31 januari 2009

Bill Gates: "We need our own music app, guys!" (1)

"Will this do, Mr. Gates?"



Sting: "Thanks for helping me write my first hit single, Bill!"



James Hetfield: "Bill, you're my hero!"

30 januari 2009

John Martyn †



Niet zijn mooiste (dat vind ik het nummer dat hij voor zijn vriend Nick Drake schreef), maar op beeld herinner ik me liever de jonge bard met krullen en niet die ouwe, kale, dikke man.

Bandcamp - nu nóg beter!

Vaste lezers van dit blog weten dat ik groot fan ben van Bandcamp: onbeperkt je muziek in alle gangbare formaten on-line aanbieden, promoten, marketen en verkopen. En het ziet er ook nog retestrak uit! Alles is gratis, behalve als je via Bandcamp tracks of je album verkoopt: dan rekenen ze ± 15% commissie. Dat noem ik een koopje en in deze serie leg ik uit waarom (onderaan beginnen met lezen). Marcel wees me op een enigszins vergelijkbaar Zweeds initiatief, maar dat kon mij niet overtuigen. Doe mij maar Bandcamp!

En weet je wat? Bandcamp blijft zichzelf verbeteren en vernieuwen:
Zo snel en klantgericht heb ik de meeste platenmaatschappijen niet horen denken de afgelopen jaren.

Op de hoogte blijven van wat die gasten bij Bandcamp ontwikkelen? Volg ze via hun blog of Twitter.

29 januari 2009

Daniel Alexander doet het zo

Bloggen is een leuke maar eenzame hobby. Je tikt een lekker eindje voor je uit, maar de respons is uiteindelijk beperkt, zelfs als je er expliciet om vraagt. Ja, dit mag jij je ook aantrekken! Is het verlegenheid? Blijven sommige lezers liever anoniem? Of schrikt de hoeveelheid tips op dit blog af? Zien lezers door de bomen het bos niet meer? Geen idee. Des te leuker als iemand vertelt dat-ie echt iets aan bepaalde tips en trucs heeft gehad. Vooral wanneer hij, heel praktisch, 1 tip uitprobeert en een mailtje stuurt over de concrete resultaten. Dat deed Daniel Alexander:

"Sinds ik mijn liefde voor muziek vorig jaar opnieuw ontdekte, ben ik op zoek gegaan naar manieren om mijn muziek onder de aandacht te brengen. Al snel jouw blog gevonden (Godzijdank!) en gebruik gemaakt van de tips. MySpace was redelijk snel gebouwd, waarna ik gericht heb gezocht naar gelijkgestemden met dezelfde muzikale smaak en zo een aantal Friends verzamelde. Helaas communiceert MySpace vrij lastig [herkenbaar!], maar evengoed een must-have wat mij betreft. Via dit blog gewezen op Last.fm en daar in september 2008 een account aangemaakt. Bio geschreven, muziek en foto’s geüpload en afgewacht...

Overbodig te zeggen dat er weinig gebeurde. Begin deze maand toch maar je tips over Last.fm nog eens goed doorgelezen en ook je aanwijzingen over de hokjespolitiek [onderaan beginnen met lezen]. Ik koos voor Wet Wet Wet, Jason Mraz, George Michael, Seal en Simply Red. Verder hing ik een aantal tags aan mijn account die op dat moment in me opkwamen: Ballad, Love Song, Chillout en Easy Listening, voor het geval luisteraars in een bepaalde stemming zijn en overeenkomstige muziek zoeken.

Ze kennen People Change natuurlijk nog niet dus dat leek me de beste manier om mensen met dit nummer kennis te laten maken".
Tip voor je, Daniel: upload complete versies van je songs bij Last.fm. Hoeft niet per se als download, mag ook streaming, maar zo zorg je dat de hele track en niet slechts 30 irritante seconden voorbij komt in Last.fm-players met dezelfde tags en vergelijkbare artiesten. "Verder heb ik Cover, Coversong en Europe als tags aan mijn akoestische versie van 'The Final Countdown' gehangen. Pop, Rock en RnB toegevoegd om het genre aan te geven en Singer-Songwriter omdat ik dat nu eenmaal ben. Resultaat: weinig respons op Last.fm, op YouTube doet-ie het beter."

Daarna vergat Daniel om regelmatig op Last.fm te kijken. Tot vandaag: "Tot mijn grote verbazing 93 listeners en 192 plays. Fantastisch! Het is ontzettend leuk om een van je listeners aan te klikken en jezelf terug te zien tussen allerlei grote namen:

Dat zou dan ook iets moeten zeggen of je eigen idee over je 'hokje' klopt. Ik was verrast: naast mijn zelfbedachte hokje blijkt dat mijn luisteraars artiesten als Coldplay, Sting, Phil Collins, John Mayer en Gavin DeGraw bovenaan hun lijstje hebben staan. Misschien liggen er kansen bij die doelgroep? In ieder geval proberen de boel vast te houden natuurlijk. Ik denk een kleine shout aan mijn listeners om ze te bedanken voor het luisteren. Verder de tags wellicht uitbreiden. Ik heb een nieuw nummer gemaakt en daar horen toch weer wat andere tags bij. In beweging blijven, met hulp van EHPO."


Dank voor je complimenten en het delen van je ervaringen met Last.fm, Daniel. Ik denk dat je Last.fm-account, tags en muzikale referenties iets scherper zouden kunnen. Heb je bijvoorbeeld wel 'ns stil gestaan bij het feit dat er tig schrijfwijzes zijn voor RnB, R&B, R'n'B en Arrenbie? De ene muziekliefhebber vindt jou nu wel op Last.fm, de ander niet... Ook zie ik geen bio of meer informatie over jezelf op je account. Kwestie van eenvoudig copy-pasten van MySpace. Ik denk ook dat je een beetje moet oppassen met het shouten naar je listeners: wees relevant en voorkom intimiderende Hyves- en MySpace-toestanden ('Je hebt een Krabbel!', 'THANKS FOR THE ADD!!!'). Bedenk wat je zélf als muziekliefhebber op prijs stelt: muzikale kadootjes, gratis downloads van nieuwe tracks of desnoods streams, maar zeker geen pesterige fragmenten van 30 seconden.

Meer info over en songs van Daniel Alexander vind je bij Reverb Nation. Ik kende het nog niet. Boeiend? En inderdaad, dat is een expliciete vraag om reacties!

28 januari 2009

Giel legt het even uit aan Matthijs



En zo ziet die toren er van dichtbij uit. Op elkaar:

Of naast elkaar:

Makers: Hotel. Maar er is gelukkig ook een versie die wél in je CD-kast past. Minstens zo fraai.

27 januari 2009

Perfect Onder Invloed

Onder Invloed is een bijzonder prettig uit de hand gelopen project van muziekjournalist Matthijs van der Ven. Hij vraagt muzikanten om bands of zangers te coveren die veel invloed hebben gehad op hun muziek, spel en ideeën. De muzikanten kiezen de locatie, Matthijs filmt. Wij mogen meekijken, -luisteren en -genieten. Een grote eer dat hij een Perfect wilde maken van zijn mooiste sessies uit 2008! HIERRR voor Mac, HIERRR voor PC. Even verderop de tracklisting + een feestje. Dit zegt Matthijs er zelf over:

"Maandagavond, 00:26 uur. In de trein terug naar Utrecht vanuit Amsterdam, na een avond lang filmen, muziek luisteren en lachen met Otto Wichers, oftewel Lucky Fonz III. Het is vijftien uur geleden dat ik van huis ging naar mijn werk, om vervolgens meteen door naar de hoofdstad te reizen voor de sessie met Otto. Over een uur ben ik thuis. Weer 7 uur later gaat de wekker (dEUS – What We Talk About) om weer te werken.

Eigenlijk ben ik een idioot. Het avondeten was een broodje op het station en een blikje cola. Vrije tijd heb ik niet; na een dag lang naar de laptop staren, heb ik weer een avond door een klein schermpje op twee videocamera’s beleefd. Maar wat is het elke keer weer leuk, goede muzikanten hun favoriete liedjes horen spelen. Soms verlegen, soms bang het te verkloten, maar altijd met de bedoeling het zo mooi mogelijk te doen.

Het begon zo simpel; 1 camera, 1 jongen met een akoestische gitaar in een woonkamer langs het spoor in Utrecht. Lukas Batteau speelde U2’s Love Is Blindness zo mooi, dat het ongeloofwaardig was dat hij het liedje slechts een dag eerder voor het eerst oefende. Sindsdien ‘ben ik overal geweest en heb ik alles wel gezien’. Dat leest negatiever en arroganter dan het bedoeld is. Wat ik bedoel, is dat in 2008 hele verschillende sessies voorbij zijn gekomen, met diverse muzikanten en op bijzondere locaties.

Closer To Curtis speelde Joy Division in de studio van Maarten Besseling, perfect opgenomen, en nog gemixed en gemasterd ook. Davie Lawson deed het in de open lucht, een achtertuin vol grassprieten die getuigden van maandenlang achterstallig onderhoud, Bijlmerse buren die vanaf balkonnetjes meegenoten en nog dezelfde dag filmde ik This Leo Sunrise, die het ‘gewoon’ in de woonkamer deden, onder de voelbare dreiging van een overenthousiaste kat. Of Tim Knol, aan de Oudegracht, juist op de dag dat alle kersverse eerstejaars studentes hun introductieweek luister bijzetten door middel van een grachtentochtje. Hij versierde ze stuk voor stuk, die Tim. Zonder het te willen of weten.

De Perfect OnderInvloed.com. Het zijn 21 liedjes, van 21 sessies, met 21 unieke verhalen en herinneringen. Of het nu Nobody Beats The Drum in Amsterdam, Charlie Dée of Alamo Race Track op de Parade, The Redwalls in de bovenzaal van de Paradiso, Bettie Serveert in EKKO, of Maurits Westerik in de prachtige, grootse St. Willibrordkerk in Utrecht was. Ze deden allemaal hun best en deden hun helden meer dan eer aan.

Het doel van Onder Invloed is het ontdekken van ‘nieuwe oude muziek’. Merken wie de muzikanten van nu hebben beïnvloed. Van Dylan en Young via The Beatles en Leonard Cohen naar Velvet Underground, Joni Mitchell, The Clash en diezelfde Lucky Fonz III.

Een klein ideetje dat begon tijdens een dronken nacht in Budapest, tijdens Sziget 2007, begint heel langzaam uit te groeien naar iets moois. Iets moois, dat hopelijk ook een klein beetje leerzaam blijkt. En steeds meer uit de hand loopt. Namen die ik tot voor kort slechts in iTunes voorbij zag komen, staan opeens voor mijn nietige cameralens. Ook in 2009. Dat is prachtig, maar wat ook best mooi is, is deze Perfect OnderInvloed.com, een overzicht van de sessies uit 2008."


Schrijven kan-ie ook, die Matthijs. De tracklisting:

En een tof feestje! Morgen de eerste:

26 januari 2009

Silence Is Sexy doet het zo (5)

Pim vertelde hier en hier hoe Silence Is Sexy hun tweede album 'This Ain't Hollywood' online heeft uitgebracht en gepromoot. Veel aandacht, veel downloads, uiterst boeiend commentaar in de reacties op Pims stuk, maar wat levert het op? "In 4 maanden tijd hebben 25.000 mensen onze plaat binnen gehaald (Mininova + eigen site + Jamendo + Bandcamp). In onze Last.fm stats ziet dat er zo uit:

En dan sta je dus op nummer 12 in de Last.fm Hype charts. Om een indruk te geven: de enige andere Nederlandse acts die ik in de Top 20 kon vinden in 2008 waren De Jeugd Van Tegenwoordig, Kraak & Smaak en Armin van Buuren. Ook erg leuk: vergelijk onze wekelijkse plays onder 21 miljoen Last.fm-gebruikers met die van (een volstrekt willekeurig voorbeeld uiteraard) Kane:

Meer leuke dingen: men wil onze muziek gebruiken voor een BMX-DVD. En voor een web-based tiener-horror serie. Een Tsjechische gast van 14 knutselt een clipje in elkaar bij onze muziek. Iemand anders een mash-up. En deze feedback op Last.fm plaatst dingen opeens in een ander perspectief: эта музыка меня от депрессии спасла. Check Google Translate wat het betekent. Of een gekke Amerikaan die een flink epistel schrijft over je plaat. En zo kunnen we nog even doorgaan...

Tot slot de Interactive Award
. Daarmee winnen we ineens meer geld dan wat we ooit zouden verdienen aan de verkoop van ons album. Hierdoor kunnen we zonder financiële zorgen aan onze volgende plaat gaan werken."

Da's Pim daar, met dat lelijke ding in z'n handen. Bassist Barry is van het geld. Dank voor jullie boeiende verhaal!

Het winnen van die Interactive Award doe je af in slechts 3 zinnen. Wat mij betreft doe je de essentie van je verhaal en het belang ervan voor lezers van dit blog daarmee tekort. Wat ik zo ontzettend boeiend vind, en wat ook mijn eigen ervaringen zijn met dit blog, is dat de uitkomsten van jezelf actief op internet begeven onvoorspelbaar maar eigenlijk altijd positief zijn. Je start, zonder vooraf te weten wat er concreet uitkomt. Maar in het geval van SIS kun je stellen dat jullie die €5.000 nooit gekregen hadden als je er niet aan begonnen was en jezelf actief, onvoorwaardelijk, zonder verwachtingen maar vooral zonder oogkleppen op internet had begeven! Dat betekent niet dat iedere muzikant met een flitsende site, z'n Face op dat Book, een werkend MySpace- of Last.fm-account een paar duizend Euro krijgt. Maar 1 ding is zeker: met stil zitten en alleen kijken naar wat er online gebeurt schiet je geen donder op! Wacht niet tot Universal, PIAS, 3FM, 3VOOR12, De Volkskrant of Matthijs van Nieuwkerk langskomt, maar start dichtbij, neem actief deel, creëer je eigen kansen en bouw deze uit. Da's de gedachte achter dit blog en dat wordt onderstreept door Pims verhaal.

25 januari 2009

4 akkoorden, 36 hits


(bron, via)

24 januari 2009

LPG doet het zo (4) - blind!



Wat een ongelofelijk cool en strak uitgevoerd idee. Die jongens van LPG kun je wel om een creatieve boodschap sturen! Filmpje via.

23 januari 2009

Silence Is Sexy doet het zo (4)

Gitarist Pim van Silence Is Sexy vervolgt zijn verhaal van gisteren: "Aangezien de kans om je muziek op de radio gedraaid te krijgen niet zo groot is, hebben we een nummer van onze plaat geplugd in de Indie/Rock Playlist November. Dit is een maandelijkse torrent met 6 uur nieuwe muziek. Enkele tienduizenden mensen downloaden deze lijst steevast om nieuwe muziek te ontdekken. Eén berichtje via Last.fm en 1 CD opsturen naar Amerika waren voldoende om dit te regelen. Voicst en GEM stonden eerder ook in die playlist."

Hebben jullie dat ook zelf geregeld, Tjeerd en Maurits? Droevig: de samensteller van deze succesvolle en invloedrijke playlist gaat de bak in voor het delen van zijn liefde voor muziek, zonder er zelf een cent aan te verdienen...

Pim vervolgt: "Vervolgens hebben we via Last.fm alle mensen die we betrapten op het beluisteren van het nummer uit de playlist een persoonlijk berichtje gestuurd met de uitnodiging om de hele plaat te downloaden. Dat werd erg gewaardeerd en op de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt niet als spam ervaren.

Omdat ze gehoord hadden van onze Mininova-actie werden we benaderd door
Jamendo. Dit is een website waarop bands albums delen onder Creative Commons-licenties. De site is in Nederland nog erg onbekend, maar heeft een kleine half miljoen gebruikers die op deze site actief muziek ontdekken en aan elkaar tippen. Wij zitten in Buma's CC-pilot, dus zonder veel verwachtingen een account aangemaakt. De Fransen van Jamendo waren erg enthousiast over onze muziek en hebben ons flink gepromoot op de site. Met als resultaat: meer plays in 4 maanden tijd dan we in 4 jaar op MySpace hebben en een dikke 4.000 extra downloads van onze plaat!"

Mooie verhalen, veel aandacht gekregen, maar nog geen cent verdiend. Na het weekend, in de laatste aflevering van deze korte serie, tovert Pim wat interessante statistieken tevoorschijn en laat hij zien dat aandacht uiteindelijk ook tot inkomsten leidt. Tot dan!

22 januari 2009

Voor het eerst op deze site?

Dan is DIT een mooi startpunt.

Silence Is Sexy doet het zo (3)

Afgelopen weekend won Silence Is Sexy de Interactive Award 2009 en daarmee €5.000. Op dit blog heeft gitarist Pim van de Werken al eerder een kijkje in de keuken van SIS's online activiteiten gegeven (namelijk hier). Hoog tijd om hem te vragen naar de resultaten en ervaringen van hun acties rond 'This Ain't Hollywood'. Onder het lezen van Pims verhaal kun je het album beluisteren via Bandcamp:



"Toen we hieraan begonnen hadden we geen idee wat het op zou gaan leveren. We wisten wel ongeveer wat er gebeurt als je [na het winnen van De Grote Prijs] je debuutalbum op een klein indie-label uitbrengt: je verkoopt zo'n 1.000 plaatjes, doet her en der wat optredens en aan het eind van de rit heb je een leuk startbedrag voor het opnemen van je volgende plaat. Kortom, weinig reden om het niet eens helemaal anders te proberen! En daarbij geldt: niemand gaat je helpen.

Het is natuurlijk vrij absurd dat je €8.000 in een plaat stopt die vervolgens door 1.000 mensen gehoord wordt. Daarom stelden we ons bij dit album als doel dat zoveel mogelijk mensen ons moesten horen. Dat betekent dus ook dat iedereen je plaat kan downloaden als men dat wil. Het probleem hierbij was altijd dat
BitTorrent-technologie in de praktijk alleen maar goed werkt bij relatief populaire releases. Ik zou niet graag alle muzikanten de kost geven die hun computer dag en nacht aan laten staan om hun eigen muziek te seeden...

Er is goed nieuws voor deze muzikanten en hun energie-rekening:
Mininova heeft sinds afgelopen jaar de Content Distribution-service waarbij ze zorgen dat je muziek altijd snel te downloaden is via BitTorrent. Toen ik daarmee bezig was, bleek dat Mininova evenals Silence Is Sexy in het pittoreske Utrecht huist ['t is maar wat je 'pittoresk' noemt. Check dat kantoor op de contactpagina]. Een afspraak was snel gemaakt en deze sympathieke gasten vonden het een goed idee om de release van ons album aan te grijpen om hun Content Distribution service onder de aandacht te brengen. Mininova gooide er een blogpost tegenaan die een maand lang prominent als link op hun frontpage bleef staan. Zo hebben 45 miljoen bezoekers (regelmatig) de regel 'Silence is Sexy joins Mininova, distributing their new album for free' op hun scherm gehad. Daarnaast ging er een gezamelijk persbericht de deur uit. Mininova stuurde deze naar de algemene pers en zelf benaderden we de muziekpers. Enkele resultaten daarvan zie je hier, hier en hier."

Tot zover de opzet van SIS's samenwerking met Mininova en de eerste resultaten. Pim vertelt morgen verder. Kijk ondertussen hier hoe Groove Armada de mogelijkheden van internet, vriendengroepen, file sharing, social communities en gratis rum benut. Inspirerend!

21 januari 2009

The Long Tail: gelul? (slot?)

Onderzoeker Willem-Jan Prenger filosofeert vrijblijvend verder over The Long Tail: "Afgezien van de oplaaiende controverse of deze wel of niet bestaat, is duidelijk dat het verwerven van muziek, producten en productinformatie over verschillende - slecht waar te nemen - kanalen verloopt. De aankoopstatistieken van iTunes of Bol.com zijn maar een deel van de consumptie en uitwisseling van muziek. Het topje van de ijsberg mijns inziens. Ik zou de volgende stelling willen poneren: door deze multi-channel mogelijkheden om muziek te vinden en verkrijgen (en dat betekent niet altijd kopen...) neemt de smaakhorizon van veel mensen toe. Stel nu dat iemand houdt van artiest X, 5% van X koopt en de rest van zijn muziek krijgt of downloadt. En stel nu dat iemand door deze horizonverbreding, door social networks, maar ook Last.fm en andere tagging-achtige communities, naast X ook Y en Z leuk gaat vinden. En ook daar 5% van koopt. Dan heeft hij per saldo meer uitgegeven aan muziek!"

Dat zou machtig mooi zijn, Willem-Jan! Sander Limonard is onderzoeker bij TNO en één van de auteurs van het onderzoeksrapport over de economische en culturele gevolgen van file sharing voor muziek, film en games. Dit rapport werd afgelopen weekend op Noorderslag aan OCW-minister Plasterk gepresenteerd. Erwin haalt een paar interessante citaten uit dat rapport en weblogger Marie-José Klaver van NRC schrijft er ook over (Wouter Rutten van de NVPI wist niet hoe snel hij moest reageren!). Sander zegt over The Long Tail en de horizonverbreding die Willem-Jan suggereert: "HET artikel op dit gebied is wat mij betreft dat van Anita Elberse, die ook in discussie gaat met Chris Anderson [= de auteur en 'uitvinder' van The Long Tail. Het artikel waar Sander naar verwijst is van Harvard Business Review en helaas niet vrij toegankelijk]. Eén van de conclusies: sociale aanbevelingen zijn niet de drijvende kracht achter marketing van niches. Het zijn vooral de partijen die het grote publiek bedienen, die mensen vanuit de 'head' de 'tail' insturen: eerst de video op MTV ontdekken, daarna op YouTube zelf on-demand bekijken." Norbert heeft dus toch gelijk?

Willem-Jan signaleert in zijn ogen iets belangrijkers: "De ethiek onder jongeren als het gaat om het betalen voor content en hoe dat zich ontwikkelt. Opvallend is dat zowel iTunes als de App-store voor de iPhone [zie deze serie] laten zien dat er behoorlijke omzetten gegenereerd kunnen worden. Wat ze gemeen hebben is het relatief lage prijspeil per eenheid. Er wordt gediscussieerd of €0,99 per track teveel of te weinig is [vanavond kun je zien wat ik daar van vind], maar in vergelijking met een CD van €20 is het een laagdrempeliger medium. Gevoegd bij de laagdrempelige omgeving waarin je het enorme aanbod kunt aanboren lijkt het een businessmodel dat goed werkt. Apple heeft hetzelfde model losgelaten op software verkoop voor hun iPhone en ook in dat systeem, waar het prijspeil van kleine applicaties ligt tussen €0,79 en ± €7,99 en veel ook gratis zijn, wordt enorm veel gedownload. Hoewel het 'kleine' applicaties betreft, is het een heel ander prijspeil dan de gemiddelde shareware ($15 - $50).

Consumenten en zeker jongeren raken gewend aan de toegankelijkheid van een heel breed assortiment en lijken bij micro unit prices bereid tot betalen, al is het een klein percentage van hun totale collectie. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als door piraterij een voor hen merkbaar negatief effect op het aanbod ontstaat. Binnen een heel andere context ken ik een niche markt van games die bij software-ontwikkelaars uit de gratie was geraakt (hoge kosten, kleine markt). Nieuwe producten die nu ontwikkeld worden voor die niche worden gretig gekocht door die community, vooral uit 'sponsor-overwegingen'. Sommigen kopen het product zelfs meer dan eens; zij voelen de verantwoordelijkheid om als koper bij te dragen aan de continuïteit van dat kwetsbare marktsegment! Op fora wordt dit expliciet geventileerd en tot groepsnorm verheven."
Herkenbaar, op eerdergenoemde iDisk die ik deel met zo'n 70 mensen is dat ook de norm. Vraag is even hoeveel bezoekers zich daar aan houden... Willem -Jan vervolgt: "Nogmaals, ik weet te weinig van de muziekindustrie om een parallel te kunnen trekken, maar kan me voorstellen dat een dergelijke ethiek zich onder muziekliefhebbers kan ontwikkelen als hun favoriete genre, ster of stijl dreigt te verdwijnen als gevolg van piraterij en dalende inkomsten."

Tot zover "een uit de losse pols geschoten antwoord", aldus Willem-Jan. "Weinig wetenschappelijk wellicht, maar ik vind het onderwerp te intrigerend om er niet op de reageren. Daarbij zag ik dat je in Koos Zwaan een wetenschapper hebt gevonden die wel in de materie zit, dus is de druk van de ketel!" Dank voor je persoonlijke maar niet minder interessante bijdrage, Willem-Jan. Wie nog verder wil lezen verwijs ik graag naar het artikel van Sander Limonard op Frankwatching, waarin hij ingaat op voorwaarden voor een haalbaar Long Tail businessmodel, en
Het einde van de Long Tail. Ook jij bedankt voor je bijdrage, Sander!

Perfect Floorfillers, Part One

De dag na Obamarama 100% democratisch samengesteld door bezoekers van de iDisko. Vult dansvloeren door het hele land, ook op die lastige plekjes! HIER voor Mac, HIER voor PC en, aanrader, HIER als éénlangeaanelkaargemixtedansmaar-track.

Dat wíl je!

The Long Tail: gelul? (6)

Druk, zo'n weekendje Eurosonic/Noorderslag, maar buiten Nederland trekken ze zich daar niks van aan. Daar wordt druk gespeculeerd, getwijfeld en gebekvecht over het bestaan van The Long Tail. Daarom kom ik vandaag terug op de serie posts van de afgelopen weken. Voorlopig voor het laatst, want het wordt hoog tijd dat dit blog weer gevuld wordt met concrete tips in plaats van abstract gelul over (niet-bestaande?) Lange Staarten of ongebreidelde promotie van een trompettist uit Utrecht. Daarom zal gitarist Pim van de Werken vanaf morgen uit de doeken doen wat zijn band Silence Is Sexy heeft overgehouden aan hun alliantie met Mininova en de ongewone strategie waarmee ze hun tweede album This Ain't Hollywood aan de man brengen. Een serie vol tips, links, interessante statistieken en opmerkelijke resultaten voor ambitieuze muzikanten. Je weet wel, de eigenlijke reden waarom je dit blog leest!

Maar eerst die vermaledijde Long Tail nog een keer. Directe aanleiding voor Deel 6 in deze serie is het nieuws op Wired dat The Long Tail tóch lijkt te bestaan. Tenminste, dat zegt Madeleine Milne van eMusic, een in onafhankelijke en DRM-vrije muziek gespecialiseerde site. Met meer dan 5 miljoen tracks in haar winkel lijkt Madeleine recht van spreken te hebben en haar uitspraken staan volstrekt haaks op het eerdergenoemde onderzoek: ze beweert dat 75% van haar catalogus minimaal 1 keer over de digitale toonbank ging en zegt dat dat vooral komt doordat eMusic geen standaard Top 40-materiaal verkoopt, de bezoeker informeert met zinnig redactioneel commentaar en gebruik maakt van verregaande Web 2.0-technieken. "eMusic is the long tail", aldus Madeleine.

Boeiend! Onderzoeker Willem-Jan Prenger weet naar eigen zeggen niet veel van de muziekindustrie en de (online) verkoop van muziek, maar vindt de discussie over The Long Tail uiterst boeiend. Hij reduceert het belang van zijn bijdrage direct: "Ik ben gespecialiseerd in de relatie tussen jongeren, mediagebruik en de impact die dat heeft op hun leergedrag. Dat raakt aan overig gedrag, maar zaken als muziekconsumptie en bestedingspatronen zijn niet de kern van wat ik zoek en vind bij mijn onderzoek. Ik waag me dan ook niet in de Long-Taildiscussie over businessmodellen in de muziekindustrie en veranderende distributiemodellen. Als ik me in de stijd meng, zit dat meer op theorette- dan op theorie-niveau :-)."

Theorette is prima wat mij betreft, Willem-Jan! Hij vertelt vanmiddag dan ook verder.

20 januari 2009

Kyteman gratis!

Kyteman's 'She Blew Like Trumpets' = Single van de Week bij iTunes. Haal 'em dus voor nop! Check onder het luisteren Sanders verhaal op State.

EHPO op TV

VPRO's Goudzoekers legt uit hoe economische principes ons leven beïnvloeden. Morgen behandelt dit TV-programma de ontwikkelingen in de muziekindustrie. Hamvraag: hoe schadelijk is dat downloaden nu écht voor de muziekindustrie? Ik doe ook m'n zegje, hier een voorproefje:

video
Deze aflevering van Goudzoekers wordt uitgezonden op woensdag 21 januari om 19.25u op Nederland 2 (morgenavond dus) en herhaald op dinsdag 27 januari om 9.55u, ook op Nederland 2. Uitzending Gemist! Of lees je in. Mocht de uitzending tot vragen of discussies leiden dan praten we na afloop verder op de site van Goudzoekers. Of hier.

19 januari 2009

Kyteman's Hiphop Orkest, Noorderslag 2009

Wát waren ze on-ge-lo-fe-lijk goed (foto van Atze):

Vonden ook 3VOOR 12 (in Hilversum én Utrecht) en vooral het publiek. Die daarna bij Nu.nl en in de iTunes Store klikten:

OOR herkent die publieksreactie, maar kraakt een klein kritisch nootje. Gijsbert van de Volkskrant noemt Kyteman's Hiphop Orkest op zijn weblog de sensatie van het festival en in de papieren versie van zijn krant een ook naar internationale maatstaven ongekend spannende en opzwepende show. Revu zag dat het goed was, Nu.nl dat de zaal te klein was, Parool kreeg kippenvel, Trouw voorziet een doorbraak en volgens NRC ging Kyteman er met de hoofdprijs vandoor.

Morgen een heus muzikaal Kyteman-kadootje op dit blog, op 20 februari a.s. de rest:

18 januari 2009

EHPO vertrekt naar de Noorderzon (slot)

Als je dit leest, heb ik een kater. Dit heb ik gisterenavond hopelijk wel gezien:


Wedden dat 2562 het credo huldigt waar Bob over schrijft? "Steve Jobs has always striven for excellence. He doesn’t believe in market research, he believes in his gut. He delivers what people SHOULD have, not what they think they want. Like the Beatles with "Sgt. Pepper", he’s reached down deep inside and delivered the theoretically incomprehensible, like the iPhone. Furthermore, it worked!" Bob zit er bovenop.

Helaas, allemaal gemist, zie hierboven waarom.

17 januari 2009

EHPO vertrekt naar de Noorderzon (2)

Dit ga ik vanavond zeker zien (waanzinnige clip!):



Over waanzinnig gesproken: hebben jullie mijn schizofrene collega-blogger al gespot? Als je de wartaal van deze zelfverklaarde 'auteursrechten expert' weet te ontwarren, steek je er wellicht een boel van op! (via)

16 januari 2009

EHPO vertrekt naar de Noorderzon (1)

EHPO zit tot zondagmiddag in Groningen. Misschien kom ik je daar tegen? Blijf je thuis, kijk dan morgenavond naar Nederland 3 wat Kyteman en vele anderen (Bertolf, Lucky Fonz (die nieuwe liedjes speelt die hij samen met Rutger heeft opgenomen), De Staat!) ervan bakken:

Zaterdag 17 januari, Noorderslag op Nederland 3:
20.10 - 21.00 uur: EBBA Awards
21.00 - 22.00 uur: Het Festival (met Kyteman live)
23.30 - 02.05 uur: De Popprijs

Gisteren won Silence Is Sexy de Interactive Award en daarmee €5.000 (!) om hun 3e album op te nemen. Zeer verdiend en ontzettend gefeliciteerd! Op dit blog is eerder aandacht besteed aan de acties en ideeën van SIS. Gitarist Pim vertelt aankomende week wat de resultaten daarvan zijn en dus waarom ze die Interactive Award hebben gekregen.

Vanavond Eurosonic, met als focusland België. Daarom stelde Ivo vorige week Perfect Belgium samen (HIERRR voor Mac, HIERRR voor PC). Geweldige compilatie! Meer tips nodig? Dit is wat Revu gaat horen & zien.

15 januari 2009

Perfect Powerpop

Weer even genoeg geluld en gelezen op dit blog: tijd voor muziek! Powerpop, da's pop met ballen volgens Maarten van Hooft: "Liedjes met een kop en een staart, overdadig gevuld met catchy refreintjes en vrolijke koortjes. Eigenlijk zijn het gewoon allemaal gasten die de Beatles nadoen en op zoek zijn naar het perfecte popdeuntje. Elke week verandert mijn onbewoond-eilandplaat, maar altijd is het een powerpopplaat om de dagen op die verlaten plek blij te beginnen. Dit is 19 keer met het juiste been uit bed stappen. En waar de nummers droevig dreigen te woorden is er verwarmende meerstemmige zang om je te troosten. Mijn vriendin heeft haar vertrouwen in dit genre helaas verloren. Telkens wanneer ik een nieuwe plaat aanschaf, zegt ze gekscherend 'Heb je nu weer dezelfde CD gekocht?' Ik kan niet anders antwoorden dan te zeggen: 'Ja, lekker hè?'" Haal 'em HIERRR voor Mac (al was het maar voor "September Gurls"!), HIERRR voor PC en dit is de tracklisting:

14 januari 2009

Wetenschappelijk bewezen (2)

Koos Zwaan doet onderzoek naar popmuziek aan de Universiteit van Utrecht. Momenteel is hij bezig met het afronden van zijn proefschrift over het carrièreverloop van muzikanten in Nederland. Hij kijkt daarbij welke factoren een rol spelen bij het al of niet hebben van succes. Op Noorderslag zal hij enkele resultaten van zijn onderzoek presenteren:

Koos, mag ik de samenvatting van je proefschrift hier straks integraal plaatsen? Lijkt me nuttig voor de volgers van dit blog: eindelijk wetenschappelijk onderbouwde adviezen in plaats van natte-vingerwerk!

Daarnaast is Koos sinds deze maand verbonden aan de opleiding Media- en Entertainmentmanagement van de Hogeschool InHolland. Voor Boekman, Tijdschrift voor Kunst, Cultuur en Beleid, schreef hij de volgende, zeer leesbare verhandeling over digitalisering en muziek:

Noten en credits:

Dit artikel is eerder verschenen in Boekman, Tijdschrift voor Kunst, Cultuur en Beleid, nummer 75, zomer 2008, een uitgave van de Boekmanstichting.

Het lezen nog niet moe? Check dan het blog van entertainment-advocate Margriet Koedooder (what's in a name?) die schrijft over de 360˚-deal in Nederland. Ze is er ook een Nederlandstalige 360˚-Wiki over gestart. Deze serie op dit blog is een prima inleiding over de 360˚-deal.

Ja, ja, niemand zei dat beroepsmuzikant worden snel en gemakkelijk ging...

13 januari 2009

The Long Tail: gelul? (5)

Afgelopen weekend deed ik een volstrekt niet-representatieve steekproef in de iTunes Store. Ik focuste op signalen die wijzen op het bestaan van The Long Tail. Die zie ik ook buiten internet. Kijk bijvoorbeeld naar de Sony BMG-displays bij Albert Heyn en andere ketens: €5 voor Simon & Garfunkel, Terence Trent D'Arby en meer oude titels. Een typische Long Tail-winkelier bevestigt ook naar mij hoe lang die staart is. Haar ervaring is bovendien dat de kosten voor het digitaliseren en online zetten van backcatalogus vrij laag zijn (in tegenstelling tot wat Norbert zegt) en de marges op digitaal produkt hoog. En die marges worden alleen maar beter:

(via). Dit geloof je toch niet?! Ken jij een branche waar de prijzen OMHOOG gaan als de verkopen DALEN?

Eenmaal gedigitaliseerd en online gezet start het verdienen. Ik weet inmiddels wat je van iTunes ontvangt [dankzij] en ken grofweg de marges bij major platenmaatschappijen: na aftrek van overheadkosten houden ze meer dan het dubbele over in vergelijking met CD's. Vandaag en gisteren blijkt dat een interessant deel van die digitale verkopen Long Tail-product is: backcatalogus waarop de kosten al lang en breed zijn terug verdiend. Of pak een alternatieve act, repertoire dat volgens Atze zou moeten profiteren van The Long Tail: Fleet Foxes. Vorige week Single van de Week bij iTunes (dus gratis), veel goede pers, album in de aanbieding en daardoor in de Top 10:

Gisteren zag je dat dit prachtige album afgelopen weekend nog steeds in iTunes' Top 30 stond.

Sabrina Starke staat in bovenstaande lijst weer op #1 omdat ze vorige week uitgebreid in NOVA zat. De consument weet de weg naar digitale muziek blijkbaar steeds makkelijker te vinden.

Samenvattend: ik geloof Norbert Plantinga als hij zegt dat Universals verkopen nog steeds gekenmerkt worden door de 80/20-regel. Hij ziet de Long Tail naar eigen zeggen (nog) niet terug in zijn verkoopsysteem. Maar daarnaast geloof ik dat er onder bepaalde omstandigheden, voor bepaalde genres en artiesten of gezien vanuit het brede perspectief van een winkel als Bol.com of iTunes geld verdiend kan worden in The Long Tail. Dat wordt mij ook bevestigd van diverse kanten. Of neem het voorbeeld dat ik noemde in Revu: de gothic rockband uit Barneveld, met een zanger met een houten poot. In 1996 wist hij misschien 2 dorpsbewoners te overtuigen van zijn muziek, nu kan hij wereldwijd een absolute Ster worden in zijn niche. Zonder dat jij en ik dat merken. En door de kosten laag te houden en creatief gebruik te maken van de mogelijkheden die internet biedt geloof ik dat de individuele muzikant daar een boterham mee kan verdienen. Misschien (nog) geen dikbelegde op korte termijn, maar wie weet wat de toekomst brengt als hij zijn fans structureel blijft overtuigen van zijn muziek? Veel hangt af vanuit welk standpunt je kijkt: voor Norbert bestaat The Long Tail nog niet (maar hij sluit 'em ook niet uit), voor bands en individuele muzikanten wordt de staart steeds reëeler. Geen vetpot, maar wel een bescheiden inkomen dat er 10 jaar geleden niet was. En digitale ontwikkelingen zijn de komende jaren op z'n zachtst gezegd niet in het nadeel van die trend.

Ik heb een aantal heuse wetenschappers (drs.!) ook gevraagd om hun visie op de controverse rond The Long Tail en bovenstaande theorette. Op Noorderslag zal ik EMI of V2 nog even aan hun jasje trekken.

12 januari 2009

Rouw & feest in & om Utrecht

O-wat-erg: Leaf is uit elkaar. Onderlinge meningsverschillen zijn naar eigen zeggen de oorzaak. Zou het toeval zijn dat de breuk plaatsvindt op het moment dat de BUMA-statements van Wonderwoman binnen zijn? Ken ik nog een leuk liedje over:



Uithuilen kun je bij Most Unpleasant Men. Zij brengen eind deze week hun debuutalbum uit, dat je in z'n geheel kunt beluisteren op Bandcamp. De CD presenteren ze zaterdag 24 januari a.s. in EKKO, samen met Chop Wood. A.s. donderdag spelen ze al in de nieuwe Plato. Komt allen, want 'Nothing Moves Slower' wordt daar voor het eerst verkocht. Kopers van de CD krijgen een gratis kaartje voor EKKO!

The Long Tail: gelul? (4)

Afgelopen week werd hier gediscussieerd over het al dan niet bestaan van The Long Tail. En als-ie bestaat, of je er geld mee kunt verdienen. Van de kant van typische Long Tail-winkels als iTunes en Bol.com of muziekmaatschappijen V2 en EMI blijft het vooralsnog stil. Wie weet laten zij later nog iets van zich horen (graag!), maar EHPO is niet voor 1 gat te vangen...

