7 februari 2012

Perfect Curtis Mayfield (according to @PieterMies)

Curtis Mayfield. Wilbert ontdekte 'em via een sample in Ice T's I'm Your Pusher. Daarom was/is hip hop zo te gek, het schuift via die samples allemaal te gekke acts/bands/zangers/zangeressen/sounds naar voren. Tenminste, in de '80s en '90s. Maar goed, da's oud nieuws. Dus ik dat Superfly-album kopen (op aanraden van een vrind) en natuurlijk kwam ik in een world of cool terecht. Hashtag blaxploitation. Maar verder ben ik eerlijk gezegd niet gekomen. Totdat Pieter Mies ineens met deze Perfect op de proppen kwam. Hello Curtis-in-volle-glorie! Onder het artwork een track-by-track fly-by door Perfect-Pieter zelf.

HIERRR de lijst in Spotify,
HIERRR Perfect Curtis Mayfield als download.'Ik zag Curtis Mayfield voor het eerst optreden op Parkpop in Den Haag. Het moet in ’85 of ’86 zijn geweest. Als tiener luisterde ik in die tijd met name naar Engelse bands als Echo & the Bunnymen, The Smiths etc. Ik weet ook verder niet meer welke acts nog meer op het Malieveld stonden maar Curtis had direct mijn hart gestolen. Vanaf die tijd luister en verzamel ik enkel en alleen ‘zwarte muziek’. Curtis was dus mijn eerste grote soul-held. Het samensmelten van losse gitaarriffs, de conga’s, hypnotiserende ritmes, prachtige strijkersarrangementen en zijn hoge kopstem leverde een aantal onweerstaanbare platen op. Met name op zijn eerste solo-platen wisselt hij doorleefde liefdesliedjes af met nummers waarin hij streefde naar politieke en sociale gelijkheid voor zwarte Amerikanen. Curtis heeft een verregaande invloed op de popmuziek gehad. Grote artiesten sampleden zijn songs (Kanye West, Beastie Boys) of namen covers van hem op (U2, Springsteen, Bob Marley, Kravitz). HIER meer informatie.

Mijn Perfect Curtis spotify lijstje bestaat uit 18 tracks. Solotracks van Curtis, liedjes met The Impressions, een paar live opnamen en een paar mooie covers.


1. Superfly
Titeltrack en thema van gelijknamige blaxploitation film.

2. Back to the World
Hoezo nog steeds actueel? Over de terugkeer van een soldaat uit Vietnam. “The War was Never Won”

3. The Makings of You
Pure poëzie. Prachtig liefdesliedje.

4. Power to the People
Demo versie, bonustack bij zijn eerste soloplaat Curtis!

5. Billy Jack, door Lenny Kravitz
Billy Jack werd doodgeschoten zonder reden. Being in the wrong place at the wrong time. Met name op Mama Said laat Kravitz horen goed naar Curtis te hebben geluisterd. Billy Jack is mooie cover, op zijn lijf geschreven.

6. People Get Ready - the Persuasions
Een klassieker en meest opgenomen nummer van Curtis. Bij the Persuasions, in mooie acapella versie, blijft het gospelgevoel intact.

7. I Plan to Stay a Believer
Nummer dat nooit op lp verscheen. Curtis maakt mooie observaties, legt vinger op de zere plek en draagt oplossingen aan. Jammer dat hier te weinig naar werd geluisterd.

8. We’re A Winner
Mooie positieve tekst laat geen ruimte voor twijfel aan jezelf. Zeer sterke, optimistische tekst, zeker voor die tijd. Ik word altijd weer blij als ik dit nummer hoor.

9. So in Love
Een liefdesliedje waarbij zoals altijd weer het advies wordt gegeven om positief te blijven, ook al is dat lastig onder de omstandigheden. Mooi gearrangeerd nummer met de blazers introductie.

10. I’m So Proud - The Isley Brothers
Mooie ballad. Ik bezocht een concert van Curtis in Tilburg. Er viel een pauze net voor de eerste toegift. Ik stond pal voor zijn neus en riep zo hard als ik kon ‘SO PROUD!!!’ waarop Curtis naar mijn richting wees en met zijn hoog stemmetje zei “the gentleman there predicted the next song”. Hij zette deze track in. Een ultiem liefdesliedje.

11. To Be Invisible - Gladys Knight & the Pips
Mijn favoriete Curtis nummer. In tegenstelling tot de meeste songs is de tekst minder positief. Curtis heeft hier een bepaalde mate van gelatenheid en acceptatie over hoe zaken er voor staan, heeft minder hoop voor de toekomst. Gladys Knight & the Pips namen deze track op voor de film Claudine.

12. Choice of Colors - The Impressions
Als je de keuze wordt gegeven zou je dan echt je huidskleur veranderen?

13. Beautiful Brother of Mine
Mooi gearrangeerde track van mijn favoriete Curtis-lp Roots. Na een Curtis concert sloop ik stiekem zijn kleedkamer in. Alles ging zo snel. Ik had er niet over nagedacht wat ik hem zou vragen. Oog in oog met Curtis wist ik enkel stotterend uit te spreken dat ik Roots zijn mooiste album vind. Curtis bleef heel vriendelijk en nam toch kort de tijd voor een praatje. Een zeer vriendelijk, zachtaardige man. ‘The Gentle Genius’.

14. (Don’t Worry) If There is a Hell Below We’re All Gonna Go
Eerste solosingle na de Impressions. Een heerlijk, stompend funknummer. Liedje gaat over gelijkheid maar dan teruggebracht tot de basis. Dood gaan we uiteindelijk allemaal. “And if us blacks are going to Hell you whiteys are sure gonna go there too”.

15. Miss Black America
Een eerbetoon aan de zwarte Ameikaanse vrouwen. “The true mother is Black America, none other than Miss Black America”.

16. Hard Times
Ook bekend van Baby Huey en van John Legend & the Roots. Lekker funky nummer. Curtis’ beeld van de huidige maatschappij waarin niemand is te vertrouwen.

17. We’ve Only Just begun
Van live @ BitterEnd, NYC.

18. Kung Fu
Grappig nummer met uiteraard een Mayfield boodschap: “My mama bore me in a ghetto, there was no mattress for my bed. No she couldn’t name me Jesus, I wasn’t white enough she said…. And then she named me just Kung Fu.” “Keep your head high Kung Fu”.

Geen opmerkingen: