zoals statistische analyses en advertising mogelijkheden, waarmee je je fans kunt identificeren en bereiken via een handig dashboard (gebruikers van Google Analytics krijgen ongetwijfeld een déja vu gevoel). Als gebruiker is het enige wat ik hiervan tot nu toe gemerkt heb een opmerking die verscheen toen ik een nummer van een mij nog onbekend bandje draaide. De boodschap was dat ze het leuk vonden dat ik ze draaide en ik werd uitgenodigd mijn mening over hen te ventileren. Een leuke toevoeging die de interactiviteit met de artiest bevordert." Dat laatste klinkt erg aantrekkelijk!
Grooveshark begon een aantal jaren geleden als een plek waar gebruikers geld konden verdienen met het uploaden van muziek; uploaders kregen een deel van de opbrengst van elk verkocht liedje dat zij geupload hadden. Juridisch gezien natuurlijk een schimmig businessmodel en sinds 2008 richt Grooveshark zich dan ook uitsluitend op het streamen van muziek. Nadat EMI afgelopen zomer het holdingbedrijf van Grooveshark aanklaagde, bereikten beide partijen een paar maanden later een overeenkomst. Isaac: "Zoals dat doorgaans werkt bij platenmaatschappijen: sue first, ask questions later. Aan het zelflerend vermogen van BigMedia Inc zijn al veel woorden vuilgemaakt en ook nu worden alle vooroordelen bevestigd: het laatste nieuws is dat Universal Music Group Grooveshark ook heeft aangeklaagd begin dit jaar. Nu maar hopen dat de uitkomst dezelfde is als bij EMI, anders sterft een mooi initiatief wederom een vroege dood."
Morgenochtend, in het derde en laatste deel van deze serie, Isaacs kritiekpunten en eindoordeel over Grooveshark.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten