Ruim een half jaar geleden schetste Hilke Ros een beeld van de onverwachte doorbraak van zijn band Amatorski en hoe enerzijds het online verhaal en anderzijds gatekeepers Humo's Rock Rally en radiozenders als Studio Brussel en Radio 1 daar een rol in speelden. Sterke blogpost, die mooi laat zien hoe de 'nieuwe' en 'oude' manier in elkaar haken en daarom ook in mijn boek staat. Hilke beloofde terug te komen op de resultaten met zijn band. Dat doet hij vandaag, met een uitgebreid stuk dat eerder op zijn eigen site stond.
Hier meer over gatekeepers en hoe ze te omzeilen.
Hilke dan: 'Bekijken we eerst de jaarbalans [click to enlarge]:
Ik heb de inkomsten in 3 grote groepen onderverdeeld en de kosten die ermee gepaard gaan daar tegenovergesteld.
Enerzijds is er de groep rond alles wat met concerten te maken heeft. Dit vormde ongeveer de helft van onze bruto inkomsten. Touren kost ons echter veel geld (zelfs enkel in België en met 2 korte uitstapjes naar Nederland), omdat we naast het transport technici moeten betalen en met gastmuzikanten hebben gewerkt. Netto zorgden de concerten toch nog altijd voor iets meer dan de helft van ons inkomen.
Anderzijds is er alles wat rond de opname van ons mini-debuut Same Stars We Shared draait. Het pure opnamebudget was nagenoeg nihil. Bijna alles werd in de slaapkamerstudio gemaakt en enkel voor de mastering voorzagen we wat budget. Door te werken met jong en uiterst sympathiek talent konden we ook het nochtans heel bijzondere artwork heel goedkoop houden. De videoclip was om evidente redenen iets duurder. Het fysiek aanmaken van de cd's met hun packaging zorgt voor een flinke hap uit ons budget (bijna 22% van het uitgaventotaal).
Wat hebben we dan verdiend met die opnames? Er zijn 4 grote posten te onderscheiden. Voor de fysieke distributie in winkels werkten we samen met platenlabel Munich Records. Uiteraard moesten we hier de inkomsten delen. Voor de 3 andere posten bleven de opbrengsten 100% van ons. We verkochten ook zelf cd's en vinyls (en enkele tote bags) tijdens concerten. Verder verdeelden we de nummers online via 2 kanalen: Tunecore voor distributie via iTunes, Amazon (de inkomsten waren marginaal) en Spotify (voorlopig geen inkomsten) en de Bandcamp player die we op onze site zetten. Mensen konden er 1 nummer gratis downloaden (Same Stars We Shared) en zelf hun prijs bepalen voor de andere nummers of het hele album, met een minimumprijs die door ons was vastgesteld op €0,98 per nummer en €2,99 voor het album.
Hieronder zie je welk aandeel iedere pijler vormde in de opbrengsten:
De gewone cd in de winkel leverde toch nog altijd 62% van onze inkomsten op (en dan moet je rekenen dat er de commissie van het distributielabel vanaf gaat). Bijna 25% verdienen we met online distributie. Opvallend daarbij is dat de iTunes-verkoop meer dan 4 keer zo veel oplevert als de Bandcamp-winkel.
Laten we dan ook de statistieken van Tunecore en Bandcamp eens met elkaar vergelijken:
Op iTunes gaat het duidelijk om de aparte liedjes: 11.047 downloads tegenover 3 keer het album! Het aantal betaalde downloads op Bandcamp valt hierbij bijna in het niets: 524 stuks. In 80% van de gevallen (419 keer) wordt hier echter het volledige album gedownload, terwijl aparte nummers slechts 105 keer aangekocht werden. Het zijn duidelijk de die-hard fans die het album op Bandcamp kopen, terwijl de grote massa vooral de hit Come Home op iTunes zoeken. Een laatste interessant cijfer is het aandeel gratis downloads van 'Same Stars We Shared' op Bandcamp: met 771 gratis downloads vertegenwoordigt dit 59% van de Bandcamp-downloads.
Voor de volledigheid bekijken we ook nog even de derde groep inkomsten en uitgaven. Voor de inkomsten gaat het hier in feite om wat de reclamedeal met Spa ons heeft opgeleverd. Onder de uitgaven heb ik alles verzameld wat met de algemene werking van de band te maken heeft: repetitieruimte, administratie etc. We hebben ook een aanzienlijk deel van ons budget geïnvesteerd in nieuw materiaal (17%). Vooral een in-earset heeft onze najaarstournee een stuk kwalitatiever gemaakt en onlangs bleek dat die ook ontzettend handig was in de opnamestudio.'
Hilkes conclusie: 'Omdat we alles heel low budget hebben aangepakt en ook de inkomsten zo maximaal mogelijk in eigen handen hebben gehouden door online te distribueren via Bandcamp en Tunecore heeft dit eerste jaar ons een mooi spaarpotje opgeleverd. Uiteraard heeft dit veel te maken met alle media-aandacht die we op radio, tv en in de pers gekregen hebben. Het spaarpotje zal goed van pas komen om onze plannen voor 2011 vorm te geven, maar we kunnen niet rentenieren. Weliswaar haalden we ondanks 3 nominaties bij de Music Industry Awards (Hit van het Jaar, Doorbraak en Beste Artwork) geen enkele prijs binnen (het was wat moeilijk om tegen het superfenomeen Stromae op te kunnen), de uitgebreide aandacht op de televisie deed 'Come Home' toch weer in de iTunes Top 10 belanden. Hopelijk het begin van een vruchtbaar 2011.'
2 opmerkingen:
Beste, het is leuk om een blik te werpen op de cijfers, maar er wordt - denk ik - te weinig aandacht besteed aan de 'kruisbestuiving'. Zo heb ik Amatorski ontdekt op de radio, via hun site ben ik terechtgekomen bij Bandcamp voor een gratis download, waarna ik vervolgens nummers gekocht heb op iTunes. Daarna ben ik ze ook gaan bekijken. Zonder een voorkeur uit te spreken voor Bandcamp, is het achteraf wel een schakel of trigger geweest die heeft geleid tot een kaartje voor een concert.
Jan dB
Goed om te weten dat er crossover is tussen de verschillende kanalen. Dat bevestigt nog maar eens dat je aanwezig moet zijn op meerdere kanalen. Uiteraard kan ik dergelijke 'conversiepaden' nooit afleiden uit de cijfers. En inzicht geven in de cijfers was het voornaamste doel van het stuk. Alleszins bedankt voor je bijdrage, Jan!
Een reactie posten