29 maart 2011

Leve de democratie!

Afgelopen zaterdag werd de discussie 'kunstkritiek vs. moderne media' opgerakeld in Trouw (lees deel 1 en deel 2), al snel teruggebracht tot zin en onzin van Twitter: '[Het] maakt van een band een frummeltje', aldus OOR-journalist Tom Engelshoven. 3VOOR12-collega Atze de Vrieze verschilt met hem van mening: 'Het interessante van social media is dat je dingen krijgt aangeboden waarnaar je niet op zoek was. Je wordt op iets moois gewezen dat je anders nooit had gevonden'.

De mening van Engelshoven staat niet op zichzelf. Parallellen zijn te trekken naar de muziekindustrie, uitgeverijen en boekhandel, banken en de rest van de wereld. Die staat op z'n kop. Moderne media en internet geven het publiek niet alleen een stem én invloed als het gaat om kunstkritiek, de mogelijkheid zelf muziek of een boek te produceren en distribueren, betalingen via de telefoon te regelen (en dat gaat inmiddels veel verder dan telebankieren) of spelen een katalyserende rol bij het omver werpen van regimes. En dat gaat sneller dan gedacht. Een jaar geleden waren succesvolle voorbeelden nog incidenten, inmiddels zijn het er teveel en worden ze langzamerhand de norm. Journalisten noemen het 'frummeltjes', platenbonzen 'een romantische voorstelling van zaken', uitgevers en boekhandel blijven halsstarrig geloven in de liefde voor papier. Alleen banken en dictators weten dat eigenlijk niemand écht van ze houdt.

De moderne mens wil democratie, goedschiks of kwaadschiks. Wie zich ertegen verzet, maakt zichzelf overbodig. Inderdaad Tom, je oordeel als popjournalist wordt niet meer klakkeloos overgenomen en je invloed ondervindt harde concurrentie van duizenden online stemmen. Wen er maar aan: ook je huisarts weet al een paar decennia dat een witte jas niet meer volstaat. Je kunt veel zelf uitdokteren op internet, maar lang niet alles. Nog altijd heb je als journalist een voorsprong als het gaat om kennis, opleiding, duiding en niet te vergeten een podium. Dat geldt net zo goed voor die platenmaatschappij en uitgeverij met een voorsprong in mankracht, ervaring, netwerk, budget, snelheid of gemak. Draag dat uit, deel het en profiteer er op die manier nog jaren van. Doe dat tussen en niet boven je publiek. Want wie de komende jaren vanuit een ivoren toren klaagt over een volk dat zijn stem verheft, een pen oppakt, studio huurt en daarna Velvet belt, mag net als Hosni Mubarak permanent vakantie vieren.

1 opmerking:

daan zei

Hee, de Oor website is veranderd! Na 100 jaar. Er staan toch minstens 4 recensies online. Ongeveer. Nu de rest van de popencyclopedie nog. Zouden ze ontdekt hebben dat allmusic.com bestaat?