2 februari 2011

Hunting The Robot doet het zo

Het Eindhovense Hunting The Robot bracht afgelopen maandagnacht debuut-EP Our Ocean Is Illuminated uit, gewoon via de eigen website. Die EP klinkt, zonder overdrijven, fan-tas-tisch, is gratis binnen te halen en wordt komende vrijdag gepresenteerd in de Effenaar. Dus waar wacht je nog op? De jonge bandleden leggen graag uit hoe ze dat geflikt hebben.

Zanger Elvin: 'Onze band is als het ware ‘opgegroeid’ in bandcompetities. De meesten rondden we succesvol af en dat leverde leuke prijzen en contacten op. Na anderhalf jaar groeien, observeren en netwerken kwam de mogelijkheid om een EP op te nemen. Dat was nodig: we deden steeds meer shows, maar hadden eigenlijk geen nummers op MySpace staan waar we echt trots op waren. We konden beter. Daarom kochten we een Mbox met ProTools en een goedkope RØDE mic. Vooral onze gitarist Gijs experimenteerde met ProTools om het zo goed mogelijk onder de knie te krijgen.' Precies, wat Pim zegt:'Voordat we begonnen maakten we met z’n allen een plan van aanpak. Wanneer opnemen? Wanneer mixen? Hoe doen we promotie? Omdat we geen platenlabel, manager of boeker hebben, moesten we het allemaal zelf regelen en wel zo vroeg mogelijk: een tour, een videoclip, een releaseparty in een degelijke zaal enz. Het plan maakten we al in mei vorig jaar [!], 9 maanden voor de release.' Heel verstandig. Er kan altijd iets mis gaan, je moet de planning kunnen aanpassen aan (veranderde) omstandigheden en met tijd win je aandacht én bespaar je vaak een boel geld.

De heren van Hunting The Robot waren er al vroeg over uit dat de drums niet in de oefenruimte konden worden opgenomen. Hier kwamen de studioprijzen van bandcompetities als Kunstbende mooi van pas: 'Zo konden we een dag drums opnemen. Via de High School Music Competition namen we een nummer in z’n geheel in de studio op, al gebruikten we maar weinig van wat daar op band kwam. Daarna namen we de rest op met die ene crappy RØDE microfoon; een leerzame ervaring. We keken op blogs voor handige tips en manieren om met weinig iets moois te maken. Het is belangrijk om te weten wát je opneemt als je in de studio zit, maar ‘thuis’ kun je dat wat lichter opvatten: lang over takes doen en veel dingen proberen. Extra zangmelodieën en achtergrondgeluiden bedachten we ter plekke.'Nadat de opnames en pre-mixes klaar waren, ging de band verder aan de slag met het ‘masterplan’: 'We vinden het belangrijk dat de EP een bepaalde sfeer uitstraalt. Enkele bandleden raakten geïnteresseerd in analoge fotografie en daarmee maakten we de hoesfoto, waarbij ik met een zak over m’n hoofd [huh?] en een paraplu in m’n hand [huh?!] van een brug afspring. Er was geen enkele twijfel dat we de EP digitaal wilden weggeven [dat vertellen ze ook op 3VOOR12]: het maakt ons op dit moment niet uit hóe mensen aan onze muziek komen, áls ze er maar aan komen. En kunnen delen. Een fysieke versie met een extra remix is er voor 5 eurie. Bandcamp is hier de ideale site voor: klant- én gebruiksvriendelijk. Geweldig!' Mijn idee, Elvin.

Ter promotie werd er ook een fraaie clip opgenomen voor single Carnival. Dat ging ook via de High School Music Competition, evenals het andere promotiewerk (flyers, posters en t-shirts):



Zijn die wedstrijden toch ergens goed voor! Elvin: 'De videoclip wordt goed bekeken en de complimenten stromen binnen. Het is fijn om opiniemakers als 3VOOR12 aan je zijde te hebben, die je tweets retweeten, je op de Hollandse Nieuwe zetten en een goed woordje voor je doen. Hoe dat komt? Het antwoord is een cliché en gouden tip ineen: probeer hele goede muziek te maken.' En zo is het.

'Ons plan is tot nu toe volbracht', besluit Elvin. 'We hebben een tour van 9 data van de grond gekregen, een zelfgemaakte en -geproduceerde EP opgenomen en uitgebracht en er begint iets van een buzz rond ons te ontstaan. Ik zeg eerlijk: dat gaat niet gemakkelijk. Het zelf managen is tijdrovend en kost veel werk, maar voelt verdomd goed! Niemand geeft meer om jouw band dan jouw band. Nu zien hoe onze muziek in de smaak valt bij een groter publiek en waar het ons brengt...'

Dank voor jullie verhaal, Elvin. Grote klasse! Mijn antwoord op jullie laaste vraag: ver.

10 opmerkingen:

Bram zei

Tof verhaal (sommige citaten komen me erg bekend voor!) en mooi artwork en videoclip!

Pim van de Werken zei

Er is helemaal niks crappy aan een Rode NT1 microfoon. Dat is gelul van mensen die gebrek aan talent proberen te compenseren met dure spullen.

Anoniem zei

Dus Hunting The Robot hebben gebrek aan talent? Het is sowieso niet de beste mic toch..?

Pim van de Werken zei

Je bent geen talent omdat je een relatief goedkope mic gebruikt, maar omdat je mooie muziek maakt. En dat doet Hunting The Robot.

Hoe goed een microfoon is kun je niet meten. Dat heeft te veel met smaak te maken. En je muziek klinkt zo goed als de zwakste schakel in de keten. Dat is in 99 van de 100 gevallen niet de microfoon.

Oxysept zei

Denk dat de zwakste schakel de uitspraak van het woord 'Everything' is, op 0:25 en 0:28 in Comfort in its arms...

Unknown zei

@Oxysept :-) Engelse uitspraak is overrated!

martijn zei

Talent heeft niks met een microfoon te maken. Ik begrijp echt niet waarom mensen dat in één zin noemen.

Pim van de Werken zei

Om een punt te maken. Daarvoor mag ik graag de stijlvorm 'overdrijving' uit de kast trekken. Ik ga hier nu over bloggen in een poging het punt verder te verduidelijken.

Martijn zei

Welk punt? Dat een muzikant talent moet hebben? Dat lijkt me namelijk evident.
En Je hebt niet altijd een dure microfoon nodig om een prima plaat te maken. Dat is ook waar. Maar dat heeft niks met elkaar te maken.

Pim van de Werken zei

Het punt is dat er veel mensen zijn die spullen te belangrijk vinden. Hunting The Robot verontschuldigt zich dat ze een Rode NT1 gebruikt hebben. Dat komt volgens mij omdat er veel mensen zijn (meestal met belangen bij het gebruik of de verkoop van dure spullen) die prediken dat je het echt niet kunt maken om dergelijke spullen te gebruiken bij een professionele productie.

En dat is onzin. In de meeste gevallen is het effectiever om eerst in andere dingen dan dure spullen te investeren. Bijna geen enkele luisteraar hoort het verschil tussen een Rode NT1 en een Neumann. Heel veel mensen horen het verschil tussen een goed liedje en een matig liedje.

Dat punt heb ik zoals beloofd ook in een blog gemaakt: http://www.pimvandewerken.nl/612/je-muziek-is-zo-goed-als-de-zwakste-schakel-in-de-keten/