22 juni 2010

Amatorski doet het zo

Hilke Ros runt Motion Music Manager, een Belgische site die een tool ontwikkelt voor het volgen en onderhouden van diverse sociale netwerken. Zijn visie, kennis en ervaringen deelt Hilke op zijn blog, net als EHPO. Vorige week schreef ik een post over muziekmarketing 2.0 for dummies en hoe je dankzij de digitale revolutie je carrière niet hoeft te laten afhangen van het Salomonsoordeel van zg. gatekeepers. Het leek Hilke interessant om daar het verhaal van zijn band Amatorski tegenover te zetten.



En gelijk heeft-ie: "Amatorski begon een dikke 2 jaar geleden toen de demo's van songschrijver, zangeres, pianiste en gitariste Inne Eysermans de basis vormden voor een echte band: Inne, gitarist Sebastiaan, drummer Christophe [ook actief bij het goed onthaalde Balthazar] en ikzelf op contrabas. De band begon heel rustig en zonder veel misbaar aan zijn groeipad, maar de reacties waren altijd positief. In november 2008 vond het eerste echte optreden plaats voor een bomvol huis in het lichtelijk legendarische (en om eerlijk te zijn niet ontzettend grote) Gentse concertcafé Kinky Star. Daarna eiste de muziektheatervoorstelling Human Interest voor een paar maanden alle aandacht op, met een première in Maastricht en een eervolle prijs op het ITs Festival in Amsterdam als gevolg. De volgende mijlpaal die ik me herinner is een alweer bomvolle Spiegeltent tijdens de Gentse Feesten van juli 2009.

Het groeipad van Amatorski is een perfecte weergave van de 4 rustige en introverte persoonlijkheden achter de band en de intieme, breekbare muziek die daaruit voortkomt. Geen luidruchtige marketingcampagnes, maar rustig verder werken vanuit een drang naar artistieke ontplooiing en evolutie. Er is ook al een tijdje een zekere
online buzz over Amatorski. Ik ben zelf nogal goed genetwerkt in de Belgische (Vlaamse? Een heikel punt in deze tijd...) Twittergemeenschap. Dat heeft geholpen. Amatorski had eigenlijk een half jaar geleden al heel veel Facebook fans, zonder dat wij daar echt moeite voor gedaan hadden. Kwaliteitsvolle muziek verspreidt zich blijkbaar inderdaad van mond-tot-mond.
De gatekeepers hebben echter wel echt voor de boost gezorgd. Cruciaal was een finaleplaats in Humo's Rockrally, de Vlaamse Grote Prijs van Nederland. We vielen er naast de podiumplaatsen, al hadden de Facebook- en Twitter-commentaren en ook de gezaghebbende krant De Standaard tijdens de livestream anders voorspeld. Net op dat moment zijn wij zelf ons mini-debuut gaan pluggen bij Studio Brussel, nog een gatekeeper die het voor ons heeft gemaakt. Come Home werd Hot Shot, kwam bij gevolg in high rotation terecht en werd door luisteraars naar #1 in de Afrekening gestemd.
Ons debuut Same Stars We Shared bevat 4 nummers die een harmonieus geheel vormen en een inkijk geven in de wereld van Amatorski. Al in de zomer van 2009 vonden we dat we toch eens met iets naar buiten moesten komen. Begin 2010 werden de plannen eindelijk concreter. Dat had veel te maken had met het aanbod van Bob Driege, de eigenaar van Vynilla, een kleinschalige maar gekoesterde platenwinkel in Gent waar Inne af en toe werkt, met uiteraard veel vinyl. We besloten samen met Bob een 10'' vinyl te releasen: een beperkte oplage van 300 exemplaren, individueel genummerd, de eerste 200 op speciaal, wit vinyl, inclusief mooi artwork en 4 tekeningen van 4 verschillende kunstenaars. Een artistiek huzarenstukje dat helemaal bij Amatorski past. Het was reppen om alles klaar te krijgen tegen de releasedatum: 17 april, Record Store Day. Er zat geen bewust marketingplan achter, maar in de aanloop van de release werden we overspoeld door alle media-aandacht van de Rockrally.

Met de net gemasterde tracks op zelfgebrande CD's trokken we 3 dagen voor de Rockrallyfinale naar verschillende muziekredacties. Eigenlijk verwachtten we enkel geschikt te zijn voor het nicheprogramma Duyster op Studio Brussel en de rustige muziek kon misschien ook wel aanslaan op Radio 1, de nieuws- en informatiezender die plaats biedt voor de wat rustigere, alternatieve muziek. Tot onze eigen verbazing palmden we met "Come Home" echter het hele radiolandschap in, tot zelfs de familiezender Radio 2, het favoriete radiobehang van de huisvrouw en oma, maar dus ook grofweg 40 % van het marktaandeel.

Enkel het medium televisie moest er nog aan geloven. Vorige week woensdag stonden wij in
Villa Vanthilt, een beetje de Vlaamse Wereld Draait Door. Ondertussen zijn wij ook benaderd voor een sync-deal voor de nieuwe Spa Blauw-campagne. Die zal "Come Home" ontelbare keren in alle Belgische en Nederlandse huiskamers brengen. Of hoe het verhaal van een breekbare, bescheiden nicheband onverwachte proporties aanneemt...

Heeft het online verhaal hier nu een rol gespeeld? Zeker wel. We houden het ook wel goed in het oog, hebben ons debuut eerst op
Bandcamp gezet en zitten op iTunes via Tunecore. We proberen ook onze Twitter en Facebook levendig te houden, maar allemaal zonder al te opdringerig te willen zijn. Even discreet als onze muziek is dus. Moraal van het verhaal is dat de traditionele gatekeepers verantwoordelijk zijn voor de onverwachte proporties [en internet voor de kickstart!]. De vinylrelease is al lang uitverkocht en we worden nu in de grote winkels verdeeld via Munich Records, in België, maar binnenkort ook in Nederland (want Munich is eigenlijk een Nederlands label). Benieuwd wat het ons uiteindelijk allemaal gaat opleveren, qua downloads en verkoop, qua rechten en wat nog meer. Daar kom ik dan nog wel eens op terug in een latere post."

Heel graag, Hilke. Prachtig verhaal. Wie weet inspireert het andere Belgische bands en muzikanten hun verhaal ook te delen op EHPO en Motion Music Manager. Veel succes met jullie band, je site en blog!

Geen opmerkingen: