24 september 2012

John Coffey doet het zo (5) - Een buitenlandse producer én financiering vinden voor album #2

Drie jaar na het verschijnen van debuutalbum Vanity kwam op 14 september jl. het tweede album van John Coffey uit, voorafgegaan door deze te gekke clip. Rond de release van het debuut schreef de band hier 1, 2, 3, 4 blogposts. Die goede gewoonte zetten ze voort bij opvolger Bright Companions, waar de band de nodige tijd voor nam.

Gitarist Alfred van Luttikhuizen: 'We schrijven februari 2011. Met twee bandwisselingen achter de rug (nieuwe leden: gitarist Christoffer en zanger David), stonden we wederom aan het begin van het maken van een album. Na een ‘break’ van een halfjaar, waarin een deel van ons Europa verruilde voor Azië en de rest achterbleef om voorzichtig de eerste stappen van het schrijfproces te zetten en aan elkaar te wennen, schetsten we de kaders waar onze tweede plaat en vooral het nieuwe John Coffey aan moesten voldoen.
De basis voor het maken van een opvolger lag vooral in de ambitie die we deelden om een, letterlijk, grensoverstijgend rockalbum te maken. Nog voor de eerste songideeën waren uitgewerkt zochten we contact met de Zweedse producer Pelle Gunnerfeldt, die een aantal van onze helden produceerde en had bewezen platen te kunnen maken die qua sound precies brachten wat wij zochten: warm, helder, echt, puur. Het was een ‘longshot’, maar we vonden het essentieel om met iemand als Pelle te werken. Na een half jaar onderhandelen en eindeloze demosessies kregen we de deal uiteindelijk rond. Onmogelijk om financieel bol te werken, maar we kregen ex-The Ghost Of A Thousand-gitarist Jag Jago erbij als co-producer. Dus zeiden we ja.

Omdat we op dat moment geen label of andere partij hadden die ons financieel ondersteunde, stortten we ons op enerzijds crowdfunding en anderzijds subsidiëring. Het heropgestartte Sellaband (ditmaal vanuit Duitsland) bleek voor ons de beste plek om een crowdfunding plan te realiseren, vooral vanwege de lage drempel qua betalingsmogelijkheden. In 4 maanden voerden we, met hulp van social media, de campagne uit. En met succes: de eerste €4000 kregen we zo binnen, daar bovenop kwam de toekenning van het Norma CD-productiefonds. Zo waren we een heel eind richting Zweden.



Aangezien de markt voor een band als John Coffey in Duitsland vele malen groter is dan die in Nederland, richtten we onze pijlen vrij snel op een aantal Duitse labels. Al in mei van 2011 legden we de eerste contacten met het Duitse Redfield Records, die op basis van onze werkwijze (Sellaband, producerkeuze) geïnteresseerd waren in een eventuele release.'

Daarover morgen, zelfde tijd. Komende donderdag: albumpresentatie in Tivoli De Helling.

Geen opmerkingen: