Dinand doet er een schepje bovenop door het bezoekersaantal van het opgenomen Kuip-concert met een mannetje of 5.000 te overdrijven (klik op 'News' rechtsboven). En dan te bedenken dat een deel van die bezoekers voor de helft van de prijs naar binnen kwam via een redden-wat-er-te-redden-valt-aanbieding in de Dinand Duck:
Het bewegende beeld op Kane's site ter promotie van de live-DVD en -CD ziet er overigens schitterend uit. Helaas kan dit niet verhullen dat voorheen 's lands grootste rockband een zeer matig jaar achter de rug heeft, getuige de verkoopcijfers van het laatste studio-album Everythingyouwant (totale verkopen op 27 november jl., via GfK/Dutch Charts):
Uiteraard heeft dat vooral te maken met de nog immer dalende verkoop van CD's en andere geluidsdragers. Waarom Universal Music en andere muziekmaatschappijen desondanks slechte toneelstukjes blijven opvoeren om de schijn op te houden is mij volstrekt onduidelijk. Een gouden album staat volgens de NVPI gelijk aan 30.000 verkochte albums, exclusief retouren. Als de teller 7 maanden na release op amper 15.000 verkochte stuks staat, heeft de magazijnbeheerder van Universal nog een drukke Kerst voor de boeg...
Dinands claims, de persberichten en uitreikingen van Universal zijn Marijke Helwegen-PR: een gerimpeld lijf, voor de buitenwereld strakgetrokken, de groeven en putten gevoegd met messing. Lijkt goud, is koper met zink (je weet wel, waar je dakgoot ook van gemaakt is). Jammer dat het bibberende kinnetje en de versleten heup de boel verraden.
En waarom? Iedere seconde die dit soort misleidende promotie kost, kan beter besteed worden aan gedurfde, constructieve initiatieven om het tij te keren. Focus niet op track-by-track verkoop tegen te hoge prijzen (check wat Bob daarover zegt), maar bied fans en consumenten alle keuze hoe, waar, wanneer en tegen welke prijs ze muziek aanschaffen. En dat betekent soms ook (bijna) gratis. Bied toegevoegde waarde en creëer zo de mogelijkheid om extra omzet te halen door bijzondere formaten, zinvolle extra's of door fans in een vroeg stadium te betrekken bij het creatieve proces. Geef ze de mogelijkheid je muziek te remixen, met anderen te delen en zo je fanschare uit te breiden. Leg fans geen strobreed in de weg (laat staan dat je ze een proces aandoet!), maar voorzie ze van alle tools en mogelijkheden om je muziek te delen. Focus niet op het verdelen van de huidige taart (die is over datum!), maar concentreer je volledig op het bakken van een nieuwe, veel grotere taart. Misschien betaalt niet iedereen voor alle happen die ze nemen, maar het stuk waar ze wél voor betalen is zonder twijfel meer dan de kruimels die nu over blijven.
En Kane? Zij missen de boot. Want naast een open houding met betrekking tot de mogelijkheden op internet en daarbuiten is in de veranderde muziekindustrie authenticiteit een absolute voorwaarde (zie hier en hier). Met bandleden die komen en gaan, een grote mond, torenhoge ambities en matige songs die dat niet waarmaken is Dinand die geloofwaardigheid lang geleden kwijt geraakt. Getuige de lege stoeltjes in de Kuip en volle schappen bij Free Record Shop is de rest van Nederland daar inmiddels ook achter.
======== Update, 12 december 2008 ========
Ik ben nog even GfK ingedoken om serieus te bekijken in hoeverre Universal de boel flest. Dat blijkt een tikje genuanceerder te liggen. Voor zover ik kan nagaan heeft Kane 'Everythingyouwant' in 2 formaten uitgebracht: een standaard CD en een iets duurdere versie (vermoedelijk een beperkte oplage met extra's en/of een luxere verpakking). Kane-kopers kunnen in de reacties laten weten wat het verschil tussen de 2 formaten is.
Zie hier de verkoophistorie van versie 1:
Totaal verkocht tot op heden: 14.039 stuks. En hier de verkoophistorie van versie 2:
Totaal verkocht tot op heden: 14.200 stuks precies. Dat maakt samen 28.239 verkochte exemplaren.
Wetende dat GfK niet de complete markt scant (ze zeggen zelf zo'n 10% te missen, waaronder verkopen via Blokker en Kruidvat) en betaalde downloads niet in deze cijfers zijn verwerkt (ik schat dat iTunes 7 à 10% van de totale Kane-verkopen heeft gedaan), mag je aannemen dat Kane terecht die gouden plaat in ontvangst heeft genomen. Gefeliciteerd!
Punt blijft dat Universal deze award uitreikte rond 5 juni (kijk maar), oftewel week 23 van 2008. 'Everythingyouwant' kwam uit op 9 mei (= week 19). En het handige is nu dat je bij GfK ook die eerste verkoopperiode van 4 weken kunt uitdraaien. De stand na week 19 t/m 23:
Conclusie: in week 23 waren iets meer dan 16.000 Kane-albums over de toonbank gegaan. Misschien stonden er 30.000 in de winkels (het criterium van de NVPI voor een gouden plaat-uitreiking), maar met nog 14.000 albums in de schappen is zo'n uitreiking wat mij betreft een tikje voorbarig. Ik blijf erbij dat in het huidige klimaat én voor de toekomst de muziekindustrie gebaat is bij een extreem reële voorstelling van zaken, niet bij voortijdige zelf-felicitaties.
7 opmerkingen:
Ehmm.. goede liedjes schrijven helpt ook..
lol, dat is helemaal waar. van gebakken lucht is nog nooit een fatsoenlijk brood gebakken!
Hé jongens & meisjes, als je dit soort weinig inhoudelijke reacties plaatst, doe dat dan onder je eigen naam. Prima om kritiek te hebben op anderen, mag best subjectief en ongefundeerd (doe ik ook soms), maar niet anoniem. Het is hier niet GeenStijl (al wil ik die bezoekersaantallen best hebben).
"Kane-kopers kunnen in de reacties laten weten wat het verschil tussen de 2 formaten is."
Haha ik denk dat die Kane-kopers deze blog niet bij hun favorieten hebben staan... :)
hi niels, waar kan je die info vinden bij dutchcharts dan? ik heb me geregistreed maar ik zie t niet... grtz jeroen
Bij Dutch Charts vind je de 'normale' Top 100 album- en singlelijsten die ook gepubliceerd worden. De specifieke grafieken en gegevens uit deze post krijg je alleen als je een GfK-abonnement hebt. Prijzig grapje, maar wel verhelderend.
bedankt! ga ik checken... grtz j
Een reactie posten