Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Daar kon je op wachten: The Pirate Bay gaat een deurtje verder, zet in op 3D-printing en de speelgoedindustrie slaat alarm (via Guy), op de manier zoals de muziek- en filmindustrie dat eerder deden. Onverstandig. Next up: je schoenen 3D-printen en Nike die vervolgens het copyright op 'gympie' claimt...
Of toch niet helemaal geleerd van het verleden? UK muziekindustrie: 'Google moet illegale sites uit zoekresultaten houden'. Vindt ook Paul McGuinness, manager van U2: "Ultimately it's in their interests that the flow of content will continue. And that won't happen unless it's paid for." Daniel Glass van Glassnote Records (Mumford & Sons, Phoenix, Two Door Cinema Club) beweegt wél mee met de toekomst: 'I enjoy, appreciate and embrace anything that gets people to discover music. So I would say in the last 12 months, from the United States perspective, Spotify has been one of the most exciting places to discover music.' Bijna ex-Warner baas Edgar Bronfman deelt die mening: “Everywhere we look, Spotify is incrementally positive, [...] a real and growing revenue stream.”Neil Young noemt “Piracy the new radio” want “it's how music gets around” (video). Die laatste links opnieuw via Lykle.
Jonathan Coulton praat ook geen poep: 'I believe in copyright. I benefit from it. I don’t want it to go away. I love that we have laws and people to enforce them. But if I had to give up one thing, if I had to choose between copyright and the wild west, semi-lawless, innovation-fest that is the internet? I’ll take the internet every time.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten