23 januari 2009

Silence Is Sexy doet het zo (4)

Gitarist Pim van Silence Is Sexy vervolgt zijn verhaal van gisteren: "Aangezien de kans om je muziek op de radio gedraaid te krijgen niet zo groot is, hebben we een nummer van onze plaat geplugd in de Indie/Rock Playlist November. Dit is een maandelijkse torrent met 6 uur nieuwe muziek. Enkele tienduizenden mensen downloaden deze lijst steevast om nieuwe muziek te ontdekken. Eén berichtje via Last.fm en 1 CD opsturen naar Amerika waren voldoende om dit te regelen. Voicst en GEM stonden eerder ook in die playlist."

Hebben jullie dat ook zelf geregeld, Tjeerd en Maurits? Droevig: de samensteller van deze succesvolle en invloedrijke playlist gaat de bak in voor het delen van zijn liefde voor muziek, zonder er zelf een cent aan te verdienen...

Pim vervolgt: "Vervolgens hebben we via Last.fm alle mensen die we betrapten op het beluisteren van het nummer uit de playlist een persoonlijk berichtje gestuurd met de uitnodiging om de hele plaat te downloaden. Dat werd erg gewaardeerd en op de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt niet als spam ervaren.

Omdat ze gehoord hadden van onze Mininova-actie werden we benaderd door
Jamendo. Dit is een website waarop bands albums delen onder Creative Commons-licenties. De site is in Nederland nog erg onbekend, maar heeft een kleine half miljoen gebruikers die op deze site actief muziek ontdekken en aan elkaar tippen. Wij zitten in Buma's CC-pilot, dus zonder veel verwachtingen een account aangemaakt. De Fransen van Jamendo waren erg enthousiast over onze muziek en hebben ons flink gepromoot op de site. Met als resultaat: meer plays in 4 maanden tijd dan we in 4 jaar op MySpace hebben en een dikke 4.000 extra downloads van onze plaat!"

Mooie verhalen, veel aandacht gekregen, maar nog geen cent verdiend. Na het weekend, in de laatste aflevering van deze korte serie, tovert Pim wat interessante statistieken tevoorschijn en laat hij zien dat aandacht uiteindelijk ook tot inkomsten leidt. Tot dan!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

interessant om dit allemaal te lezen en nog eens inspirerend ook. Mooi om te zien dat hard werk en creative marketing tot deze resultaten leidt, geheel verdiend, net als de Interactive Awards!
Ga zo door jongens, en ik ben benieuwd naar de statistieken!

Bram de Wijs zei

Heel interessant Pim, ik kijk uit naar laatste deel!