22 december 2008

Only Seven Left doet het zo (1)

Een week of 2 geleden viel dit indrukwekkende pakket met een plof op mijn deurmat:

Afzender: Bram de Wijs, drummer van Only Seven Left en labelbaas van Stuck In A Day Records. De actieve on- en off-line promotie van OSL was me al eerder opgevallen. Hoog tijd om Bram te vragen zijn ervaringen, tips en de resultaten te delen. En dat doet hij graag: "Als labeleigenaar weet ik een beetje hoe het voelt om stapels CD's binnen te krijgen die vervolgens wekenlang onaangeraakt blijven liggen. Toen ik met compagnon Remco ons label in 2002 oprichtte, wilden we juist niet zo'n label worden. We hadden met ons eerste bandje de interesse gewekt van Universal, maar na veel traag gedoe en belabberde communicatie was het op niks uitgelopen. We namen ons voor alles anders te doen. Inmiddels hebben we op de website het vriendelijke verzoek staan om alleen nog MySpace-links te mailen, omdat we een schuldgevoel kregen van al die demo's...

Toch mis ik soms de analoge post: eens in de zoveel tijd zat er namelijk een pakketje bij dat onmiddellijk nieuwsgierig maakte naar de muziek. Door goed artwork, een grappige bio of een persoonlijke brief bijvoorbeeld. Het is misschien niet eerlijk, maar een CD die aankomt in een knalroze envelop, die na opening ook nog een mooie sticker blijkt te bevatten en begeleid wordt door een brief die opent met
'Lieve meneer De Wijs van ons favoriete label' wordt veel sneller gedraaid dan het zelfgebrande, handbeschreven exemplaar zonder fatsoenlijk hoesje. En niet alleen uit nieuwsgierigheid. Een goed verzorgd, compleet en opvallend perspakket betekent dat een band aandacht besteedt aan zijn product, serieuze ambities heeft en bereid is na te denken over nieuwe manieren om hun muziek aan de mens te brengen."

Ik ben A&R-manager geweest bij o.a. PIAS en Universal (zie mijn CV) en kan bovenstaande beamen. Het is puur menselijk dat je uit een grote stapel post de meest opvallende of best verzorgde zendingen pikt. Bram verbindt daar terecht de conclusie aan dat dat ook veel zegt over de ambities en visie van een artiest. En hij past die wetenschap toe met zijn eigen band: "Het is de reden dat het perspakket van Only Seven Left er uit ziet zoals het er uit ziet. Ons pakket bevat:
  • een biografie, vormgegeven als infographic
  • met op de achterkant de tekstversie
  • een grote foto
  • een brief
  • en natuurlijk de single
Dit pakket hebben we eind november, vlak voordat we naar Egypte vertrokken voor een tour van 7 dagen, naar ongeveer 200 tijdschriften, poppodia en 'belangrijke mensen' [dank je, Bram] gestuurd. Dat kost natuurlijk wat: exclusief studiotijd en inclusief verzendkosten kom je op €4 per pakketje. Een investering van zo'n €800 dus, maar als het 4 redelijk betaalde optredens oplevert verdient het zich al terug."

Morgen vertelt Bram over de reacties op dit pakket. Vermaak je tot die tijd met deze clip van Only Seven Left, nog met de oude zanger:

1 opmerking:

Anoniem zei

Vet hoor! Ik ben niet anders gewend van Bram :)