'Een verhaal over het multidisciplinaire platform DeSpeech begint onvermijdelijk met een korte inleiding over initiatiefnemers LPG. LPG is een band die vanaf het begin de insteek heeft gehad om alle talent in de groep in te zetten voor de band. De een was communicatiestudent, de volgende grafisch ontwerper, een derde kon goed het overzicht bewaren bij de grote plannen die we maakten. Kortom: we wilden zoveel mogelijk zelf doen, omdat we alleen op die manier naar ons idee de gewenste creatieve voldoening oogstten. In het begin van ons bestaan hadden wij als ideaal dat LPG zelfs een soort Factory van Andy Warhol moest worden: een creatieve plek en platform waar iedereen uit ons netwerk zijn eigen richting mee uitkon. Dat alles onder de vlag LPG.

Ziedaar de 10.000 blikjes tomatenpuree van LPG (dat rijmt) en luister de bijbehorende plaat:

- We wilden het in abonnementsvorm uitbrengen.
- Het moest elke keer in dezelfde doos verzonden worden, maar de inhoud van die doos moest iedere keer heel anders zijn. Anders zouden we snel verveeld raken (we kennen onszelf een beetje...).
- We zouden bij elke uitgave een samenwerking aangaan met verschillende kunstdisciplines en kunstenaars.
- Last but not least: aan de uitgaven moest te ruiken, voelen en of proeven zijn dat er handwerk, bloed, zweet en tranen en dus veel liefde in gestoken was. DeSpeech was tenslotte het Magazine voor de Zintuigen.
Na de eerste uitgave, die in september 2010 uitkwam, hadden we al meer dan honderd abonnees, veel meer dan verwacht. De oplage van iedere DeSpeech-uitgave is 500, waarvan 250 naar platenwinkels gaan en een stuk of 70 voor promotie, ereleden (mensen waarvan wij het belangrijk vinden dat ze een uitgave ontvangen) en medewerkers van DeSpeech bestemd zijn. Kortom: we zitten al bijna aan ons plafond met de tweede uitgave! Dat sterkt ons in het idee dat we voorzien in een behoefte. Een ander belangrijk onderdeel van DeSpeech is het feit dat het platform dankzij de grote hoeveelheid kunstenaars die eraan meewerken een enorm netwerk heeft waarop het kan bouwen. Bij de eerste uitgave alleen al werkten wij samen met Alamo Race Track, At the close of everyday, Herrek, Nyk de Vries (schrijver en bandlid Meindert Talma & the Negroes), Vj-duo Snow en een aantal goede vakmensen voor het licht en het geluid. Omdat iedereen enthousiast aan het project meewerkte, verspreidden al deze mensen dezelfde boodschap en was daarmee het bereik van DeSpeech dus exponentieel groter dan dat van bijvoorbeeld LPG. Bovendien is er een hoop sluikreclame voor ons gemaakt de afgelopen tijd. In interviews met Alamo Race Track over hun nieuwe (supermooie) album Unicorn Loves Deer bijvoorbeeld, noemen zij DeSpeech regelmatig. Met in het achterhoofd dat wij met DeSpeech voor ogen hadden om een gemeenschap van gelijkgestemde creatieven op te richten, stemt mij dat erg gelukkig, dankbaar en trots.
De tweede uitgave van DeSpeech wordt aan het eind van deze week verstuurd naar de abonnees. Het is zoals gezegd een luisterboek, maar dan niet zoals je ze ziet in de Selexys, maar mooi vormgegeven, met illustraties en liedjes van singer-songwriters. Esther Gerritsen, die met haar laatste roman Superduif is genomineerd voor de Libris Literatuurprijs, heeft het verhaal geschreven en voorgelezen. Daarnaast hebben Tom Pintens, Jelle Paulusma, Flux en ikzelf als afgevaardigde van LPG in het Nederlands een liedje geschreven en opgenomen dat gebaseerd is op dit verhaal. Martien ter Veen (toetsenist van LPG) en Anne van Wieren (zanger en gitarist van LPG) hebben het luisterboek ontworpen en geïllustreerd.'
DeSpeech02 staat op 30 mei in de Melkweg, Amsterdam, op 8 juni in Vera, Groningen en op 23 juni in Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht. Abonnee worden kan nog, kijk daarvoor op DeSpeech.com. Dank voor je verhaal, Arend Jan, en ik ben benieuwd naar de doos!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten