22 april 2013

@TivoliUtrecht doet het zo: Tivoli by Night (1)

Afgelopen weekend lanceerde Tivoli een nieuwe merknaam en bijbehorend platform: Tivoli by Night. Kern van het platform is de nieuwe website tivolibynight.nl, in combinatie met een nieuwe huisstijl voor de gehele elektronicaprogrammering. Het idee komt van dance-programmeur Michiel Peeters. In twee artikelen vertelt hij samen met Cédric Hooge (marketing) over de gedachte achter en uitvoering van dit project.

Michiel: 'Sinds mei 2012 ben ik bij Tivoli werkzaam als dance-programmeur. Ik ben verantwoordelijk voor het boeken van dj’s en live-acts, verzinnen van nachtconcepten en nauw betrokken bij de marketing en productie. Zo denk ik op productievlak mee over het lichtplan van een avond, een alternatieve opstelling van het podium of de aanschaf van nieuwe lichten om de sfeer te creëren die Tivoli voor ogen heeft.

Op marketingvlak leg ik contact met verschillende grafische vormgevers. Zo werk ik o.a. veel samen met Bee & Wee en Dolour. Die laatste maakten drie Tivoli by Night overzichtsposters, waarbij we de elektronicaprogrammering in een keer tonen:
Om de marketing van de elektronica-avonden wat meer body te geven (naast een persbericht, Facebook-event, flyer en poster) ontwikkelen we bijv. exclusieve content met resident dj’s. Deze content verspreidden we vervolgens via de Tivoli-kanalen als Facebook, de nieuwssectie op onze site, Twitter etc. Op deze manier hopen we met beeld en geluid een avond beter aan de Tivoli-bezoeker te introduceren én creëren meer voorpret en beleving rond een avond.

Helaas raakte de content vaak ondergesneeuwd door het nieuws dat we delen voor ons andere programma. Met 600+ producties per jaar is dat niet zo gek. Daar komt bij dat iemand die op zoek is naar nieuws over dance- en clubavonden ook veel informatie ziet die voor hem/haar niet interessant is. Met nachtpubliek moet je op een eigen wijze communiceren.

Dit was voor mij de voornaamste reden een nieuw communicatiekanaal te ontwikkelen: Tivoli by Night. Hiermee wordt de elektronica-doelgroep centraal en op geheel eigen wijze benaderd. Vooralsnog bestaat ons kanaal uit twee onderdelen: de website en een eigen huisstijl. Met de huisstijl creëren we herkenbaarheid bij de bezoeker, door alle elektronica een merk te geven. De website wordt gebruikt om het weekendgevoel over een hele week te spreiden. We creëren content om de voor- en nabeleving te stimuleren. Zo delen we achtergrondinformatie van onze clubavonden, kunnen het potentiële en huidige publiek informeren en centraal stellen, maar ook het imago van Tivoli als uitgaansplek verbeteren door bijvoorbeeld videoregistraties te maken van toffe avonden:


Om deze doelen te verwezenlijken heeft het team achter Tivoli by Night een hoop artikelen bedacht die ze op hun website zullen gebruiken. Daarover vertelt Cédric morgen meer, begeleid door een Perfect Tivoli By Night. Deze compilatie geeft een overzicht van de muzikale breedte van de Tivoli by Night-programmering. Mooi muzikaal kadootje!

Geen opmerkingen: