9 januari 2012

Herman Finkers vs. Hans Teeuwen: inhoud of plaats?

De Volkskrant kopt Finkers slaat Teeuwen knock-out: dubbel zoveel kijkers. Teeuwen verkocht zijn nieuwste show aan RTL4, naar eigen zeggen 'om het geld'.
Interessante marketing/doelgroep-vraag: zijn deze kijkcijfers het resultaat van de kwaliteit, inhoud (Finkers geruststellende, gemoedelijke cabaret spreekt gemakkelijk een breder publiek aan; Teeuwen is grover, meer verontrustend en wordt daarom niet door iedereen gewaardeerd en bekeken, zeker niet op een familiezender?) of verliest Teeuwen een deel van zijn publiek dat hem traditioneel bij de VARA verwacht en hem bij RTL4 niet weet te/wil vinden? Inhoud vs. plaats dus.

Wat denk jij? Discussieer.

UPDATE: Discussie vindt veelal plaats op Twitter, deels hieronder verzameld, meer op Storify.

UPDATE II: Wat harde cijfers toegevoegd. Diederik merkt op: 'Het is inderdaad zo dat Herman Finkers zowel op NL1 als NL3 veel hogere kijkcijfers haalde de afgelopen jaren dan Hans Teeuwen. Opvallender en goed voor de discussie over de P van Plaats: Hans Teeuwen heeft nooit meer kijkers gehad dan nu op RTL 4. De waardering met een 6,2 is ook nooit zo laag geweest, dat dan weer wel.' Click to enlarge:UPDATE III: En nog meer statistieken. Het verloop van de kijkdichtheid gedurende de uitzendingen bevestigt de uitkomsten. Hans Teeuwen [click to enlarge]:Herman Finkers:Meer reacties en meningen op Storify.

12 opmerkingen:

daan zei

Plaats en vooral tijdstip. Teeuwenfans zitten zaterdagavond doorgaans niet voor de buis. Het geruststellende is natuurlijk een belachelijke (excuses le mot) aanname. Wilders is verontrustend, Cohen geruststellend, zie het resultaat.

Daan

Unknown zei

Mooi bondig gesproken, Daan. Ik denk ook dat de ouderwetse P van Plaats in de marketingmix hier heel bepalend is geweest. Bewijst weer hoe moeilijk het is om je doelgroep 'mee te nemen' en dus hoe voorzichtig je daarmee om moet gaan...

daan zei

Is er ook een P met tijdstip? :)

LL zei

Herman Finkers maakt grappen

Unknown zei

ik ben na 15 minuten teeuwen wat anders gaan doen. want het was gewoon niet leuk. en dan maakt het wat mij betreft niet uit of hij op zaterdagavond prime-time bij rtl zit, of op zondagavond rond een uur of 10 bij ned3.

MstrSrrl zei

Of... En dit is natuurlijk wel heel ver gezocht... Is Herman Finkers gewoon een veel betere cabaretier dan Teeuwen?

Niet interessant voor de discussie natuurlijk, maar volgens mij heeft het zap-publiek het trucje van Teeuwen (eindelijk) door en is de grap er voor hun vanaf.

Diederik Hoekstra zei

Ik vermoed dat Teeuwen altijd al minder kijkers trok dan Finkers. ik denk zelfs dat Hans meer heeft gehaald bij RTL4 dan ooit op N3. Ik zal later op de dag eens in de kijkcijfers van afgelopen vijf jaar duiken.

Diederik Hoekstra zei

Ik kan even niet het overzicht op deze site krijgen, dus die mail ik je. Het is idd zo dat Herman Finkers zowel op N1 als N3 veel hogere kijkcijfers haalde de afgelopen jaren dan Hans Teeuwen.

Opvallender en goed voor de discussie over de P van Plaats: Hans Teeuwen heeft nooit meer kijkers gehad dan nu op RTL 4. De waarde5ring met een 6,2 is ook nooit zo laag geweest, dat dan weer wel.

vanhooft zei

Heb deze show in het theater gezien, wat sowieso al een betere plaats. En hoewel ik me de ballen uit de broek heb gelachen, moest ik na afloop vooral concluderen dat Hans Teeuwen heel goed Hans Teeuwen kan nadoen. En dat hebben mensen dus snel door gehad toen ze naar de show op tv keken...

Kris zei

Of dat idee over geruststellend belachelijk is, daar ben ik nog niet zo zeker van. Die analogie met de politiek vind ik namelijk niet zo geslaagd.

Het lijkt me niet zo gek dat een slogan als "Verbied de Koran" nu eenmaal "makkelijker" te verkopen is dan een technische, genuanceerde uiteenzetting. In zekere zin is dat ook "geruststellend": de wereld is eenvoudig genoeg voor mij om te snappen.

Op dezelfde manier zal een grap over een lief kind meer mensen doen lachen en minder mensen shockeren dan een verhaal over anale seks met de koningin, ook al lachen de Teeuwen-fans zich de ballen uit de broek - leuke uitdrukking trouwens ;-).

Henry zei

This is so interesting and informative as well. Now it's time to avail long distance taxi uk for more information.

Rubi zei

Thanks for sharing an informative blog. It was really awesome blog. Keep sharing the wonderful article.
best divorce lawyers in arlington va