Ik heb wat online 'onderzoek' verricht (disclaimer: zo subjectief als de pest!) en ook mijn licht opgestoken bij verschillende ervaringsdeskundigen: mensen die kunnen kijken in de digitale magazijnen van typische Long Tail-winkels of zelf een uitgebreide catalogus muziek beheren en over een langere periode zien wat wel en niet verkoopt.

Om met dat 'onderzoek' te beginnen, kijk mee naar iTunes' Album Top 100 van gisterenavond (zondag 11 januari 2009, rond 22u):

En even verderop:

Opvallend zijn de relatief hoge noteringen van oud repertoire van ABBA, Supertramp en een 35 jaar oude klassieker van Pink Floyd: allemaal in de Top 30. Ook in de Top 100: een oud live album van Robbie Williams, zijn grootste hits verzameld en die van Bruce Springsteen, Frank Sinatra en Barry White. En die noteringen lijken geen incident: de meeste titels heb ik een paar dagen eerder ook in iTunes' albumlijst zien staan.

iTunes' singlelijst van afgelopen zaterdag laat een vergelijkbaar beeld zien. De Top 25 zijn actuele hits, daarboven veel ouder repertoire:

Woody Guthrie, klassiekers van Led Zeppelin, The Eagles en oude hits van Snow Patrol, Jan Smit, The Farm en Coldplay: allemaal in de Top 50. Wedden dat Last Christmas vorige maand rond deze tijd Top 10 stond? Feit is dus dat oud hitrepertoire, zodra het is gedigitaliseerd, blijft doorverkopen. In de officiële, gepubliceerde hitlijsten worden deze oude titels doorgaans gefilterd en verplaatst naar een speciale backcatalogus-lijst. Dat voorkomt dat de hitlijst met recente albums vol oud repertoire staat.

Morgen meer onderzoek en meningen.

11 januari 2009

Kijk- en luistervoer

  • LPG gaat ons verrassen:

    Ik ben erg nieuwsgierig en heb een proefabonnement genomen. Kun jij ook doen.
  • Hier staat een interessant filmverslag van een seminar over het belang van audio van hoge kwaliteit, met o.a. Greg Calbi van Sterling Sound in New York. Calbi is verantwoordelijk voor mastering van meer dan de helft van de Billboard Top 20 (50?). Voicst en GEM hebben hun laatste albums ook door hem laten masteren. Dank voor de tip, Nuno.
  • Herinner je je de apps-serie in de Kerstvakantie nog? Daar kun je dus een compleet orkest mee beginnen:

10 januari 2009

Niet voeren!

Girl Talk's Feed The Animals is een mash-up van meer dan 300 tracks en samples (hier het volledige overzicht). Zó briljant dat er een complete Wiki aan gewijd is. Naast muzikaal interessant zet 'Feed The Animals' je ook aan het denken over sampling, rechten, creativiteit en (her-)gebruik van andermans muziek. Op Wired vertelt Gregg Gillis hoe hij 'Feed The Animals' maakte en hoe hij denkt over deze netelige kwesties. Je kunt het lezen, maar ook gewoon genieten van zijn briljante megamix.

[UPDATE: ook in NRC van 13 januari 2009:]

9 januari 2009

Eurosonic special: Perfect Belgium

Dit jaar staat EuroSonic te Groningen in het teken van België. Bijna-debuterend-schrijver Ivo Victoria is Belg, woont in A'dam en vond dat een beetje raar: "In mijn hoofd zijn de grote glorietijden van de Belgenrock alweer enkele jaren voorbij. Daar waar dEUS en anders Soulwax rond de eeuwwisseling in heel Europa door pers en publiek werden omhelsd, verging het de tweede Belgenwave (Admiral Freebee, Das Pop) al een pak minder buiten de eigen landsgrenzen en daar lijkt met de jongste generatie weinig verandering in te komen. Dacht ik. Maar toen ging ik deze compilatie samenstellen. En las ik de nieuwe OOR (doet u dat ook even? Kom op, lekker old school!). En wat was ik blij dat ik ongebreideld chauvinistisch kon vaststellen dat er angstaanjagend veel goeie muziek uit België is gekomen in de laatste pakweg 15 jaar en dat ook de toekomst er blakend uit ziet.

Alleen al het lijstje afvallers (waarbij het criterium mijn eigen persoonlijke willekeur was) geeft aan in wat een weelde mijn Belgenland in muzikaal opzicht (!) leeft: Hooverphonic, K’s Choice, Laïs, Triggerfinger, Arid, Zap Mama, Ozark Henry, Ann Pierlé, Axelle Red, Praga Khan, ‘t Hof van Commerce, DAAU, Channel Zero, Thou, Noordkaap, De Mens, Kiss My Jazz, Janez Detd., Tom Helsen, Flowers for Breakfast, Girls in Hawaï, El Fish, Dead Man Ray, DAAN, Dela Vega, Pieter-Jan Desmet, Camden, A Brand, Sioen en ik vergeet er nog.

En dan mag ik blij zijn dat ik pas begonnen ben met tellen vanaf ongeveer (ongeveer, hè!) de oerknal die dEUS heette. Maar daarvoor hadden we al TC Matic, Raymond van het Groenewoud, Front 242, Ferre Grignard ja zelfs The
fokking Pebbles! Dat wordt voer voor een Perfect Classic Belgium. Laatste bedenking: deze compilatie bleek na samenstelling opvallend veel tracks van debuutalbums te bevatten. Ik ben er nog niet uit of dat komt omdat ik stilaan oud word of omdat ook de Belgen lijden aan de eeuwwisselingsziekte die internationaal heerst: dat het blijkbaar toch o zo moeilijk is (of voor bands gemaakt wordt) om door te groeien, zowel in artistiek opzicht als carrièrematig."

HIERRR moet je zijn voor de download, HIERRR voor de lijst in Spotify. En dit is de tracklisting: