- Afgelopen dinsdag werd Google Music Beta gelanceerd, zónder akkoord met 1 van de 4 grote wereldwijde platenmaatschappijen (net als eerder Amazon): 'A couple of major labels were less focused on innovation and more on demanding unreasonable and unsustainable business terms. [...] Without the rights to do so, the message from Google is clear -- either get on board or we'll move on without you.' Om deze 3 redenen ging het mis, want eigenlijk had Google dit gewild. Zo werkt het nu:
- En bij die revolutie houdt Google het niet. De introductie van de Chromebook, all in the cloud:
- Ook in potentie een revolutie: Groupon ('het snelst groeiende bedrijf ter wereld') en Live Nation duiken met elkaar in bed onder de deken GrouponLive. Met veel korting naar populaire concerten, festivals en andere (muziek-)evenementen. De industrie schudt weer 'ns op z'n grondvesten...
- Ander groot nieuws? De salarissen van de Buma/Stemra-directie: ruim boven de Balkenende-norm (bovenstaande prachtprent van Jos). Deze transparantie juich ik toe, maar het bedrag dat ex-directeur Vervoord kreeg uitbetaald staat in schril contrast tot wat de meeste mensen die hij vertegenwoordigt verdienen: de modale popmusicus heeft een netto jaarinkomen van rond de € 12.000, ruim de helft van de musici verdiende in 2008 niet meer dan € 6000 met muziek. Schrijnend. De SP stelt terecht kritische Kamervragen.
- Over geld gesproken: wie mij vertelt welk % van die $105 miljoen die LimeWire de labels betaalt naar muzikanten gaat, krijgt een gratis jaarabonnement EHPO. Geld kwam ook ter sprake in een tweetwisseling met Kees de Koning (Top Notch) en jazztrompettist Rob van de Wouw over wel/niet betalen voor muziek en wie dat bepaalt. Aan de overkant van het Kanaal betalen ze gelukkig steeds makkelijker: al meer dan £1 miljard uitgegeven aan digitale muziek. Even verderop ook: Amerikaanse markt plust. Toch, the new music industry is not coming. Dat was toch streaming? Big 5 Music Subscriptions Reviewed (via Jeroen).
- Aan de poten van de filmindustrie wordt ook gezaagd: als die Spotify-voor-films er niet komt, maakt YouTube vast een beginnetje. Ook lekker om te zien: de druk die Hollywood uitoefent op de EU inzake het omstreden ACTA-verdrag.
- Afra Jongmans en Kelly van Meel ontwikkelen voor Karakter Kinder-en Jeugdpsychiatrie een psycho-educatie programma voor kinderen met ADHD (= .pdf). Gezien het feit dat muzikanten voor deze doelgroep een voorbeeld zijn, zoeken zij muzikanten met ADD of ADHD om mee te werken aan dat programma. Heb je interesse en wil je vertellen hoe ADHD jou helpt in je vak, mail dan naar innovatie@karakter.com.
- Interessante ver-piswedstrijd tussen zwarthandelaren en Mojo over Lowlands-tickets.
- Dat kostte Warner: $3,3 miljard, inclusief publishing. Ondertussen koopt Microsoft Skype.
- Meer over (virtueel) geld en betalen: Pay-with-a-Tweet is spam, aldus Timo. Denk dat hij inmiddels een beetje gelijk heeft.
- Goed idee: vaste boekenprijs voor e-books in Frankrijk. Not! Dan liever een uitgeefster die het beter snapt aan het woord (via Wiebe): 'In boekwinkels bepalen andere factoren mee of een boek een succes wordt, zoals het uiterlijk of aanbevelingen van boekverkopers. De meeste van deze factoren zijn afwezig in een online omgeving,' beargumenteert ze. 'Dus is het niet verrassend dat naam en prijs de beslissende factoren worden.'
- Meer boeken: hoe makers en uitgevers van comics tegen digitale versies van hun strips en vooral piraterij aankijken. Mooi stuk, via Timo.
- Twitter’s value and contribution to the Music Industry, deel I van een essay.
- Tot slot *nieuwe* muziek: clip van The Tunes, 360˚-clip van Rigby (heel stoer!), partytape van Andrew WK (via Joris), gratis EP vol covers van Mayer Hawthorne (incl. Klassieker Mr. Blue Sky!), remix van De JvT's Get Spanish en 21 aanstormende Nederlandse bands en muzikanten op Hollandse Nieuwe #18. Geniet ervan!
2 opmerkingen:
Music Beta by Google al geprobeerd? Alleen in de VS beschikbaar.
Nog wat werk te doen @Google... http://venturebeat.com/2011/05/10/google-music-miserable/
Een reactie posten