Zeker in de hoogtijdagen van Napster, Kazaa, Oink en de start van The Pirate Bay werd ik op verjaardagsfeestjes regelmatig aangesproken op de marketing van muziek in het algemeen: 'Dat doen jullie helemaal verkeerd!' Tot op zekere hoogte had de boodschapper gelijk: in de nadagen van de cd en in een poging te redden wat er te redden viel, spande de gezamenlijk muziekindustrie rechtszaken aan tegen z'n grootste klanten en benadeelde de allereerste fans met 'slimme' marketingacties door albums opnieuw uit te brengen met bonustracks. Achteraf niet zo slim. Maar achteraf kijk je een koe in z'n kont.
Wat al die mensen vergeten, en nog steeds, is dat de muziekindustrie geen 'dode' en altijd identieke producten verkoopt. In iedere pot pindakaas zitten 256 nootjes, maar Adele en The Opposites maken steeds een nieuw album met 3 verschillende singles die iedere keer hun kracht moeten bewijzen op radio, TV, het podium en online. En het grootste probleem van marketeers, managers en boekers: ons 'product' heeft een mening, wel 'ns een slechte dag of verwacht een kind. Het product praat terug. Dat heb ik een spijkerbroek of hypotheek nog nooit horen doen.
Gelukkig voor hun managers, labels, boekers en marketeers weten Adele en The Opposites als geen ander dat succes niet het resultaat is van marketing of management, maar van uitstekende muziek. Singles, albums en optredens die niet ter discussie staan. Keer op keer. Marketing helpt dan hooguit een beetje.
HIER de complete serie A&R-tegels.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten