13 november 2008

Even een tandje erbij (slot)

In het laatste deel van deze serie legt Fulco Polderman uit waarom je eigen website het belangrijkste platform is, inclusief een aantal voorbeelden:

"Als je met social community websites zoveel voor elkaar kunt krijgen, waarom blijft de artiestenwebsite dan nog altijd het belangrijkste portaal? De grootste meerwaarde is in één woord samen te vatten: data. Dan bedoel ik e-mail adressen, NAW-gegevens [Naam, Adres, Woonplaats] en het liefst ook mobiele nummers. Het is eventueel ook mogelijk IP-adressen hieraan te koppelen. Zorg er altijd voor dat de eigenaar van de data toestemming geeft (Opt-in/Opt-out) en gebruik alleen de specifieke informatie waarvoor toestemming is gegeven. Onderschat nooit, maar dan ook nooit de waarde van data!

Stel je voor dat een community website door omstandigheden verdwijnt of ophoudt, dan ben je in één klap een complete online fanbase kwijt die je jaren zorgvuldig hebt opgebouwd. Daarnaast vormen opgebouwde data en sociaal-demografische gegevens een uitstekend middel voor doelgroepanalyse. Wat voorbeelden hoe deze gegevens te verkrijgen:
  • Wolter Kroes [dat zijn veel Hyves-vrienden!] liet foto’s maken van zijn bezoekers tijdens zijn HMH-show. Fans konden, na het achterlaten van hun NAW-gegevens, deze foto’s bekijken op Wolters website.
  • Krezip geeft in juni twee afscheidsshows in de HMH. Hun huidige clubtour en de eerste HMH-show is al na een week uitverkocht. Dit is mede te danken aan een strategische e-marketing campagne die al een jaar geleden is gestart bij de allereerste HMH-show van Krezip. Daar deelden we dropcards uit waarbij bezoekers nog dezelfde avond (uiteraard na registratie) een exclusieve live-track van dezelfde show konden downloaden. Hoe exclusiever de content, hoe meer je geneigd bent om je e-mailadres te geven. De dropcards waren op de avond zelf al collectors items en onderdeel van driftige ruilhandel!
  • The Fratellis geven je toegang tot premium content wanneer je je op hun website registreert. Zo kun je exclusieve video’s en live-tracks downloaden en kunnen members als eerste concertkaarten in de voorverkoop aanschaffen.
  • En niet alleen popmuzikanten zetten nieuwe media slim in en onderkennen het belang van data: het Koninklijk Concertgebouw Orkest bestaat 120 jaar en biedt in samenwerking met Radio 4 hun uitvoering van 10 grote klassieke stukken als gratis download aan. Uiteraard in ruil voor gegevens van luisteraars. De actie is een groot succes: in 1 maand 411.000 downloads door 129.000 bezoekers van de site (persbericht, downloads). 
En dan sluiten we deze serie af zoals we begonnen zijn: met Barack Obama. Hij verstuurde het inmiddels beroemde SMS-je waarin hij de keuze voor zijn vice-president bekend maakte. Om dit exclusieve nieuws als eerste te krijgen lieten 2,9 miljoen (!) Amerikaanse kiezers hun mobiele nummer achter op zijn site. Hier een voorbeeld van de publiciteit die deze actie genereerde. Het onderstreept opnieuw dat fans en supporters bereid zijn belangrijke gegevens af te staan mits de 'beloning' voldoende groot is."

Dank voor je lange en zinvolle bijdrage, Fulco. Boeiend aan je laatste voorbeeld vind ik vooral de win-win situatie: Obama verkreeg belangrijke data (die hij verderop in zijn campagne goed kon gebruiken), maar gaf er ook heel exclusief nieuws voor terug. Eerder dan via traditionele media. De actie leverde hem veel extra publiciteit op, maar de band met zijn kiezers (en waarschijnlijk ook met twijfelaars en zelfs een aantal nieuwsgierige Republikeinse kiezers!) haalde hij op een heel persoonlijke manier aan. Inspirerend.

Wie Fulco wil inhuren kan mailen (al is hij niet goedkoop ;-)

Geen opmerkingen: