23 mei 2013

@WhenWeAreWild doet het zó

Zanger/gitarist Hille Stellingwerf van When We Are Wild (ook op Twitter en Facebook): 'Het begint in 2012 met het idee om een EP op te nemen. In die tijd luister ik veel naar artiesten als Bon Iver en Fleet Foxes, die mij inspireren liedjes te maken die ik eerder niet maakte. Met een aantal demo's op zak bezoek ik met een vriend, tevens manager, de Muzikantendag van Buma/Stemra. We spreken met belangrijke mensen uit de muziekwereld en dat legt ons geen windeieren: al snel hangt er een buzz dat ik iets te geks in handen heb.
Na deze dag spreken we af met mensen die we hebben ontmoet. Dit resulteert al vrij snel in een overeenkomst met een grote publisher; wij weten dat wij connecties nodig hebben en de publisher heeft ze. Daar willen wij van profiteren. Natuurlijk spreekt het internationale aspect wat betreft syncdeals ons erg aan — we denken graag groot. De meningen over publishers verschillen nogal, maar wij gaan op ons gevoel af: dit is een stap die we moeten maken!

We besluiten om twee tot drie singles te schrijven, waar 'Scuse Me de eerste van is. 'Scuse Me ontstaat op mijn gitaar, maar wordt pas écht goed als vriend en co-writer Ico Balt zich ermee bemoeit. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe geweldig het is om met iemand te werken waar je een natuurlijke klik mee hebt! Via onze publisher komen we in contact met nog een songwriter, Leon Paul Palmen. Met zijn kleine maar belangrijke aanpassingen hebben we een super debuutsingle klaar.

Plotseling is er interesse van labels. Vaak vraag je jezelf af of je het alleen kunt, zonder label? Het antwoord is 'ja', maar tot op zekere hoogte. Na enkele gesprekken en onderhandelingen kiezen wij er voor om met het label in zee te gaan dat ons het meest aanspreekt. Pluggers, promoters, alles is er. We gaan niet zelf het wiel opnieuw uitvinden. Daar is op dit moment ook geen geld meer voor! En de zin om opnieuw de vuilnisman uit te hangen is er ook wel vanaf...

Een week geleden is 'Scuse Me uitgebracht. De samenwerking met label, publisher en plugger werpt z'n vruchten af. Airplay op Radio2 en gemaakt worden met 71,4% in Maak ‘t Of Kraak ‘t op Radio 538. Maar ook spelen op Radio1 en uitgenodigd worden in de studio bij 538. Met onze selectie voor de Popronde 2013 hopen we dat we 'Scuse Me en al onze andere liedjes aan heel Nederland kunnen laten zien en horen.'



Geen opmerkingen: