9 januari 2013

@StatonStaton doet het zo - clips en singles opnemen

Michiel Claessen'Als band timmeren we met Staton al een tijdje aan de weg en niet geheel zonder succes. We zitten ondertussen aan onze zesde single en verkochten in 2011 de kleine zaal van Paradio uit voor onze albumrelease. We hebben inmiddels zo'n 135 optredens op onze naam staan, waaronder een stuk of 20 op nationale radio (Radio1, Radio2, 3FM & Radio6). Ook verzorgden we prachtige voorprogramma's voor o.a. Ryan Shaw, Mama's Gun en Tower of Power.

Al die tijd deden we alles in eigen beheer met de enorme hulp van manager/plugger/boeker/roadie/vliegende keep Simon Mol en zijn vrouw Coby. Ook artwork, videoclips, optredens, kleding, etc. regelden we via familieleden en bekenden zonder al teveel kosten. Toch werkte het geheel niet altijd. Misschien wel omdat er uit zoveel verschillende hoeken dingen vandaan werden gehaald dat we als band meer daarmee bezig waren dan met het uiteindelijke product. Onze zangeres Lara schreef bijvoorbeeld met co-writers, waardoor de nummers niet ècht van de hele band waren.


Sinds een half jaar is de kern van de band veel duidelijker. Er wordt samen geschreven, samen gepland en we hebben een duidelijke visie voor ogen wat betreft onze muziek. Waar vroeger nog wel eens over 3FM werd gepraat als er een nieuwe single werd gekozen, kan het ons nu weinig meer schelen of er airplay uit voorkomt. Gek genoeg is onze muziek daardoor een stuk beter gaan klinken en heeft het misschien juist wel meer potentie om door diezelfde radiozender opgepikt te worden.

Voor onze nieuwste single (Blame It On The) Cocktails zochten we een producer die goed bij de band aansloot. Ons oog viel op JB Meijers en manager Simon ging achter zijn gegevens aan. Via een gemeenschappelijke vriend werd telefoonnummer en e-mail achterhaald en live opnames doorgestuurd. JB was enthousiast, maar zat helaas al voor het komende jaar vol. Hij stelde ons voor aan Ken Stringfellow, voor mij op dat moment een volstrekt onbekende naam, die het geheel eventueel zou kunnen produceren. JB zou dan de mixen voor zijn rekening nemen.

We spraken af in een café in Amsterdam om te kijken of er een klik was. Een ietwat excentrieke man met lang donker haar en een smal postuur met opgetrokken schouders bleek onze visie wonderwel te delen. We besloten met hem de studio in te gaan om proefopnames te maken. Ken Stringfellow bleek gespeeld te hebben bij te gekke bands als The Posies, Big Star en niet te vergeten R.E.M. Hij tourt ondertussen met zijn solo-act de wereld rond en is periodes in Amsterdam om dan bijvoorbeeld met Carice van Houten bij DWDD te spelen. In de periodes dat hij in Nederland is, is er tijd om nummers op te nemen. Als hij ergens anders aan het werk is, hebben wij de tijd om nieuwe nummers te schrijven of bij te schaven en ze alvast in pre-productie uit te proberen.



Tijdens een van de proefopnames werd Cocktails opgenomen en dit nummer bleek meteen bij iedereen in en rondom de band in de smaak te vallen. Als releasedatum hadden we 10 januari in ons hoofd, omdat we tijdens al het Noorderslag-geweld ook een aantal keer in Groningen spelen. Tijdens een bandvergadering (om de een of andere reden zonder toetsenist) werd een tijdslijn uitgestippeld. Vanaf 5 januari zou er iedere dag een filmpje online worden geplaatst waarin één van de bandleden een zelfverzonnen cocktail maakte. De rest van de band dronk mee en aan het eind van de serie zou iedereen dronken op de grond liggen en zou de single een legitiem refrein hebben. Terwijl bassist Luc al in de weer was met vloeibare stikstof om een toverdrank te brouwen, kwam toetsenist Tijn met een goed argument om ons moeite te besparen, maar vooral om het refrein op iedereen van toepassing te laten zijn. “Release de single op 1 januari. Iedereen kruipt met een kater zijn bed uit en checkt Facebook om te kijken wat er precies gebeurd is de avond vantevoren”.

Ter plekke werd besloten om Tijns plan uit te voeren (geen zorgen, de stikstof is gefilmd en zal nog voorbij komen!) en de releasedatum naar voren te schuiven.

We hebben tot nu toe een tweetal clips uitgebracht en daarvoor werden (semi-)professionele cameramensen en producers geregeld. Toen we ongeveer drie maanden geleden de vorige single Darkside of the City uitbrachten was hiervoor geen tijd, dus Darkside werd uitgebracht zonder clip. Na die drie maanden staat de teller van YouTube-views pas op 322. Zo blijkt maar weer dat een clip toch een grote invloed kan hebben op het aantal mensen dat je bereikt. Er zijn ondertussen genoeg mensen die Staton kennen en de vorige single (met clip) heeft op het moment ongeveer 3000 views. Aanzienlijk meer, terwijl de kwaliteit van de nummers naar mijn mening niet ver uit elkaar ligt.


Voor (Blame It On The) Cocktails moest er dus weer een clip komen. Aangezien het ook nu niet mogelijk was om een heel team bij elkaar te krijgen vanwege tijdsdruk en verschillende schema's, besloten we met een Zoom3HD en onze telefoons op stap te gaan en stapavonden te filmen. Tijdens een repetitieweekend bij mijn ouders in Sittard repeteerden we overdag en togen we 's nachts de kroegen in om van het zuidelijke nachtleven te proeven. Oude kennissen en kroegen spelen zodoende de hoofdrol in de clip. De tent waar Luc en ik 5 jaar geleden onze kebab naar binnen werkten om 2 uur in de ochtend heeft een bijrolletje gekregen. Mooie sentimentele waarde die het voor mij allemaal nog een mooier geheel maken.

De tweede avond bedachten we dat we een shot van zoenende mensen nodig hadden, dus als enige vrijgezel in de band moest Luc voor de camera iemand weten te verleiden. Dit lukte, maar achteraf bleek een en ander niet helemaal in de haak met betreffende persoon, waardoor Luc nu een mooi verhaal heeft om op feestjes te vertellen. Overdag schreven en arrangeerden we nummers, terwijl Lara het editen van uren beeldmateriaal op zich nam.

We schrijven ondertussen 30 december en de releasedatum nadert! Precies op tijd om nog een paar laatste kritieken te kunnen plaatsen kregen we een dag van te voren de eerste versie toegestuurd. Na de laatste aanpassingen vierden we nieuw jaar en stond iedereen de volgende ochtend met een enorme kater op om de clip online te gooien en al onze vrienden en kennissen van een soundtrack voor hun ochtend te voorzien.

Uiteindelijk heeft deze hele release ons niet meer gekost dan de kosten voor de studio. Ken en JB hebben vertrouwen in onze band en helpen ons zodoende graag op weg. De clip heeft niet meer gekost dan het bedrag aan drank dat we tijdens een normale avond stappen ook kwijt zouden zijn en volgens mij hebben we het als band nog nooit zo leuk gehad tijdens het opnemen van beeldmateriaal. Voor ons nu dus al een zeer geslaagde release. Nu kijken wat de rest van de wereld ervan vindt!'

Dank voor jullie verhaal, Michiel. Leuk!